گفت و گو با نخبه سمایی: توجه! ایده های ناب او سوار بر ثانیه هاست

آرام و با وقار صحبت می کند، با حیای خاص مردان لر، استوار است و سرکش، هیبت این جوان با موهای بلوطی رنگ ناخودآگاه ذهن شما را به جغرافیای این سرزمین می برد ؛خرم آباد،  شهر در ختان بلوط. بلوط میراث یک فرهنگ.

به گزارش ایسکانیوز، محمود محمود وند دانشجوی مخترع و پژوهشگر آموزشکده سمای خرم آباد، 18ساله، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و مربی راهنمای انجمن های علمی رباتیک اعضای باشگاه پژوهشگران مدارس برای جشنواره های رباتیک هواناو و پهباد کروز، در کنار مجموعه بزرگی از اختراعات خود نشسته و سرشار از انرژی می گویدکه ایده های زیادی دارد و فقط حمایت می خواهد.

*
آقای محمودوند از دوران تحصلیت بگو!
دو دیپلم دارم( الکترونیک و دیپلم مکانیک )؛. با فاصله زمانی خیلی کوتاه و پشت سر هم در هنرستان دولتی درس خواندم .


*از چه زمانی فعالیت در زمینه های پژوهشی را شروع کردید ؟

شاید از ده، دوازده سالگی؛ همیشه درمدرسه به دنبال ابتکار بودم وعلاقمند به تهیه کاردستی، به این کار علاقه زیادی نشان می دادم. وارد دبیرستان که شدم مطالعه در زمینه های مختلف را شروع کردم و بعد از آن در کلاس های مهارت آموزی متعددی شرکت کردم. کلاس های الکترونیک تکمیلی، مکانیک سازه های پرواز، پهباد و


*این کلاس ها توسط مراکز خصوصی برگزار می شد ؟

بله ! همه کلاس ها، در طول دوران تحصیل علاوه بر این کلاس ها از کتاب و اینترنت خیلی استفاده می کردم. همین میزان آگاهی، آغازی شد برای حرکت به سمت اختراع و ابتکار؛


*با گذراندن دوره های مهارتی و مطالعه در زمینه های مختلف کدام مبحث توجهت را جلب کرد؟

هوافضا. از اول به هوافضا علاقه داشتم و این علاقمندی مسیر حرکتم را مشخص کرد. سپس وارد فاز نظامی و پزشکی شدم، اما آغاز کار من با موضوع هوافضا بود.


*آیا امکانات لازم برای فعالیت هایتان در شهرستان وجود دارد؟

نه ! اینجا امکانات خیلی کم است.



*پس برای دستیابی به اطلاعات وکسب مهارت به کجا رفتی؟

قبلا استادی بود که یکی دو دوره کلاس در خرم آباد برگزار کرد، من از این فرصت استفاده کرده و شرکت کردم متاسفانه الان برگزار نمی شود.



*با توجه به اینکه که کلاس ها به صورت خصوصی بود از نظر هزینه معذوریت نداشتید ؟

مادرم سرپرست خانواده است و ما تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستیم، ولی مادرم همیشه مشوق وحامی فعالیت هایم بوده هرچند از نظر مالی، تهیه امکانات برای ایشان خیلی سخت بود.


*آیا انتخاب آموزشکده سما برای ادامه تحصیل علت خاصی داشت ؟

من در دانشگاه دولتی رشته الکترونیک قبول شدم. ولی دوست داشتم در زمینه های مهارتی فعالیت کنم زیاد موافق مباحث تئوری نیستم، احساس می کردم در الکترونیک به علایقم نمی رسم، بعد چون دوسال هم حق شرکت در کنکور نداشتم گفتم این دو سال را به بطالت نگذرانم و به همین دلیل آموزشکده سما ورشته مکانیک خودرو را انتخاب کردم.


*تحصیل در آموزشکده سما با توجه به ایده ال هایی که داری ،نتیجه بخش بوده؟

فعلا که فقط یک ترم خوانده ام، اما در مسیر خوبی قرار گرفته ام.


*آیا در زمینه طرح ها و اختراعاتت افرادی همراهی ات کرده اند؟

بعضی از دوستانم، بنده را همراهی کردند حالا هر کدام در یک وسیله خاص. ولی در اکثر کارها خودم تنها بودم.

*
با توجه به تعداد زیاد اختراعات، تاکنون در مسابقه ای شرکت کرده ای؟

سعی می کنم کمتر شرکت کنم؛ در دو مسابقه شرکت کردم که خدارا شکر در هر دو موفق بودم. یکی در مسابقه «امیرکبیر اصفهان» که مقام اول را در بین 508 تیم کسب کردم و در مسابقات ملی "سطح بالای خیام "که شرکت کننده ها همه دانشجو بودند و من با اینکه دانش آموز بودم و ناعدالتی هم کردند اما توانستم به مقام سوم برسم .مقام اول و دوم از دانشگاه خودشان بود، سوم را به زور به ما دادند .


*شما از مقطع دبیرستان با دانشجوها مسابقه دادید؟

بله!

*
مسابقات در سطح استان بود؟

خیر ! مسابقات کشوری بود.


*چطور شد که رشته مکانیک خودرو را انتخاب کردی ؟

دوست داشتم، زیرا الکترونیکم نسبتا خوب است و خیلی طرح مکانیکی دارم ،گفتم حالا که من طرح مکانیک دارم والکترونیک هم بلدم پس باید مکانیک هم یاد بگیرم.



*در سما عضو باشگاه پژوهشگران جوان شدی؟

بله!

*
با توجه به گستردگی فعالیت های پژوهشی شما باشگاه چه امکاناتی برایتان فراهم کرده ؟

هنوز که کارخاصی انجام نداده اند! یکی دو بار به صورت مالی تشویقمان کرد و قول برگزاری یک کارگاه نیزدر آینده نزدیک دادند.


*تشویق مالی یعنی چی؟

یک مقدار کم هدیه مالی ! قطعا به خاطر بودجه کمشان بوده .


*آیا باشگاه ارتباط با مراکز پژوهشی ویا امکان شرکت در جشنواره ها رابرایتان ایجاد کرده ؟

خیر ،البته من تازه وارد مجموعه سما شده ام ،یک مقداری شاید فرصتش ایجاد نشده است


*اگرآموزشکده سما و باشگاه بسترهای لازم و امکانات برایتان فراهم کنند،چه میزان تاثیر گذاری در فعالیت هایتان خواهد داشت ؟

قطعا خیلی، اگر امکانات فراهم شود ذهن با فراغ بال بیشتر به سمت ایده های نو می رود؛ من صدها طرح دارم، طرح هایی که واقعا می توانند به صورت صنعتی به تولید برسند و با حمایت مالی قطعا می تواند مثمر ثمر باشد.

*
هم اکنون کدام طرح هایت قابلیت این را دارد که به تولید برسد؟

اکثر این طرح ها !

*به عنوان نمونه...

دستکش نظامی ،گیت هوشمند خودروی بدون سرنشین فتاح و...


*تمام طرح ها از خودت بوده ؟

بله !

*
برای ثبت آنها چه اقدامی انجام داده اید؟

هنوز هیچکدام راثبت نکرده ام واین قطعا خوب نیست.


*از خطرات آن آگاهی داری ؟

خوب این خطر هست به هر حال ، بنده نمی توانم پروپوزال بنویسم، شیوه نامه ثبت طرح های پژوهشی سما به صورت پروپوزال نویسی است ؛ ما الان مشکلمان این است که سازمان پروپوزال را تایید کند. چون نوشتن پروپوزال برای چنین طرح هایی کمی سخت است. حالا مسولان سما و اساتید آموزشکده در پروپوزال نویسی قول داده اند که کمکم کند ولی فرم های سازمان خیلی سخت گیرانه است اگر شما فرم پروپوزال سما را ببینید عین پروپوزال دانشجوی ارشد یا دکتراست ؛ مثلا در پروپوزال منابع خواسته شده در حالی که این طرح اختراع است و یا کاری است که قبلا انجام نشده؛ مراکز دیگر روش های ساده تری دارند . مثلا قالب فرم پارک رشد و فناوری یک صفحه است که خیلی ساده خواسته شده طرح را توضیح دهند.


*درارائه طرح پژوهشی وثبت اختراع چه مشکلی داری؟

در رابطه با ثبت مشکل دارم، زیرا طراحی بلد نیستم ،مثلا آنها طراحی با 3D Max می خواهند ؛ خوب من کار نکرده ام ! به خاطر همین در ثبت اختراع دچار مشکل هستم باید بتوانم ایده هایم را به این صورت طراحی کرده وارائه دهم البته بخش پژوهش سما قول داده اند که کمک کنند.

*درباره طرح بانک خورشیدی ات توضیحاتی بده.

این وسیله پاوربانک خورشیدی است که من آن را سوار یک کوله کرده ام. دارای قابلیت جاگذاری است. شما در طول روز که پیاده روی می کنید، سر کار می روید و یا به هر شکلی درمجاورت نور خورشید قرار می گیرید، دستگاه پاور شارژ می شود،چند تا باطری ذخیره ساز دارد و با یک مدار شارژ که برایش قرار دادم می تواند انرژی خورشید را در باطری ذخیره کند و شما در طول روز و حتی در طول شب می توانید گوشی، تبلت، دوربین ، چراغ قوه و ... را با آن شارژ کنید. موضوع مهم در این طر ح این است که نیازی به نور مستقیم ندارد؛ بازتاب نور هم می تواند آن را شارژ کند .(همان جا این آزمایش انجام شد) تنها فناوری صفحه جذب نور متعلق به ژاپن است چون این چیزی نیست که ما بتوانیم خودمان تولید کنیم. اما بقیه طراحی این دستگاه توسط خودم صورت گرفته است. البته با ایجاد امکانات زیر ساخت می توان خط تولیدآن را راه اندازی کرد.

*
در مورد دستکش نظامی و قابلیت های آن توضیح دهید.

این یک دستکش نظامی- امنیتی است که کار شوکر را انجام می دهد. شوکر دستگاهی برای استفاده های امنیتی است که یک مقدار بزرگتر از گوشی تلفن است و باید در دست قرارگیرد و کاملا مشخص است اما این دستکش کاملا استتار است و شخصی که آن را در دست دارد شناسایی نمی شود ضمن اینکه خیلی ساده است. من از دستکش خانگی استفاده کرده ام می توان از هر دستکش دیگری هم استفاده کرد. این دستکش را شما بپوشید ، هیچ کس نمی فهمد یک سلاح است.

*کارآیی گیت هوشمند چیست ؟

وسیله بعدی ما که کار مشترک من و چندتا از بچه هاست، گیت هوشمند است. دوربین مداربسته نیاز به یک هدایت گر و دوربین دارد و به وسایل خاصی نیاز دارد ولی همین وسیله ساده بدون آن که دوربینی به آن وصل شده کار دزدگیر را می تواند برای شما انجام بدهد، قادر به شمارش افراد است ،مانند دستگاه ورود و خروج بدون اینکه شما اصلا بخواهید کارتی یا اثر انگشتی بزنید؛ هنگام حرکت افراد از جلویش ورود و خروج را مشخص می کند.

*
ورود وخروج چگونه ثبت می شود ؟

ذخیره ساز دارد. همین اختراع ماست که بدون دوربین تمام فعالیت ها انجام می شود.هزینه اش هم 500 تومان است .

*
گنجایش این ذخیره ساز تا چه حدی است ؟

نامحدود است



*کدام بخشش را خودت طراحی کردی؟

کل طرح توسط بنده و دوستانم طراحی شده است.


*در مورد پورتابل جیبی صحبت کن.

این وسیله یک منبع انرژی جیبی یا پورتابل است. این منبع تغذیه جیبی است که از یک دهم ولت تا پنجاه ولت برق را می توان از آن گرفت. کسی که کار الکترونیکی انجام می دهد نیاز دارد همیشه یک منبع ولتاژ نزدیکش باشد که قطعات را تست کند یا از آن ولتاژ بگیرد. شما می توانید تا دو سه ساعت از این وسیله ولتاژ بگیرید.

*
این وسیله قابلیت استفاده در کارگاه های آموزشکده های سما را دارد؟

بله !همه جا می شود ازآن استفاده کرد.


*امکان به تولید رسیدن را دارند ؟

بله !صد درصد ،این نمونه اولیه همان نمونه صنعتی مان است .


*در رابطه با سوخت جامد بگو

وسیله بعدی که ما آن را به صورت مینیاتوری اینجا گذاشته ایم، نوعی سوخت جامد است. راکت با سوخت جامد می سوزد . این سوخت یک سری مزیت ها نسبت به سوخت های دیگر دارد که به سوخت های آبنباتی معروفند، در خیلی از موشک ها سوخت جامد استفاده می شود که یک سری معایب دارند. از جمله اینکه خیلی زود اکسید می شود ؛ مثلا اگر 5 الی66 ساعت در مجاورت هوای آزاد قرار گیرد، غیرقابل استفاده است. خیلی نرم شده و با دست راحت خم و راست شده و نیاز به بازفرآوری مجدد دارد. ولی سوختی که ما تهیه کردیم سفت است، اکسید نشده. سوخت های جامد مهمترین مشخصه شان دودی است که تولید می کنند. با سوخت مایع کاملا فرق دارند.

سوختی که ما درست کردیم بیشترین میزان دود و حرارت را تولید می کند و دودش خیلی بیشتر است. چون همانطور که گفتم مهمترین مشخصه سوخت جامد دود زیادی است که تولید می کند. یعنی موشکهای سوخت جامد در واقع با دود کار میکنند؛ نه با حرارت. یکی دیگر از مشخصات مهم آن این است که پسماند آن خیلی کم است. همین مقدار سوختی که ما درست کردیم شاید پسماندش خیلی خیلی کمتر از یک عدس باشد. که این یک برتری کامل است.


*مواد اولیه اش رو از کجا آوردید؟

ازیک سری مواد شیمیایی تهیه کردیم ، یک سال و سه ماه روی این سوخت کار کردیم.


*یعنی از دوره ای که دبیرستانی بودید؟

بله ،(در اینجا فیلم اولین شلیک با راکت شلیک پخش شد.)



*این پرتابی که داشتید هدفمند بود؟

خیر !فقط برای تست سوختمان بوده !


*واین مدل جت چه کارآیی دارد؟

یک جت مدل سوخو است با سرعت بالای 220 کیلومتر، که تست هم شد حالا یک مقدار ممکن است، شکیل نباشد ،چون دست ساز است اما صد در صد آیرودینامیک است. این جت را می شود تولید کرد. به عنوان یک پهباد مافوق با هر سرعت


*چه تفاوتی با نمونه های موجود در بازار دارد؟

این جت خیلی سبک است، بدنه اش خیلی مقاوم است،پهبادهایی که الان در بازار هست سرعتشان خیلی پایین است. مثلا پهباد هایی هستند که تا 12 ساعت می تواند روی هوا قرار بگیرند. اما سرعتشان خیلی پایین است خیلی کارها را ما نمی توانیم با آنها انجام بدهیم. ولی این پهباد با سرعت خیلی بالا در عرض چند دقیقه می تواند یک محیط مثلا اندازه خرم آباد را عکس برداری و فیلمبرداری کند. خصوصیت دیگر آن عمودپروازی است. قابلیت هایی دارد که اگر از یک ساختمان ده طبقه بیفتد خراب نمی شود. چون سبک و مقاوم است. و مشخصه دیگر آن جی پی اسی است که برایش نصب کرده ام. در هر نقطه ای از هوا باشد با خاموش شدن کنترلش خودش به صورت اتوماتیک وار برمیگرده به همان نقطه ای که ازآن تیک آف کرده و در آنجا لندینگ میکند و مینشیند. زمانی که شارژ باطری اش رو به اتمام است به شما علامت میدهد چنانچه به هشدارش توجه نکردید، به صورت خودکار برمی گردد و لندینگ می کند.


*در مورد پهبادت بگو.

این پهبادکه ما ساختیم ومقام سوم "جشنواره ملی خیام "را آورد شبیه ساز "پهباد ایالات متحده امریکا" است. با یک سرعت متناسب پرواز می کند و خدا رو شکر توانست در مسابقه ماموریتی را که داده بودند به خوبی انجام دهد و مقام سوم را کسب کند . متاسفانه با ناعدالتی! عکس نمونه امریکایی اش هست .. ماتوانستیم بومی سازی اش کنیم.



*از روی عکسش نمونه سازی کردید؟

خودش را دراختیار نداشتیم. اما اینقدر مهندسی معکوسمان بالا بوده که توانستیم از روی عکسش به آن برسیم .این هم یک پهباد است با بال دلتا، سخت ترین نمونه پهباد با بال دلتاست که که ما ساختیم و پرواز هم کرد.

*آیا این لوازم نظامی که ساختید تا به به حال مورد بازدید ویا توجه ارگان ها ی نظامی قرار گرفته است ؟

بله، سرتیپ سلامی است جانشین فرمانده کل سپاه آمدند و از طرح ها و اختراعات من بازدید کردند. در این تصویرپهباد ما دردستش است(تصویر زیر) این پهباد در ابعاد یک و هشت دهم سانتیمتر است یعنی به دو سانتیمتر هم نمی رسد. معاون وزیر علوم هم آمدند از کارهای ما بازدید کردند. نمونه پهپاد با بال دلتا که تا سال 2013 کوچکترین پهباد عمودپرواز رکوردش در اختیار ما بود که ما مجدد با این پهباد رکورد خودمان را نیز زدیم( سایز این پهباد نیز شش سانتیمتر در شش سانتیمتر است.)


*اسکیت برد نظامی چه کاربردی دارد؟

اسکیت برد نظامی یک وسیله مهم برای جا به جایی سربازها در مناطقی صعب العبور است که شما می خواهید با سرعت از آنجا عبور کنید. مثل مناطق جنگلی کوهستانی،کویری، حتی برفی و غیره که دارای سطح ناصافی هستند، یا مکان هایی که امکان حرکت خودرو وجود ندارد.

وسیله ای است که به صورت انفرادی و دو نفره می توان از آن استفاده کرد این وسیله شامل یک تخته و دو چرخ زنجیره ای در دو طرف و یک دسته است که در هر سطحی می تواند حرکت کند حتی ما می توانیم جایی برای حمل محموله هم رویش بگذاریم مثلا یک تخت پورتابل به آن وصل میشود که شما می توانید مجروحان را با آن حمل کنید و یا تسلیحات را در مناطق صعب العبور با آن جابه جا کنید.

*
دستگاه بعدی ؟

دستگاهی است به نام شلیک منور جنگی با استفاده از ریموت کنترل. شلیک های منوری که امروزه وجود دارند، همه به صورت کلت و تفنگ است و فرد باید دستش بگیرد و شلیک کند. در این وسیله ای که ما طراحی کردیم با یک ریموت کنترل ساده و فشار دادن یک دکمه کار انجام می شود که یک ویژگی های خیلی منحصر به فرد است.

*
دستگاه فایل استریل ؟

وسیله ای است که من و همکارم سرکار خانم عربانی ساختیم. یک وسیله دندانپزشکی است که کار اصلی اش پاک کردن و استریل اتوماتیک وار فایلهای عصب کشی و فرزهای توربین دندانپزشکی است. فرزهایی که در دندانپزشکی استفاده میشود بعضی موقع ها عصب یا پنبه یا خون رویشان می ماند که نیاز به پاک کردن دستی دارد و با این وسیله به راحتی ضدعفونی می شود.


*جعبه انتقال عضو و داروهای خاص ؟

وسیله بعدی جعبه انتقال عضو و داروهای خاص است که کار من و خانم نگین عربانی و آقای فیضی زاده عضو باشگاه پژوهشگران جوان است. یک دستگاه شارژی انتقال عضو است؛ الان در دستگاه های موجود از یخ استفاده می کنند. اما این وسیله نیازی به یخ ندارد و یک سری قابلیت های ویژه دارد. مثلا شما 24 ساعت میتوانید از آن استفاده کنید بدون اینکه به شارژ بزنید .



*خودروی زرهی و بدون سرنشین ؟

وسیله بعدی که به ناجا هم تحویل داده شده و در پروسه تایید هست خودروی زرهی و بدون سرنشین است با نام تجاری" فتاح."این خودروی زرهی و بدون سرنشین بدنه ای تقریبا مثل یک مینی تانک دارد که به صورت اتوماتیک و کنترل از راه دور می تواند یک سری کارها مثل شلیک و هدفگیری با سلاح مسلسل و راکت را داشته باشد و یک سری قابلیت های ویژه ای دارد؛ از جمله حمل محموله و فیلمبرداری از تمام جهات با دید در شب وعبور از مناطق صعب العبور.


*کلمن سیار ؟

وسیله بعدی ما کلمن سیار خنک کننده آب است. یک کلمن سیار به صورت شارژی آب را برای ما خنک می کند و دیگر نیازی به یخ نیست. یخ از لحاظ طب پزشکی تایید نشده است. چون به کبد و دیگر دستگاه های بدن صدمه وارد می کند و این دستگاه نیازی به یخ ندارد و به صورت شارژی آب را خنک نگه می دارد.

*
ساخت این وسایل با هزینه های شخصی است؟

بله!

*
خانواده حمایت میکنند؟

بله ،مادرم سرپرست خانوار هستند والبته تحت پوشش کمیته امداد .

*انتظارت از مسوولان سازمان سما چیست؟

عمده ترین مشکل ما همان مشکل مالی است ، من درخواست میکنم که برطرف شود تا ما این دغدغه مهم را نداشته باشیم. اصلی ترین دغدغه پژوهشگران و خودم را عرض می کنم که دغدغه مالی است .
من طرح های زیادی دارم که خیلی کاربردی هست اما به دلیل مسائل مالی هیچ اقدامی نمی توانم انجام دهم



*در مجموعه سما علاوه بردرس خواندن، همکاری خاصی دارید ؟

سما تفاهم نامه ای با بسیج دانش آموزی بسته؛ در همان راستا من به عنوان مربی دانش آموزان سمایی در مدرسه خدیجه کبری دانش آموزان سمایی را آموزش می دهم که انشاله در مسابقات ربوکاپ موفق شوند. یکی از طرح های خودم است که به باشگاه پژوهشگران جوان ارائه دادم دانش آموزان راهنمایی ها روی یک ربات دو زیست کار می کنند و دبیرستانی ها روی یک پهباد جدید که هم کروز پرواز است هم عمودپرواز کار می کنند.
کروزپرواز یعنی همین پهباد هایی هستند که مثل هواپیما هستند و برای فیلمبرداری ها استفاده می شوند. ما می خواهیم پهبادی درست کنیم که تلفیقی از این دو باشد.


*در حال حاضر در بازار چنین چیزی وجود دارد؟

خیر ،کاملا نوآوری است.


گفت و گو: معصومه جابری

دریافت کننده و انتشار دهنده: آخوندی

200

کد خبر: 745796

وب گردی

وب گردی