معاون حجتی مطرح کرد؛ تولید ۲۰۰ هزارتن ماهی در قفس ۸هزار میلیارد تسهیلات می‌خواهد

رییس سازمان شیلات ایران گفت: برای تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس ظرف برنامه ششم توسعه به ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات و ۲ تا ۴ هزار میلیارد تومان آورده بخش خصوصی نیاز است.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسن صالحی افزود:سهم بخش دولتی برای توسعه سامانه‌های پشتیبانی و اسکله‌ها و سایر زیر ساخت‌ها را نزدیک به یک‌صد میلیارد تومان در یک دوره پنج ساله برآورد کرد.

وی استقبال بخش خصوصی از پروژه‌های پرورش ماهی در قفس را فراتر از حد انتظار دانست و گفت: در سال ۹۵ برای تولید حدود ۴۸ هزار تن ماهی در قفس پروانه تأسیس صادر شده است.

صالحی افزود: در استان‌های مازندران ۲۰ فقره پروانه تأسیس برای تولید هفت هزار تن، گیلان ۱۰ فقره برای ۱۲ هزار تن، هرمزگان هفت فقره برای ۲۰ هزار تن، بوشهر سه فقره برای ۸۵۰۰ تن و سیستان و بلوچستان دو فقره ۵۰۰ تنی صادر شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی پرورش ماهی در قفس را یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی‌ها به منظور ایجاد و توسعه زیر ساخت‌ها در دو سفر استانی دولت در سال گذشته به گیلان و مازندران ۴۵ میلیارد تومان به این دو استان اختصاص یافت.

وی اظهار داشت: این اعتبارات صرف سامانه‌های پشتیبانی پرورش ماهی در قفس همچون اسکله‌های پشتیبانی، بهسازی اسکله‌ها و تأمین بچه ماهی می‌شود.

صالحی ظرفیت تولید بچه ماهی دریایی در جنوب کشور برای پرورش ماهی در قفس را ۱۰ میلیون قطعه عنوان و تصریح کرد: ظرفیت تولید بچه ماهی دریایی در بوشهر ۵ تا ۶ میلیون قطعه، قشم دو میلیون قطعه و چابهار دو تا سه میلیون قطعه است.

وی ادامه داد: در جنوب کشور بیش از ۷۰ درصد نیاز بچه ماهی دریایی برای روش پرورش در قفس درسال ۶۹ تأمین خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در شمال کشور هم با توجه به فعالیت ۱۱ مرکز تکثیر و بازسازی ذخایرشیلات در تأمین بچه ماهی دریایی مشکلی نداریم ضمن آن که در مورد آزاد ماهیان، بخش خصوصی هم به این ظرفیت اضافه شده است.

وی در مورد گونه‌های مورد نظر برای پرورش ماهی در قفس اذعان داشت: در آب‌های شمال کشور آزاد ماهیان و کپور ماهیان دریایی و در آب‌های جنوب گونه‌های شانک، هامور، میش ماهی، سوف و صبیتی در اولویت قرار دارند.

ضرورت آمادگی زیر ساخت‌ها برای صادرات به روسیه و اوراسیا

رییس سازمان شیلات ایران بر آماده شدن زیر ساخت‌های صادرات به روسیه و سایر کشورهای عضو اوراسیا تاکید کرد و اظهار داشت: توافقات دامپزشکی با کشورهای عضو اوراسیا و تأیید مراکز فرآوری و تشکل‌های صادراتی و جا افتادن محصولات آبزیان ایران در بازار این کشورها زمان بر خواهد بود ضمن آن که محصولات شیلاتی باید بر اساس نیاز آنها آماده شود.

وی ادامه داد: روسیه و اوراسیا برای آزاد ماهیان با وزن بالای ۲ تا ۳ کیلو گرم و برای فیل ماهیان وزن بالای ۱۳ کیلو گرم تقاضا دارند.

صالحی اضافه کرد: در بازار کشورهای حوزه خلیج فارس نیز آزاد ماهیان با وزن ۳ کیلو گرم مورد نیاز است.

وی در عین حال گفت: اخیراً از کشورهای حوزه آسیای جنوب شرقی متقاضی برای تولید ماهی در قفس را داشته‌ایم و آنان طی مذاکراتی برای سرمایه گذاری در فرآوری و بسته بندی ماهیان در مناطق آزاد ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

صالحی با بیان این که ایران در توسعه پرورش و صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای خارجی به لحاظ تعداد واحدهای فرآوری محدودیتی ندارد، تصریح کرد: ما باید در به روز کردن ماشین آلات و تجهیزات مراکز فرآوری متناسب با گونه‌های پرورش یافته در قفس به منظور صادرات اقدام کنیم.

وی در عین حال از امضای توافقنامه همکاری سازمان شیلات ایران با سازمان گسترش در راستای تجهیز صنایع و شناورهای شیلاتی و سیستم حمل و نقل خبر داد و گفت: بانک کشاورزی و پست بانک هم در این راستا برای اعطای تسهیلات اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در شمال کشور به ویژه برای ماهیان پرورش یافته در قفس نیاز است مراکز فرآوری جدید ایجاد و آنهایی که فعال هستند مجهز و نوسازی شوند.

وی اظهار داشت: این صنایع باید کدهای بهداشتی و استانداردهای صادرات به حوزه اوراسیا و روسیه را داشته باشند.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 745822

وب گردی

وب گردی