آیا نتانیاهو شریک صلح است؟ سوالی که ترامپ دوبار از عباس پرسید

همان گونه که دولت‌های مختلف رژیم صهیونیستی عادت دارند از دستاوردهای روند صلح طفره بروند،‌ همواره تلاش می‌کنند که این مساله را القا کنند که شریک فلسطینی برای صلح وجود ندارد و این موضوعی است که بارها در دوره یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین و بعد در دوره محمود عباس ادعا شد. اما این روزها اسرائیل بازی جدیدی را در پیش گرفته و برعکس این سوال را مطرح می‌کند که آیا بنیامین نتانیاهو می‌تواند شریکی در روند صلح باشد؟ حال اگر این پرسش را از عباس سوال کند،‌ وضعیت چگونه است؟

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه عبری زبان معاریو به نقل از برخی دیپلمات‌های عربی و آمریکایی که از محتوای تماس تلفنی یک ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مطلع شده بودند،‌ نوشت، رئیس جمهور آمریکا دستکم دوبار در طول گفتگوی تلفنی این سوال را از عباس مطرح کرد که آیا نتانیاهو را شریکی در روند صلح با فلسطینی‌ها می‌بیند یا نه و سپس این سوال را پرسید که آیا در نتانیاهو این پتانسیل را می‌بیند که با او به توافق خوبی برسد؟

این روزنامه عبری زبان به پاسخ عباس به این دو پرسش اشاره‌ای نکرد اما آن را به نگرانی اسرائیل از تماس‌های سیاسی بسیار آمریکا و قصد دولت ترامپ برای دستیابی به یک قراداد خوب مربوط دانست و در ادامه نوشت، پرسش اول ترامپ از عباس نگرانی‌هایی را در محافل سیاسی اسرائیل ایجاد کرد.

معاریو در ادامه نوشت، سفر رهبران کشورهای عربی به کاخ سفید با استقبال اسرائیل مواجه نمی‌شود.

تصمیم نتانیاهو برای توقف شهرک‌سازی‌ها پیش از دستیابی به توافق‌هایی در این زمینه با دولت آمریکا برای آن بود که ثابت کند برای همکاری با دولت جدید آمریکا نیات مثبتی دارد و قصدش برای آغاز گفتگو با طرف فلسطینی -در صورتی که با دست‌هایی پاک از سر گرفته شود- واقعی است.

در همین رابطه معاریو گزارش داد که وزرای حزب "خانه یهود" و وزرای حزب لیکود سه ماه به نتانیاهو فرصت دادند تا ببینند آیا او شهرک‌سازی‌ها را دوباره آغاز می‌کند یا نه.

این وزرا با اشاره به بروز بحرانی ائتلافی، احتمال دادند، در صورتی که ساخت و سازها از سر گرفته نشوند،‌ انتخابات در اراضی اشغالی زودتر از موعد برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 745836

وب گردی

وب گردی