آقابزرگی: بازار سرمایه و بازار پول دو بال رشد اقتصادی کشور هستند

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: هماهنگی و همسویی این دو بازار میتواند در راستای رسیدن به اهدافی که از سوی رهبری در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع مشکل تولید و اشتغال تعیین شده، بسیار کارساز و موثر باشند.

فردین آقابزرگی در گفت و گو با ایسکانیوز به عواملی که منجر به عدم رشد بازار سرمایه در سال 95 شد، اشاره کرد و گفت: علاوه بر موضوع توقف نمادهای معاملاتی، عدم حمایت همه جانبه درخصوص آن دسته از تصمیماتی که از سوی دولتمردان اقتصادی درجهت کاهش سودآوری شرکت ها و صنایع اتخاذ میشود از جمله عوامل موثر در رشد نامناسب شاخص کل در بازار سرمایه بوده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با تاکید به افزایش بی رویه حجم معاملات و انتشار اوراق بدهی با نرخ هایی که ممکن است باعث رقابت نابرابر در رویه ارزیابی سهام در بورس شود، گفت: انتشار اوراق و افتتاح سپرده از سوی برخی شرکت های خودروسازی با نرخ هایی به مراتب بیش از نرخ های متعارف موجود در سیستم بانکی و اوراق بدهی منجر به آسیب رساندن بازار سرمایه می شود.

وی با بیان اینکه کندی فرایند خصوصی سازی و عدم حمایت لازم برای استقرار مدیران منتخب بخش خصوصی و چالش های مشابه در روند انجام خصوصی سازی باعث عدم رشد در بازار سرمایه شده است، گفت: عدم تحقق وعده های تک نرخی شدن ارز که میتواند به افزایش بی ثباتی در صادرات و تولیدات شود و نیز عدم وجود شرکت های رتبه بندی و لزوم انتشار ارزیابی آنها از وضعیت ناشرین اوراق بدهی و اوراق بهادار باعث ایجاد مشکلاتی در روند معاملاتی بازار سرمایه شده است.

آقابزرگی با اشاره به اینکه ثبات سیاسی و عدم تغییرات و تنش در دنیای سیاست همواره موجب بی رمقی و رکود نسبی در بورس بوده است، گفت: ایجاد تنش های نظامی و سیاسی باعث افزایش قیمت نفت شده که ارزیابی فعالان بازار سرمایه از این موقعیت، افزایش تورم و بی ثباتی در عرصه صادرات و واردات کشور بوده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در پایان گفت: مسایل مطرح شده منتهی به کاهش ارزش پول و بهبود و رونق در معاملات سهام توام با افزایش قیمت سهام می شود، اگر چه در ادبیات اقتصادی و در بازه بلند مدت این عوامل برای رشد و توسعه اقتصادی نابهنجار هستند اما بروز چنین تلاطمی در دنیای سیاست منجر به افزایش قیمت سهام در کوتاه مدت خواهد شد.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 745979

وب گردی

وب گردی