دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم نقش کلیدی دارد

وزیر آموزش و پرورش در بازدید از دانشگاه فرهنگیان، نقش معلمان در تربیت دانش آموزان شایسته و دارای مهارت را کلیدی دانست.

فخرالدین دانش آشتیانی در نشست صمیمی با استادان وکارکنان دانشگاه فرهنگیان درسالن اجتماعات این دانشگاه، با اشاره به ماه پربرکت رجب و میلاد ائمه معصوم(علیهم السلام) و تقارن این ماه با آغاز سال 96 و ابراز امیدواری در این سال برای رفع مشکلات گفت: باتوجه به شعار امسال که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اگر نقش آموزش و پرورش را در موضوع تولید و اشتغال بررسی کنیم، متوجه تأثیر پررنگ آموزش و پرورش در این زمینه خواهیم شد.

وی نقش نیروی انسانی درتولید و اشتغال را کلیدی دانست و افزود: تا زمانی که یک کشور به نقش آموزش وپرورش در تولید و اشتغال نپردازد، ممکن است به موفقیت های کوتاه مدتی دست یابد، اما دستیابی به توسعه و تولید و اشتغال واقعی با تمرکز بر نیروی انسانی امکان پذیرخواهد بود.

دانش آشتیانی تصریح کرد: اگر کشوری نیروی انسانی کارآمد داشته باشد، تولیدات خوب و قابل رقابت با تولیدات دنیا خواهد داشت که این امر با اهمیت دادن به نیروی انسانی اتفاق می افتد .

وی خاطرنشان کرد: در بحث تولید و اشتغال ضرورت ندارد بر یک نیرو سرمایه گذاری کنیم و تخصص او را ارتقا دهیم، بلکه باید به نحوی برنامه ریزی کنیم که فارغ التحصیلان از دوره دوم متوسطه آماده ورود به بازارکار باشند و این کاری است که در اغلب کشورها انجام می شود.

وزیرآموزش و پرورش گفت: برای داشتن فارغ التحصیلان متخصص، باید برنامه ای مدون درنظام تعلیم و تربیت داشته باشیم تا دانش آموزانی با شایستگی و مهارت های لازم برای زندگی تربیت کنیم، به طوری که بعداز فراغت از تحصیل، نیاز به گذراندن دوره های دانشگاهی برای ورود به بازار کار نداشته باشند.

عضو کابینه تدبیر و امید افزود: لازمه داشتن دانش آموزانی شایسته و دارای مهارت، معلمانی آموزش دیده است که دانشگاه فرهنگیان در تربیت چنین معلمانی، نقش کلیدی دارد.

دکتر دانش آشتیانی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان باید معلمی تربیت کند که بداند هدفش تنها آموزش های موضوعی نیست، بلکه هدف اصلی، انتقال مهارت ها و شایستگی هاست و موضوع آموزشی نیز در کنار آن باید تدریس شود.

وی با اشاره به بحث های توسعه ای اقتصاددانان بزرگ دنیا خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بدانیم کشوری توسعه یافته است و یا در مسیر توسعه حرکت می کند، باید نظام تعلیم و تربیت آن را بررسی و نحوه آموزش در مدارس به ویژه در دوره ابتدایی را تحلیل کنیم.

وزیرآموزش وپرورش اظهارکرد: در دوره ابتدایی آن چه مهم است، نحوه آموزش است نه موضوعی که آموزش داده می شود، بنابراین، چون موضوعات آموزشی ما بسیار عالی است، دانش آموزان ما در مسابقات جهانی رتبه های خوبی کسب می کنند، اما در چگونگی آموزش مشکل وجود دارد که باید در دانشگاه فرهنگیان حل شود.

دکتر دانش آشتیانی تصریح کرد: در بحث تولید و شرکت های دانش بنیان، مهم ترین ویژگی افراد،‌ متفکربودن آنهاست، یعنی؛ فرد باید بداند، نیاز بازار، چه نوع کالایی است، در این جا اگر فرد متفکر نباشد، از دیگران تقلید می کند و در نهایت شکست می خورد.

وی اعتماد به نفس را یکی از شاخصه های افراد موفق دانست و افزود: بازار تولید، نیاز به افرادی با اعتماد به نفس بالا دارد و این شاخصه افراد در مدارس شکل می گیرد، اگر برخورد معلم با دانش آموز از نگاه مثبت اندیشی باشد، اعتماد به نفس او تقویت

می شود و در آینده در بازارتولید، مؤثر است.

وزیرآموزش وپرورش خاطرنشان کرد: برخورد معلم با نگرش منفی با دانش آموزان باعث می شود تا انگیزه های آنان از بین برود، این چنین دانش آموزانی در جامعه، تنها نواقص را می ببینند، معضلی که امروز درجامعه مشاهده می شود که عدّه ای، خدمات دولت را نمی بینند، بلکه دائما ازکاستی ها سخن می گویند، درست مانند زمانی که برخی والدین عیوب فرزند خود را می بینند و دائما به او تذکر می دهند و از ویژگی های مثبت او غافلند.

دکتر دانش آشتیانی در پایان و در پاسخ به سؤالی درخصوص نحوه بومی گزینی و جذب نیرو درآموزش و پرورش گفت: معتقدم فارغ التحصیلان هراستان با استان دیگر متفاوت هستند، بنابراین از طریق برنامه های درسی باید پتانسیل های هر استان برای دانش آموزان آن استان بیان شود تا فارغ التحصیلان با ویژگی های مورد نیاز استان خود وارد بازار کار شوند.

منبع: پانا

دریافت کننده و انتشار دهنده: آخوندی

200

کد خبر: 745995

وب گردی

وب گردی