تحصیل 21 هزار دانشجوی غیرایرانی از کشور دنیا

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم بر ضرورت برنامه‌ریزی جدی دانشگاه‌ها به منظور جذب دانشجوی خارجی تاکید کرد و گفت: در صورتی که دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی منسجمی در راستای جذب دانشجوی خارجی داشته باشند، تعداد این دانشجویان باید تا پایان برنامه ششم توسعه به 75 هزار نفر افزایش یابد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مجتبی صدیقی با اعلام این مطلب اظهار کرد: هر دانشگاهی باید برای جذب دانشجوی خارجی برنامه‌های مدون و منسجم داشته باشد، چرا که دانشجویان خارجی بصورت اتوماتیک جذب دانشگاه‌ها نمی‌شوند، البته ممکن است برخی دانشگاه‌های بزرگ و مطرح دنیا که سال‌ها دانشجوی خارجی جذب کرده‌اند، برای ادامه تحصیل دانشجویان جذاب باشند؛ اما دانشگاه‌های کشور ما که در آغاز راه این برنامه هستند، باید با برنامه‌ریزی‌های مدون تلاش خود را در این راستا افزایش دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از موانع جذب دانشجویان خارجی در کشور فراهم کردن زیرساخت‌های اداری است که خوشبختانه سازوکارهای رفع این مانع نیز طی سه سال اخیر روان‌تر شده است و ارتباطی که سازمان امور دانشجویان با دستگاه‌های امنیتی و سایر دستگاه‌ها داشته است، موجب شده که اگر دانشجویان خارجی قصد تحصیل در دانشگاه‌های کشور را داشته باشند، طول مدت پذیرش آنها تقریبا به یک و نیم ماه در مقایسه با گذشته کاهش یابد.

دکتر صدیقی با بیان اینکه برای جذب دانشجویان خارجی باید کشورهای هدف مشخص شوند، افزود: کشورهای همسایه و منطقه به دلیل غرابت‌های فرهنگی، دینی و مذهبی با ایران، کشورهای هدف در زمینه جذب دانشجو محسوب می‌شوند. به همین دلیل اگرچه به طور کلی ارتباط علمی و آموزشی دانشگاه‌های ما با بسیاری از کشورها برای جذب دانشجوی خارجی مهم است، اما در عین حال برخی کشورهای همسایه، ‌هم مسلک و هم مذهب در این زمینه اولویت دارند.

دکتر صدیقی گفت: در حال حاضر 21 هزار دانشجوی غیر ایرانی داریم که از 100 کشور دنیا در ایران مشغول به تحصیل هستند و عموما از کشورها و دانشگاه‌های هم‌سطح یا پایین‌تر هستند و کشورهای هدف برای جذب دانشجوی خارجی باید بیشتر کشورهای دوست و همسایه باشند.

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در پایان با اشاره به افق برنامه ششم توسعه در جذب دانشجویان خارجی، گفت: بنا شده تا پایان برنامه ششم توسعه، تعداد دانشجویان خارجی درحال تحصیل در کشور به 75 هزار نفر برسد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: آخوندی

200

کد خبر: 746000

وب گردی

وب گردی