کاظم جلالی به عنوان نائب رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی انتخاب شد

در یکصد و سی و ششمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی، کاظم جلالی عضو کمیته اجرایی این اتحادیه با رای اعضا کمیته اجرایی این اتحادیه به عنوان نایب رییس کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی انتخاب شد.

به گزارش ایسکانیوز، اتحادیه بین‌المجالس جهانی جزء نخستین سازمان‌های بین‌المللی محسوب می‌شود و سال‌ها قبل از سازمان ملل متحد تشکیل شد و از مهمترین نهادهای بین‌المللی به حساب می‌آید و 173 کشور جهان عضو آن هستند که در سال 1889 با هدف کمک به صلح و همکاری میان ملت‌ها از طریق گفتگو میان پارلمان‌های جهان تاسیس شد و مقر آن در ژنو سوییس است.

کمیته اجرایی مهمترین رکن این نهاد بین‌المللی به شمار می‌رود و براساس اساسنامه آن دارای 17 عضو از مجالس جهان است که وظیفه عمومی نظارت بر عملکرد و فعالیت‌های اتحادیه را برعهده دارند. رییس اتحادیه و رییس کمیته هماهنگی اجلاس نمایندگان زن، دو عضو انتصابی کمیته اجرایی هستند و 15 نفر دیگر عضو کمیته اجرایی باید توسط شورای عمومی اتحادیه متشکل از نمایندگان مجالس جهان انتخاب شوند.

دکتر کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در انتخابات سال 2015به عضویت کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی درآمد؛ عنوانی که پس از نیم قرن در صدوسی وسومین مجمع اتحادیه بین المجالس جهانی با انتخاب وی برای جمهوری اسلامی ایران به دست آمده بود که براساس سهمیه جغرافیایی، امکان حصول به این انتخاب برای کشورها فرایندی پیچیده و زمان‌بر است که در آن صلاحیت‌های ذاتی و تجربه پارلمانی نامزدها و اعتبار بین‌المللی کشور مربوطه، نقش مهمی را ایفا می‌کند که البته کمیته اجرایی و انتخاب نایب رییس کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی از ایران ظرفیت‌های ارزنده‌ای در تعاملات بین‌المللی به ویژه در حوزه دیپلماسی پارلمانی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند.

یکصد و سی و شمشمین اجلاس بین المجالس جهانی از 13 تا 18 فروردین ماه سال جاری طی پنج روز با شرکت 607 نماینده پارلمان از 126 کشور عضو اتحادیه شامل 46 رییس مجلس، 36 نایب رییس مجلس و 191 نماینده زن از مجالس قانونگذاری جهان در داکا بنگلادش برگزار شد.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 746110

وب گردی

وب گردی