درخواست قاضی زاده هاشمی از دولت برای موافقت با پیشنهاد افزایش اعتبار ستاد بحران خراسان رضوی

نماینده مردم فریمان در مجلس با بیان اینکه ۱۸۵۰ خانه در زلزله اخیر در استان خراسان رضوی ویران شده اند،گفت: از دولت تقاضا دارم با پیشنهاد افزایش اعتبار ستاد بحران خراسان رضوی به مبلغ یکصد میلیارد تومان موافقت کنند.

به گزارش ایسکانیوز، احسان قاضی زاده هاشمی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 20 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: روز چهارشنبه، 16 فروردین ماه سال جاری ساعت 10:39 صبح زلزله ای به بزرگی 6.1 ریشتر با نقطه کانونی سفیدسنگ فریمان بخش وسیعی از استان خراسان رضوی را لرزاند.

نماینده مردم فریمان، سرخس، احمدآبادو رضویه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این زلزله موجب خسارت به 57 روستا در شهرستان های فریمان، تربت جام، سرخس و بخش رضوی شهرستان مشهد شد و از روز چهارشنبه بیش از 520 پس لرزه رخ دادکه قریب 100 پس لرزه آن با بزرگی بیش از 3 ریشتر بوده است که بزرگترین پس لرزه 5.4 ریشتر بوده است.

وی ادامه داد: در این زلزله متاسفانه یک نفر از اهالی حوزه انتخابیه فوت و 40 نفر نیز مصدوم شدند که هم اینک 4 نفر از مصدومان در بیمارستان بستری هستند واگرچه با وجود زلزله 6.1 ریشتری که اگر بخواهیم آن را با اکثر زلزله های مشابه در ایران و جهان مقایسه کنیم که هزاران کشته داشته است، لطف و مرحمت خداوند متعال شامل مردم شده است و عنایت خاصه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) نسبت به مجاوران خود محیطی امن را برای مردم خراسان فراهم آورده است.

نماینده مردم فریمان در مجلس افزود: امیدوارم لطف ، مرحمت الهی و عنایت خاص حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در آینده هم بر سر مردم مومن، متدین، انقلابی خراسان مستدام باشد و آنچه امروز مهم است بازسازی مناطق زلزله زده است.

وی تصریح کرد: از50 روستای آسیب دیده، 18 روستا تقریبا 70 الی 100 درصد تخریب شده اند و1850 خانه ویران شده اند و به محیط های دامی و دامداری، مدارس، خانه های بهداشت، قنوات روستاها خسارت جدی وارد شده است و ضمن سپاس از بنیاد مسکن که مبلغ 7 میلیون تومان اعتباربلاعوض و 20 میلیون تومان وام با کارمزد 5 درصد تصویب نموده اند از دولت تقاضا دارم ضمن حفظ وام اعطایی 20 میلیون تومانی اعتبار بلاعوض را حداقل به 15 میلیون تومان افزایش دهند تا حداقل 1850 خانه ویران شده تا قبل از زمستان امسال بازسازی کامل شوند.

قاضی زاده هاشمی افزود: از دولت تقاضا دارم با پیشنهاد افزایش اعتبار ستاد بحران خراسان رضوی به مبلغ یکصد میلیارد تومان موافقت کنند و برای بازسازی زیرساخت های تخریب شده در نقاط زلزله زده فریمان، رضویه، تربت جام و سرخس مبلغ 40 میلیارد تومان تخصیص دهند.

وی ادامه داد: امیدوارم این حادثه منجر به تحقق وعده الهی در قرآن کریم شود تا بتوان با بازسازی کامل منطقه، مشکلات قدیمی منطقه را نیز ازجمله عدم پوشش ارتباطات تلفن همراه که خلاء آن در امداد و نجات مصدومان منطقه بحران زده بطور کامل محسوس بود را رفع کرد و این در حالی است که قریب به 60 کیلومتر جاده خاکی- روستایی که کمک رسانی به مشکلات مردم بحران زده را با مشکل روبرو کرده بود بنابراین برای رفع این مشکلات باید جاده ها ساخته شوند وهم ارتباطات سیار برقرار شودد.

نماینده مردم فریمان در مجلس افزود: از زحمات و تلاش شبانه روزی جمعیت هلال احمر که پس از زلزله با سرعت در منطقه حاضر شدند، سپاسگذاری می کنم و همچنین از زحمات نیروهای مسلح، بسیج، نیروی انتظامی، ارتش ، نیز کمال تشکر را دارم.

قاضی زاده هاشمی افزود: از حضور جناب آقای دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر محترم بهداشت، درمان که به نمایندگی از رئیس جمهور و هیات وزیران در منطقه حاضر شدند و با تشکیل ستاد بحران استان از نزدیک ضمن همدردی مشکلات مردم سفید سنگ فریمان، تربت جام و رضویه را مشاهده کردند سپاسگذاری می کنم.

نماینده مردم فریمان در مجلس، تصریح کرد: از حضور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در منطقه زلزله زده رضوی حاضرشدند و ایشان ضمن همدردی با مردم تمام امکانات آستان قدس رضوی را برای کمک به زلزله زدگان بسیج کرده اند تشکر می کنم.

وی ادامه داد: از محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در منطقه زلزله زده فریمان و رضویه حاضر شدند و امکانات بسیج سازندگی را برای کمک به مردم منطقه بسیج کردند سپاسگذاری می نمایم و در این راستا نیز از استاندار پرتلاش خراسان رضوی که از ابتدا مدیریت بحران را برعهده داشتند سپاسگذاری میکنم.

وی با بیان اینکه از رسانه ها ، صدا و سیما، خبرگزاری ها که اطلاع رسانی مناسبی را در زمینه زلزله مذکور انجام دادند کمال تشکر را دارم یادآورشد: ازگروه های جهادی و دانشجویی که از مشهد و اقصی نقاط استان همگام با نمایندگان استان به کمک مردم منطقه شتافتند نیز کمال تشکر را دارم و همچنین در پایان نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز که با تماس و پیام ابراز همدردی کردند سپاسگذاری می کنم.

خبرنگار و منتشرکننده: راضیه فراهانی

کد خبر: 746165

وب گردی

وب گردی