برای پیشگیری از  عفونت گوش میانی چه باید کرد؟

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: عفونت گوش میانی در کودکانی که از نظر ایمنی سالم هستند اغلب گذرا است و عارضه ای ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر پدرام برقعی، متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت در پاسخ به این سوال که چند واکسن برای پیشگیری از عفونت گوش میانی توصیه می شود؟، افزود: دو تا واکسن- یک مورد، واکسن پنوموکوک است که در سیستم واکسیناسیون کشوری ما هنوز وارد نشده اما در ایران موجود است. واکسن پنوموکوک در کشورهای دیگر اجباری است که دو دوز به کودک به فاصله چند ماه داده می شود و سپس هر 5 سال یک بار تکرار می شود.
وی ادامه داد: در کشور ما که اجباری نیست، برای کسانی که زمینه عفونت گوش میانی دارند یا بیماری در خانواده آنها شایع است، یا کودکی که مرتباً دچار سرماخوردگی می شود، واکسن داده می شود. واکسن روی عفونت ریوی و منژیت ها هم موثر است. این واکسن به افرادی که قصد سفر به کربلا یا حج را دارند هم توصیه می شود.
این متخصص گوش، حلق و بینی در ادامه بیان کرد: دومین واکسن، واکسن هموفیلوس است که در چند سال اخیر وارد واکسیناسیون کشوری ما شده است. به صورت پنتاوالان همراه واکسن سه گانه و هپاتیتB به کودکان داده می شود.
وی با بیان اینکه یکی از نشانه های عفونت گوش میانی و عفونت گوش خارجی که در هر دو مورد مشترک است، درد گوش است، اظهارداشت: اما عفونت گوش خارجی همراه ترشح و درد بسیار شدید است به طوری که شخص اجازه دست زدن به لاله گوش را نمی دهد؛ اما عفونت گوش میانی، درد گوش به دبنال سرما خوردگی اتفاق می افتد. درد، شب ها بیشتر است. با مصرف دارو و با گذشت زمان معمولا عفونت بهبود می یابد، عفونت گوش میانی در کودکانی که از نظر ایمنی سالمند ، اغلب گذراست و عارضه ای ندارد.
برقعی در ادامه تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا اجازه آنتی بیوتیک درمانی حتی در مواردی که عامل بیماری باکتری است، داده نمی شود. در این کشورها پزشک به فواصل کوتاه بیمار را معاینه می کندو اگر لازم باشد برای کنترل تب، داروی تب بر تجویز می کند. با معاینه دو روز یک بار کودک توسط پزشک، سیر و روند بیماری کنترل می شود. بالای 97-98 درصد عفونت ها بهبود می یابند. در سیر بیماری ممکن است پرده گوش پاره شده و ترشحات خارج شوند و سوراخ هم طی چند روز بسته می شود و اگر بعد از یکی دو هفته پزشک معاینه کند، محل را کاملا سالم مشاهده می کند.
این متخصص گوش و حلق و بینی در پایان اظهارداشت: در کشور ما این امکان وجود ندارد بنابراین در مواقع لزوم آنتی بیوتیک تجویز می شود و بعد از دوره درمان با آنتی بیوتیک، پزشک بیمار را معاینه می کند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 746194

وب گردی

وب گردی