چاووش‌اوغلو: لزومی ندارد بین روسیه و آمریکا یکی را انتخاب کنیم

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به آخرین تحولات در بحران سوریه گفت، نیازی به انتخاب یک کشور میان روسیه و آمریکا وجود ندارد. ما روابط خود را با هر طرف در چارچوب مناسبی پیش می‌بریم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه حریت، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با طرح ادعاهایی واهی گفت: "در گذشته هم حکومت اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود! در این میان کشورهایی درصدد پاکسازی سوریه از سلاح شیمیایی برآمدند اما این روند ادامه پیدا کرد. در همین راستا یک روند سیاسی آغاز شد. اگر نگاهی به نقض آتش‌بس در دوره گذشته بکنیم متوجه می‌شویم که همه این نقض‌ها توسط حکومت اسد انجام گرفته است! ما بارها به روسیه هشدار دادیم و گفتیم که ضامن آنها شما هستید و در مذاکرات آستانه ایران را به عنوان ضامن دیگر حکومت اسد معرفی کردیم."

وی ادامه داد: براساس این مذاکرات کشورهای ضامن باید حکومت اسد را وادار به عدم نقض آتش‌بس می‌کردند اما مشاهده کردیم که "حکومت اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرد." در واقع چون اقدامات لازم در زمان مناسبش انجام نگرفت حکومت اسد به اقدامات خود ادامه داد.

چاووش‌اوغلو در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود با بیان اینکه تنها یک حمله کافی نیست باید حکومت اسد کنار گذاشته شود گفت:" به تازگی برخی از کشورها از جمله آمریکا اعلام کردند که آینده اسد وابسته به مردم سوریه است. این اظهارات باعث افزایش «جسارت» اسد شد. اگر بخواهیم به چنین حکومتی مشروعیت ببخشیم آن حکومت نیز به کشتارهای خود ادامه خواهد داد."

چاووش‌اوغلو اضافه کرد: تنها یک حمله کافی نیست باید دوره انتقالی آغاز شود و یک دوره انتقالی براساس توافق همه طرفین ایجاد شود. این دوران کشور را برای انتخابات حاضر خواهد کرد. راه حل سیاسی بهترین راه حل است اما "حکومت اسد نباید در این راه حل جای بگیرد."

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به روابط با روسیه گفت: پس از ازسرگیری روابط مناسبات خوبی با روسیه داشتیم. ما به دنبال جانبداری از یک طرف میان روسیه و آمریکا نیستیم و خواهان ادامه همکاری‌مان با روسیه برای برقراری آتش‌بس هستیم. ما از ابتدا دیدگاه متفاوتی نسبت به اسد در مقایسه با روسیه داشتیم و گاهی برای اقناع دیگری تلاش بسیار کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر روسیه و آمریکا در سوریه تلاش می‌کنند که یگان‌های مدافع خلق را به یکدیگر واگذار نکنند و در این باره رقیب یکدیگر هستند. چنین رقابت‌هایی برای منطقه و سوریه فایده‌ای ندارد. ما دیدگاهمان را به صورت آشکار در این باره بیان کردیم. غیرقابل قبول است که دو قدرت جهان برای یک گروه تروریستی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 746310

وب گردی

وب گردی