ارتباط بین بروز بیماری قلب‌وعروق و موی جوگندمی آقایان

یافته‌های محققان دانشگاه علوم پزشکی قاهره نشان می‌دهد بین بروز بیماری قلب و عروق و داشتن موهای جوگندمی ارتباطی وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایرینی ساموئل، محقق ارشد این مطالعه گفت: به کمک نتایج این تحقیق می‌توان بیماران مستعد بروز بیماری قلبی و خصوصا عروق کرونر را شناسیی کرد و قبل از پیشرفت بیماری درمان را آغاز کرد.

در این تحقیق از 545 مرد که پیش‌بینی می‌شد دچار بیماری گرفتگی عروق کرونر باشند، سی تی اسکن گرفته شد. بیماران به زیرگروه‌های مختلف بر حسب میزان خاکستری بودن رنگ موهایشان دسته‌بندی شدند که شامل پنج دسته مختلف از موهای کاملا مشکی گرفته تا کاملا سفید می‌شد.

محققان اطلاعات شخصی هر بیمار از جمله سابقه خانوادگی، استعمال دخانیات، ابتلا به دیابت و دیگر عوامل را نیز ثبت کردند.

پس از بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده، محققان به این نتیجه رسیدند که میزان ابتلا به گرفتگی عروق با میزان سفیدی موها ارتباط مستقیم دارد و هر چقدر میزان موهای سفید در بین افراد بیشتر می‌شود، احتمال ابتلا به بیماری قلبی نیز بالاتر خواهد بود.

دکتر ساموئل در رابطه با نتایج این تحقیق خاطرنشان کرد: سفید شدن مو و بروز بیماری تصلیب شرایین هر دو از یک مسیر بیولوژیکی مشابه رخ می‌دهند و صرف نظر از سن تقویمی، سفید شدن موها سن بیولوژیکی را نشان می‌دهد و به منزله یک هشدار برای افزایش خطر بیماری قلبی و عروقی است.

وی افزود: برای یافتن راه‌حل‌های مناسب و طرح درمان‌های موثر نیاز به تحقیقات بیشتری داریم و باید علاوه بر مردان این آزمایش‌ها روی بانوان نیز انجام شود تا به یک چارچوب مشخص در این زمینه دست پیدا کنیم.

نتایج این تحقیق در نشریه EuroPrevent 2017 منتشر شده است.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 746326

وب گردی

وب گردی