علت کم‌خوابی در دوران سالخوردگی چیست؟

محققان با بررسی میزان خواب در موش‌های جوان و مسن دریافتند گیرنده‌های مغز در موش‌های مسن با افزایش سن علائم کمتری دریافت می‌کنند و در نتیجه احساس خستگی و خواب آلودگی کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسکانیوز، همه افراد کم‌خوابی با افزایش سن را یک واقعیت می‌دانند. اما واقعا علت بی‌خوابی به دلیل سالخوردگی و پیری است؟

گروهی از محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا اظهار کردند: به دلیل تغییر عملکردهای خاص مغز با افزایش سن نمی‌توانیم به قدر کافی بخوابیم.

"ماتیو واکر"، محقق این تحقیق گفت: تمامی موجودات کره زمین نیازمند خواب هستند. در انسان‌ها هریک از اندام‌های اصلی برای بهبود عملکرد خود نیازمند میزان مشخصی خواب و استراحت هستند، بنابراین با کاهش میزان خواب مشکلات و بیماری‌های زیادی در کمین انسان خواهد بود.

بر اساس تحقیقات پیشین کیفیت خواب با عملکرد بهتر مغز مرتبط است و زمانی که افراد طی خواب شبانه بارها بیدار می‌شوند، مغز نیز عملکرد خوبی طی روز نخواهد داشت.

محققان در این تحقیق دریافتند با استفاده از محرک‌های مغزی الکتریکی با ولتاژ کم در افراد جوان امواج مغزی مرتبط با خواب عمیق افزایش یافته و موجب خواب بهتر و درنتیجه عملکرد مغزی بهتر خواهد شد.

"ماتیو واکر" امیدوار است با چنین روش‌های درمانی بی‌خوابی را درمان کند. البته در مورد ضعیف شدن گیرنده‌های مغزی با افزایش سن درمانی وجود ندارد، اما می‌توان با روش‌های درمانی مختلف همچون مصرف نکردن کافئین در بعدازظهر، خوابیدن در اتاق خنک و ورزش مداوم کیفیت خواب را بهبود بخشید.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 746329

وب گردی

وب گردی