مراسم تودیع و معارفه رئیس کتابخانه ملی برگزار  شد/آشنا:کتابخانه ملی یکی از مهمترین نهادهای تمدنی جدید در کشور ماست

مراسم تودیع و معارفه صالحی امیری و اشرف بروجردی صبح امروز 21 فروردین ماه در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم سید محمد بهشتی شیرازی ، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دکتر نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، امیراسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی، خشایار اعتمادی ،احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و... حضور داشتند.
در ابتدا دکتر امیرخانی معاون کتابخانه ملی اظهار کرد: بدون تردید سازمان کتابخانه ملی براساس اساسنامه سال 69 نوشته و در مجلس سوم به تصویب رسیده و نگاهبان میراث مکتوب کشور است و در کمتر کشوری و در کمتر کتابخانه ملی قابل مقایسه است.
وی افزود: این وظیفه در سال 83 با پیگیری آقای بجنوردی و رئیس جمهور وقت به سرانجام رسید و این سازمان افتتاح شد و عمده این زحمات بر عهده کارشناسان و مدیران و روسای ادارات سازمان بود ولی مدیریت سازمان نقش راهبردی را دارد.
امیرخانی اظهار داشت: در سه سال مدیریت دکتر صالحی امیری جایگاه اسناد ملی قابل قیاس با قبل نیست و کمتر صاحب فکر و اندیشه ای است که به کتابخانه ملی نیامده باشد. همچنین ایشان شورای راهبردی را تشکیل داد و خانم بروجردی خود از اعضای شورای راهبردی بود و افزایش مجموعه های کتابخانه ملی و میزان سطح رفاهی همکاران مورد توجه ایشان بوده و دلسوزی وی نسبت به سازمان همچنان ادامه دارد.
وی در ادامه از خرید 1200 نسخه مجموعه کتاب خطی از یک ایرانی ساکن نیویورک با همکاری دکتر نهاوندیان خبر داد و گفت: با همکاری دکتر صالحی امیری و رئیس جمهور و دستور دکتر نهاوندیان کتابخانه شخصی مرحوم محدث قمی که بیش از 80 سال از عمرش می گذرد از مالک شخصی در حال خریداری است و هماهنگی های لازم صورت گرفته و در تلاش هستیم امسال از این مجموعه کتاب رونمایی کنیم.

در ادامه دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سابق کتابخانه ملی گفت: ما اگر امروز در امنیت زندگی می کنیم مدیون خون شهیدان و عزیزانی هستیم و این احساس امنیت سیاسی و اخلاقی نتیجه از خودگذشتگی شهدا، جانبازان است و باید از آنان یاد کنیم که حق بزرگی در گردن ما دارند .
وی افزود: بزرگان حاضر در جلسه در این سه سال گذشته زحمات زیادی را انجام داده اند و من خود را کمترین این جمع می دانم و تلاش کردم تا عزت این عزیزان را پاس بدارم. سازمان اسناد ملی یک سازمان با ظرفیت و با انگیزه است که بزرگترین سرمایه اش نیروی انسانی اش است که در حال حاضر در خدمت خانم بروجردی هستند و ایشان می توانند در راستای ارتقای مهارتهای نیروی انسانی سازمان کمک کنند.
وی افزود: در حال حاضر بنای گزارش کار را ندارم و با توجه به اینکه معیار دولت تدبیر و امید بر این است که این ملت شایسته بیشتر از اینها است و این ممکن نیست مگر اینکه نظام با یک بصیرت و عقلانیت کارآمد باشد و سازمان اسناد در این نظام سیاسی به حیات خود ادامه دهد. دستاورد این سه سال محصول زحمات کارکنان و حمایتهای دولت بود که باید قدردان رئیس جمهور و اعضای دولت باشیم که فضایی ایجاد شد که امروز هنرمندان و اصحاب کتاب و دانش با نظام آشتی کنند و سرمایه بزرگی برای ادامه راه ما است.
صالحی امیری خود را عضو کتابخانه دانست و گفت: بعد از این در کنار شما خواهم بود و به عنوان یک همکار در کنار شما و خانم بروجردی خواهیم بود.

دکتر محمد نهاوندیان نیز در این نشست گفت: این جلسه ارزشمند را که در مرکز بزرگ علمی کشور در کنار دانشمندان و پژوهشگران در شب میلاد امیرالمومنین برگزار می شود را به فال نیک میگیریم و من این جلسه را به عنوان مصداق بساتین العلماء گرفتم و این کلام مولا است و شکر خدا میکنم از اینکه این حالت آرامش و امنیت برای اهل علم با بصیرت حاصل شده و این شکوفایی رخ داده است.
به گفته امام علی (ع): "کسی که در کتاب آرامش بیابد، هرگز آرامش روحی اش را از دست نمی دهد."
وی افزود: ولی برای پیدایی آرامش، احساس امنیت و شکوفایی جامعه وظیفه حکومت است و حکومت در باب فرهنگ وظیفه جانشینی اهل فرهنگ نیست وظیفه اش تامین امنیت و شرایط تولید و خلاقیت برای اهل فرهنگ است. اهل فرهنگ در این سه سال این احساس را داشتند که زمینه برای شکوفایی کار و فرهنگ فراهم شده است و نعمت امنیت برای فرهنگ و اقتصاد فراهم شده است.
نهاوندیان اظهار کرد: کتابخانه ملی و مرکز اسناد نقش بسیار خطیری در رشد فرهنگی کشور می تواند داشته باشد. در این سه سال اخیر در این مسیر گام برداشته و باید مرکز کنار هم بودن، با هم نشستن و با هم اندیشیدن برای پژوهشگران در سطح ملی باشد، و باید این مکان را فراهم کند که حافظ اسناد ملی بوده و آن را در اختیار جامعه قرار بدهد. مرکز اسناد تنها وظیفه ندارد که اسنادی را نگهداری و طبقه بندی کند بلکه برای آیندگان بسیار نیازمندیم از تاریخ معاصر درس بیاموزیم و وظیفه داریم که شرایطی را فراهم کنیم که محققان تاریخ معاصر به موقع کار کنند که بعضی از اشتباهات تاریخی تکرار نشود.
وی افزود: آفات و آسیب های فراوانی را در تاریخ معاصر قبل و بعد از انقلاب چشیدیم، یعنی اینکه در یک جامعه جوان این خاطرات و تجارب تبدیل به بصیرت شود و نشان دهد که نتیجه افراطی گری و حرف های نسنجیده و تقلید آرمانهای عالی به مصداقهای جاهلانه چه خواهد بود و این نقش آفرینی جو سیاسی و اجتماعی دارد و مرکز اسناد باید زمینه تحقق ارتقای این نقش آفرینی را فراهم کنند.
نهاوندیان گفت: اعتدال با علم رشد می کند و خاستگاه افراط گری جهل است در حالی که خاستگاه اعتدال علم و آگاهی است . کتابخانه ملی یکی از حوزه های بسیار مهمی است که می تواند در این زمینه نقش آفرین باشد در طی گزارش سه ساله، دیپلماسی فرهنگی تجلی کرده است و فرهنگ غنی ایران باید در یک دیپلماسی فرهنگی به وسیله کتابخانه ملی نشر داده شود و اگر ما بتوانیم فرهنگ و اعتدال را در این زمینه که دیگران برای ما کار تصویرسازی را انجام می دهند تلاش می کنند تصویرهای خشن، غیرعقلانی و جاهلانه را بسازند کتابخانه ملی میتواند نقش آفرین باشد و با اهل فرهنگ جوامع دیگر ارتباط برقرار کند و چهره واقعی جمهوری اسلامی را به جهانیان عیان کند.
وی افزود: گفتگوی بین ادیان و مذاهب جایگاه ویژه ای دارد و کتابخانه ملی میتواند نقش مهمی در این گفتگو داشته باشد و چهره فرهنگ دینی ما باید در مناسبات با دیگر کشورها ارایه شود و مرکز اسناد ملی میتوانند در این رابطه نقش مهمی داشته باشد .
نهاوندیان گفت: در دولت تدبیر و امید با نگاه ویژه آقای روحانی ترکیب خاصی بر حرکت و کار فرهنگی و تقویت مراکز فرهنگی داشته و صالحی امیری در استفاده از این فرصت نقش عمده ای داشت به طوری که بودجه این مرکز در سه سال اخیر بیش از 5/2 برابر شد که با اقدام دستگاه دیگری چنان رشد اعتباری یافته باشد و در این فاصله کوتاه منابع کتابخانه ملی رشد کرد و باید بگویم در دوره جناب صالحی امیری به رشد منابع کتابخانه و اهل فرهنگ تلاش شد و من خواستارم از این به بعد به اطلاع رسانی منابع کتابخانه به اهل فرهنگ و مردم همت کنند و امیدوارم همین نگاه فرهنگی که در دولت تدبیر و امید وجود دارد در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه یابد.
نهاوندیان خاطر نشان کرد: از دکتر بروجردی که چهره شناخته شده ای برای جامعه فرهنگین و فعالین اجتماعی نیز هستند تشکر میکنم و آشنایی ام را با خانواده ایشان به چند دهه قبل بر می گردد. با مدیریت و سرمایه اجتماعی ایشان کتابخانه مرکز اسناد ملی امکان جهش مجدد خواهد داشت و با تجمیع ابتکارات و محققان کشور بتواند نقش فرهنگی خود را ایفا کند.

دکتر اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی در پایان مراسم گفت: وظیفه خود می دانم که ابتدا از مقام محترم ریاست جمهوری سپاسگزاری کنم به واسطه اعتمادی که به من در قرار گرفتن در این سمت کردند و جناب دکتر نهاوندیان که همراهی مستمری داشته و دارند و همواره مرهون زحمات فرهنگی شان هستم و همچنین دکتر صالحی امیری که سنگ بنای بسیاری از فراموش شده های رفتاری فرهنگی را در این مجموعه احیاء کردند و با راه اندازی پژوهشگاه، اندیشگاه و تاکید بر فراهم آوردن اسناد و دیجیتالی کردن آنها زحمات زیادی کشیدند.
وی افزود: در سند چشم انداز توسعه که توسط رهبر ابلاغ شد دو اصل توسعه یافتگی و هویت انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفت که بخشی از هویت اسلامی در آثار مکتوب متجلی است و اساساً باید به حفظ آنها کوشید که به دست نسل های بعدی برسد و بتواند به هویت ایرانی اسلامی و هویت معنوی خود برسد. این بستر فراهم شده برای کسانی که اصحاب علم و فکر هستند و با تعامل و باور به گفت و گو و تفاهم نباشد درک متقابل بر مبنای امنیت راهگشای خوبی برای کشورمان است و باید این عرصه فراهم شود تا بتوان در کنار هم و با رفع نواقص و اصلاح رویکردها و دیدگاه ها، جایگاه برتری را برای جامعه اسلامی مان رقم بزنیم.
دکتر بروجردی اظهار کرد: بخشی از هویت انقلاب اسلامی در آثار مکتوب از گذشتگان متجلی است که باید حفظ و بزرگ داشته شود و باید به آیندگان جامعه منتقل شود و همکاران گرامی که در جمع حضور دارند و کسانی که با تلاشهای خود سعی کردند که این گنجینه عظیم را معرفی و نگهداری کنند و به نسلهای بعد برسانند.
رئیس کتابخانه ملی گفت: تاکید می کنم کسانی که وارد این عرصه می شوند جز با عشق، محبت و علاقه شان از این گنجینه محافظت می کنند و کارمندان و اصحاب اندیشه با ایده های نوین خود به بارور شدن این مجموعه تلاش می کنند هویت ایران اسلامی را به مجموعه جامعه اسلامی عرضه کنند و درخواست میکنم که این مجموعه را با یاری هم به ثمر برسانیم و آرزوی توفیق برای شما را دارم.

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی گفت: کتابخانه ملی یکی از مهمترین نهادهای تمدنی جدید در کشور ماست. کتابخانه در دنیا تاریخ کهنی دارد ولی در کشور ما از سال 1216 افتتاح شده است و اینکه یک ملت کتابخانه تشکیل بدهند و هویت ملی خود را تالیف کنند برای جامعه دارای اهمیت است و تاریخ کتابخانه ملی تاریخچه ملت ما است.
وی به بنیانگذاران و شناخته شده ترین ریاست کتابخانه ملی اشاره کرد وی را یک شخصیت فرهنگی دانست که کتابخانه ملی را برای ما به یادگار گذاشت و امروز بنیانگذار دایره المعارف بزرگ اسلامی آقای بجنوردی است که از تلاشهایش و همراهانش بهره مند شده ایم و روزی وزیر فرهنگ، رئیس کتابخانه ملی شد و امروز رئیس کتابخانه ملی وزیر فرهنگ این کشور شده است.
مشاور رئیس جمهور اظهار کرد در دوران صالحی امیری این امر تجربه شد که کتابخانه ملی به یک موسسه فرهنگی واقعی براساس اساسنامه این کتابخانه محلی برای حضور و ورود بزرگان کشور و محلی برای گفتگوی علمی و جایی برای قدرشناسی از فرهیختگان کشور شد و کتابخانه ملی آنها را از کنج عزلت دعوت کرد و به حمایت آنان پرداخت.
وی افزود: توجه این سازمان به اسناد ملی و دسترسی آزاد به اطلاعات است که قانون دسترسی آزاد به اطلاعات بدون این کار موثر نبود و امروز نمایشگاه مجازی اسناد کشور در سایت کتابخانه وجود دارد و دسترسی به اسناد کشور و توانمندی اسناد ملی میتواند راهگشا باشد.
حسام الدین آشنا گفت: امروز با رئیس دیگری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی روبه رو هستیم و به ایشان خیرمقدم می گویم خانم بروجردی بانوی اسلامی تربیت شده بانو بنت الهدی صدر است و یک فعال اجتماعی مطرح بعد از انقلاب است، خواهر و دختر شهید و مادر فرزندانی شایسته است و پژوهشگر مطرح حوزه مطالعات زنان، اسلام پژوه جدی در حوزه مسائل اجتماعی و مدیری صاحب سبک و بنیانگذار نام برد.
مشاور رئیس جمهور خاطر نشان کرد: خانم بروجردی مادر سمن های ایران است که در دوره خود بیشترین تلاش را کرد که سازمانهای مردم نهاد در این کشور شکل بگیرد و از تلاشهای وی امروز برخورداریم و حضور وی را در این موسسه ملی خوش آمد میگویم و امیدوارم که همه ما قدر این حضور را بدانیم و با وی همکاری کنیم.

در پایان این مراسم با دعوت از بزرگان و حضار چون علاء الدین بروجردی ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ملاوردی، سید محمد بهشتی، امیراسماعیل آذر، مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران برای سه سال خدمت به رسم یادبود هدایایی از سوی کارکنان، معاونان و مدیران استانها به دکتر صالحی امیری اهداء شد و حکم انتصاب دکتر اشرف بروجردی با امضاء رئیس جمهور حسن روحانی توسط رئیس دفتر وی به رئیس کتابخانه ملی تقدیم شد.


خبرنگار:بخشی پور/ انتشار: سلیمی

500500

کد خبر: 746498

وب گردی

وب گردی