توصیه رییس‌جمهور عراق برای تحقق اصل گفت‌وگو

رییس‌جمهور عراق تمامی نیروهای سیاسی این کشور را به تحقق اصل گفت‌وگو فرا خواند و بر لزوم پایبندی به قانون اساسی در موارد مورد اختلاف تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت سومریه نیوز، فواد معصوم، رییس‌جمهور عراق طی سخنرانی در مراسم یادبود به مناسبت بزرگداشت شهادت محمد باقر الصدر، گفت: طی دهه‌های گذشته با طغیان دیکتاتوری روبرو شدیم که مردم عراق را به جانفشانی برای تحقق آزادی و کرامت و سرنگونی دیکتاتوری کینه‌توز وا داشت.

وی گفت: مردم ما امروز با جنایات و خطرهای تروریسم و چالش‌های آن روبرو هستند که موجب می‌شود برای حفظ امنیت کشور و زندگی سعادتمندانه جان خود را در این راه فدا کنند.

رییس‌جمهور عراق بر لزوم تلاش برای حمایت از روند دموکراتیک با اولویت اصل شهروندی بر تمامی اصول فرعی دیگر و احترام به حقوق تمامی شهروندان در تمامی اقشار تاکید کرد.

در همین حال نوری المالکی، معاون رییس‌جمهور عراق «توطئه‌های نرم» و افکاری که به روند سیاسی با هدف ممانعت از تحقق آن نفوذ می‌کنند، هشدار داد و گفت: تمام مردم عراق امروز با دولت مشارکت دارند و کسی نمی‌تواند از حیطه مسئولیت خود خارج شود.

از سوی دیگر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در جریان این مراسم گفت: جهان نسبت به پیروزی‌های نیروهای امنیتی عراق در برابر داعش شگفت‌زده است و برخی این پیروزی‌ها را معجزه می‌دانند.

وی با اشاره به برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در استان کرکوک در این زمان، گفت: برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در مناطقی از کرکوک که تحت کنترل داعش قرار دارد در این زمان سؤالاتی را در ذهن بر می‌انگیزد. برخی می‌خواهند با این کار به اختلافات عربی و کردی دامن بزنند.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 746542

وب گردی

وب گردی