استقرار سامانه موشکی آمریکا در خاک کره جنوبی باید به دولت بعدی سپرده شود

«مون جائه این» نامزد انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی که پیشتاز دیگر نامزدهاست، با اعلام اینکه دولت آینده می بایست در باره استقرار سامانه موشکی آمریکایی «تاد» در خاک این کشور تصمیم بگیرد، خواستار به تعویق افتادن این طرح تا روی کار آمدن کابینه بعدی شد.

به گزارش ایسکانیوز، وی این سخنان را در گفت وگو با خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام و تصریح کرد که مساله آرایش این سامانه ضد موشکی پیشرفته باید به دولت بعدی سپرده شود.
در شرایطی که چین در حال اتخاذ تدابیر تحریم اقتصادی علیه کره جنوبی به دلیل تصمیم گیری برای استقرار «تاد» است، نامزد ریاست جمهوری کره جنوبی می گوید که اجرای این برنامه باید فعلا متوقف شود.
پیشتر روزنامه گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم چین نوشته بود که با روی کار آمدن «مون» ممکن است کفه تراز در کره جنوبی در خصوص مخالفت با استقرار تاد به نفع چین سنگینی کند.
وی گفت که تاد باید مشخصا بتواند مساله هسته ای شبه جزیره کره را حل کند در صورتی که این سامانه دفاعی موشکی نمی تواند چنین هدفی را تحقق بخشد.
او از «آهین چول سو» نامزد چپگرای حزب حاکم کره جنوبی نیز انتقاد کرد که پیش از نامزدی با استقرار تاد مخالفت می کرد اما حالا برای کسب آرای بیشتر مردم می گوید «با تصمیم دولت برای آرایش این سامانه در خاک کشور موافق است.»
نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی براساس گزارش روز دوشنبه یونهاپ، در باره اولویت دادن به این سامانه موشکی گفت: اگر به قدرت برسد بجای تلاش برای استقرار تاد ابتدا روی توقف برنامه هسته ای تسلیحاتی کره شمالی متمرکز خواهد شد تا این هدف نهایتا تحقق یابد.
او سال گذشته میلادی نیز گفت که چنانچه به مقام ریاست جمهوری کره جنوبی انتخاب شود، قبل از سفر به آمریکا به کره شمالی خواهد رفت.
یونهاپ می نویسد: شماری از محافظه کاران حزب حاکم بر این باورند که مواضع «مون جائه این» در قبال کره شمالی شدید نیست.
وی همچنین در بخشی از گفت وگوی خود با یونهاپ گفت: بسیاری بر این باورند که رابطه با آمریکا مهمترین مناسبات است در صورتی که مناسبات با ژاپن و چین و حتی با روسیه از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید تقویت شود.
بعد از برکناری خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری سابق کره جنوبی به اتهام فساد مالی و سیاسی در دهم مارس (20 اسفند 95)، «هوانگ کیو آهین» نخست وزیر این کشور به عنوان کفیل ریاست جمهوری انتخاب شد تا انتخابات زودهنگام این کشور در تاریخ نهم ماه می (19 اردیبهشت ماه سالجاری) چهره رئیس جمهور جدید این کشور را معرفی کند.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 746701

وب گردی

وب گردی