قضاوت نهایی صلاحیت کاندیداهای شورا برعهده هیأت نظارت بر انتخابات است

عضو هیأت نظارت بر انتخابات شوراها درخصوص سازوکار تعیین صلاحیت کاندیداها گفت: مراجع چهارگانه صرفا اسناد و مدارک موجود از افراد را در اختیار هیئات نظارت بر انتخابات قرار می‌دهند و تصمیم‌گیرنده نهایی نیستند.

به گزارش ایسکانیوز، قاسم میرزایی نیکو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص نحوه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و چگونگی فعالیت مراجع چهارگانه گفت: هیأت نظارت همانند شورای نگهبان که درباره سابقه کاندیداهای ریاست جمهوری از مراجع چهارگانه استعلام می کند، نظرات این مراجع را درخصوص کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا دریافت می کند.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: مراجع چهارگانه نیز مستندات و ادله قانونی درباره افراد را به هیئات نظارت ارائه می کنند که اظهارنظر نهایی برعهده این هیأت‌هاست.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نظر هر یک از مراجع چهارگانه، نهایی نبوده و باید اثبات شده باشد، عنوان کرد: اگر قوه قضاییه از محکومیت فردی سخن به میان می آورد باید اسناد آن را نیز به هیأت نظارت ارائه کند تا آنها قانع شوند.

میرزایی نیکو ادامه داد: در این بین مواردی وجود دارد که اظهارنظر درباره آن به راحتی نیست؛ برای مثال افراد برای ورود به شورا باید التزام عملی به اسلام و نظام داشته باشند که این موارد را به راحتی نمی توان درباره کاندیداها رد کرد چرا که فردی که نماز می خواند و در ظاهر مشکلی ندارد، سندی هم بر عدم التزام وی وجود ندارد از این رو تمام موارد باید بر اساس اسناد و مدارک باشد.

عضو هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت نیز در 5 مرحله، تجدیدنظر و رسیدگی داریم که کاندیداها می توانند درصورت نیاز شکایت کنند به این ترتیب که اگر در هیأت نظارت بخش رد شدند به شهرستان و استان و اگر در شهرستان رد شدند به استان یا هیأت نظارت مرکزی شکایت کنند.

305/300

کد خبر: 746706

وب گردی

وب گردی