در حالیکه قرار بود روز گذشته زندانیان حزب اسلامی از سوی دولت آزاد شوند اما مسئول مطبوعاتی این حزب از تاخیر در روند آزادی این زندانیان خبر داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از «خبریال»، «قریب‌الرحمان سعید» مسئول مطبوعاتی حزب اسلامی اعلام کرد که بر اساس توافق حکومت قرار بود تا روز گذشته 699 نفر از زندانیان این حزب آزاد شوند، اما به دلیل بروز برخی از مشکلات آزادی این زندانیان برای چند روز دیگر به تعویق افتاده است.

این در حالی است که بر اساس توافق‌نامه صلح بین حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی، قرار شد تا زندانیان این حزب تا دوماه پس از توافق طرفین آزاد شوند.

با وجود تاخیر چند ماهه در رهایی زندانیان حزب اسلامی، کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای مواد توافق‌نامه مدعی هست که هیچ مشکلی در آزادی زندانیان حزب اسلامی وجود ندارد و این روند به زودی تحقق خواهد یافت.

پیش از این نیز برخی از نهادهای حامی حقوق بشر و نمایندگان افغان با انتقاد از آزادی زندانیان حزب اسلامی از سوی دولت خواستار نظارت شدیدی بر این روند شدند.

حزب اسلامی تاکید کرده که تعدادی از اعضای این حزب به دلیل ارتکاب جرایم جنایی زندانی شده‌اند و آزاد نمی‌شوند.

برخی از رسانه‌ها در گذشته گزارش داده بودند که برخی از اعضای گروه طالبان نیز تلاش دارند تا اغلب زندانیان حزب اسلامی از زندان آزاد شوند اما حزب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای این موضوع را رد کرد.

به هر حال باوجود اصرار رئیس مذاکره کننده حزب اسلامی برای آزادی زندانیان این حزب به نظر می‌رسد، تحقق این روند با مشکلات فراوانی مواجه است و بارها از سوی دولت تاریخ آزادی اولین گروه زندانیان حزب اسلامی به تاخیر افتاده است.

«کریم‌امین» در گذشته نیز همواره از جمله شروط حضور حکمتیار در کابل را تحقق روند آزادی زندانیان حزب اسلامی از سوی دولت اعلام کرده بود.

منبع: تسنیم

305/300

کد خبر: 746744

وب گردی

وب گردی