گزارش ملی پلاسکو براساس گزارش‌های سازمان ملل تنظیم شده/ آتش‌نشانی به اندازه کافی نیرو ندارد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: انتظار نداریم تمامی نیروهای آتش‌نشان بی‌سیم داشته باشند اما با کسانی که در عملیات حضور دارند باید ارتباط رادیوئی برقرار باشد، آقایان توان نداشتند سیستم بی‌سیم دیجیتال بخرند و این موضوع برایشان مهم نبوده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرآنلاین، رحمت‌اله حافظی در جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: گزارش کمیته ملی پلاسکو، گزارش نسبتا خوبی است و بر مبنا و فرمت گزارش های سازمان ملل (UN) تنظیم شده است، ترکیب این تیم نقطه ضعف نیز داشت زیرا در این تیم، کارشناس مدیریت شهری حضور نداشت با این وجود تمامی ابعاد موضوع، فارغ از جنبه های سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.

او افزود: در این گزارش و در ارتباط با خسارت جانی وارد شده به مردم و آتش نشان ها، یک جمله کلیدی به چشم می خورد «پلاسکو دیر تخلیه شد» این تیتر چهار کلمه است اما در پشت آن دنیایی حرف وجود دارد و باید چرایی این اتفاق واکاوی شود. در مصاحبه ها کمتر به این موضوع پرداخته شد، اینکه چرا با وجود دستور تخلیه نیم ساعت قبل از تخریب ساختمان، نیروهای آتش نشانی به طور کامل تخلیه نشدند؟ اینها را باید پاسخ بدهند که چگونه دستور خروج از ساختمان را به آتش نشان ها اطلاع داده اند و چرا ساختمان تخلیه نشد .

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: انتظار نداریم تمامی نیروها بی سیم داشته باشند اما کسانی که در عملیات حضور دارد باید ارتباط رادیوئی و بی سیم داشته باشند، از آقایان می پرسم چر سیستم شما آنالوگ است؟ می گویند از ما سوال نپرسید. دلیل این است که آقایان توان نداشتند سیستم دیجیتال بخرند و برایشان مهم نبوده است. توسعه ایستگاه ها در دستور قرار گرفته است این در حالیست که به قدر کفایت نیرو در ایستگاه وجود ندارد و وقتی یک تیم به ماموریت می رود پایگاه خالی از نیروی متخصص می ماند.

حافظی با بیان اینکه قانون مدیریت بحران از سال 93 فاقد جایگاه قانونی است، تاکید کرد: مجوز پایان کار ساختمان ها بر حسب قانون بر عهده شهرداری است، ساختمان پلاسکو مجوز پایان کار نداشت. شهرداری مسئولیت ها و وظائف خود را به خوبی انجام نمی دهد، قانون می گوید که در هر ساختمان باید پیش بینی لازم برای تردد معلولان دیده شود و شهرداری نباید به ساختمان هایی که فاقد این ویژگی است، پایان کار دهد اما شاهد هستیم که معلولان نمی توانند در بسیاری از ساختمان ها تردد کنند.

وی با اشاره به اینکه رئیس شورای شهر تهران سهم عمده ای در تمامی اشتباهات مدیریت شهری در 12 سال گذشته دارد، گفت: اگر دو پرونده برای تخلفات مالی شهرداری به دادگاه کشانده می شد، هرگز شاهد این حجم از تخلفات از سوی شهرداری نبودیم.

حافظی همچنین تاکید کرد: با وجود گزارش کمیته ملی درباره پلاسکو باید کمیته حقیقت یاب شورای شهر مساله را از جایگاه مدیریتی بررسی کند و انتظار داریم قوه قضائیه نیز با دقت و جدیت مقصر اصلی این حادثه را شناسائی و مجازات کند.

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 746745

وب گردی

وب گردی