علی (ع) الگو و پاک باز بشریت تا قیام قیامت

حجت الاسلام علی عسکری*

ای خوانده خدا تو را ولّی، ادرکنی
بر تو ز نبی نصّ جلّی، ادرکنی
دستم تهی و لطف تو بی پایان است
ای حضرت مرتضی علی ادرکنی
13 رجب روز میلاد مولود کعبه و شهید محراب حضرت علی علیه آلاف التحیه و الثناء، روز اعتصام به قرآن صاعد و حبل المتین الهی است. تمسک به این سرچشمه ولایت در چنین ایّامی بسیار تعیین کننده و اثربخش است.
صاحب ولایتی که منبع فیض الهی محسوب گردید و عشق به او، محبت و عشق به خدا و رسول است. لازمه این عشق دلدادگی عاشقانه بر مبنای معرفت شناسی عارفانه به ذات ربوبی است همچنانکه سعدی علیه الرحمه فرمود:
گر از دوست چشمت به احسان اوست
تو در بند خویشی نه در بند دوست
خلاف طریقت بود کاولیاء
تمنا کنند از خدا جز خدا
این نوع ارادت و سرسپردگی را به عنوان شیعیان آن امام همام همه ماها از خود حضرت آموخته ایم که تجسم ارائه و خواست خدا و معبود حقیقی است کسی که چهره مواّجِ عشق به ذات ربوبی محسوب می گردد و واسطه در فیض است و حیات معنوی ما به ولایت او و فرزندان معصومش بویژه امام زمان ارواحنا له الفداء پیوند خورده است که به عنوان الگو و سرمشق امت مسلمان شناخته شده اند.
جالب است بدانیم که :
از نظر مولاعلی (ع) کسانیکه به زندگی فیزیکی و مادی بسنده کرده اند و در پی حیات اختصاصی و معنوی نیستند انسانهای مرده در میان زندگان هستند.سخن بلند آن حضرت برای رسیدن به حیات معنوی این است که فرمود: سالک و چهره برخوردار از عرفان و حیات معنوی کسی است که عقل خودش را زنده کرده و نفس خود را کشته است بطوریکه در وجودش درشتها نازک و غلیطها لطیف گشته است. چراغ پرنوری بر او درخشیده و راه را برای او روشن ساخته است . دربها یکی پس از دیگری به روی او باز و گشوده شده تا آنجا که درب سلامت و بارانداز اقامت است . پاهایش در قرارگاه امن ربوبی آرام و استوار است و این همه پاداش آن است که قلبش را به درستی به کار گرفته و پروردگارش را از خودش راضی و خشنود ساخته است.
نتیجه اینکه در مقام نجات و کسب معنویت اگر هستیم، بهترین فرصت به کارگیری عقل و عشق در سیزده رجب است یوم الهی که نبأ عظیم الهی و مولود کعبه در چنین روزی بر بشریت عرضه شده است.مولود با عظمتی که محبت و عشق به او سپر بازدارنده از آتش و عذاب خداوند است . او تقسیم کننده بهشت و جهنم در کنار حوض کوثر است . وصی به حق رسول خاتم (ص)، امام و پیشوای انسانها و جنیان است . کسی که بر خوردار از ولایت تشریعی و تکوینی است. او همای رحمت و آیت خدا محسوب می گردد و در نبض آهنگ قلبی همه ما باید نام نامی او جاری باشد که راهنما و پاک باز بشریت تا قیام قیامت است.

*معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی
دریافت کننده: آخوندی انتشار: آرش محمدی

200

کد خبر: 746779

وب گردی

وب گردی