بودجه مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ناچیز است/ برای فعالیت زیست بانک به بودجه 20 میلیاردی نیاز است

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بودجه این مرکز را ناچیز خواند و تاکید کرد برای فعالیت در دامنه زیست بانک بودجه به بودجه 20 میلیارد تومانی نیاز است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، با بیان اینکه امسال نخستین سال برنامه پنج ساله مرکز ملی ژنتیک است، گفت: در قالب این برنامه اقداماتی در خصوص جمع‌آوری،‌ شناسایی و نگهداری نمونه‌های زیستی به صورت کمی و کیفی مشخص می‌شود که البته مبتنی بر تامین بودجه مناسب است.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: دولت بودجه مناسبی را به مرکز تخصیص می‌دهد اما دامنه فعالیت‌ها به قدری وسیع است که در حال حاضر نیازمند بودجه‌ای حداقل 3 تا 4 برابر بودجه فعلی هستیم.

او ادامه داد: درواقع با توجه به گسترده بودن دامنه فعالیت‌ها در زیست‌بانک، بودجه 4 یا 5 میلیارد تومانی عدد ناچیزی محسوب می‌شود از این رو بودجه مرکز حداقل باید به 20 میلیارد تومان برسد.

شاهزاده فاضلی با اشاره به اینکه مبلغ فعلی کفاف هزینه‌های مرکز را نمی‌دهد و ما با جهادی عمل کردن کارها را پیش می‌بریم،‌ گفت: با این میزان بودجه تنها می‌توانیم کف بودجه مورد نیاز نیروی انسانی را تامین کنیم، از این رو امیدوارم دولتمردان و مجلسی‌ها به بحث ذخایر ژنتیکی که می‌تواند منشا بزرگ اشتغال و اقتصاد در کشور باشد توجه ویژه کنند.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: در4 حوزه انرژی، سلامت، غذا و محیط زیست برای خود ماموریت تعریف خواهیم کرد که امیدورایم بتوانیم این برنامه‌ها را به منصه ظهور برسانیم.

او با اشاره به حوزه بیولوژی دریا، گفت: حوزه بیولوژی دریا یکی از منابع مهم در استخراج نمونه‌های زیستی و بهره‌برداری از منافع است در حالیکه هنوز نتوانسته‌ایم از ذخایر ژنتیکی دریاها همچون میکروارگانیسم‌ها، جانداران و گیاهان دریا بهره‌ چندانی ببریم.

شاهزاده فاضلی افزود: برنامه نخست ما در حوزه بیولوژی دریا بهره‌برداری از میکروبیوم‌های دریاست که این مساله نیازمند بودجه مناسبی است که بتوان در این راستا گام برداشت.

رئیس مرکز ملی ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران گفت: در دنیا با استفاده از میکروارگانیسم‌های دریا توانسته‌اند داروی ضد سرطان پروستات تولید کنند اما متاسفانه در ایران به دلیل نبود منابع، هنوز تحقیقاتی در این حوزه انجام نشده است.

او با بیان اینکه برنامه‌ها به صورت کلی از نظر محورها جمع‌آوری، شناسایی و نگهداری نمونه‌های زیستی است، یادآور شد: محورهای فعالیت مبتنی بر حوزه‌های گیاهی، جانوری، نمونه‌های انسانی، میکروارگانیسم‌ها و به طور کلی ژنوم آنها است و اولویت‌ برای نمونه‌هایی است که در عرصه‌های انرژی، سلامت، غذا و محیط زیست مورد استفاده هستند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مهرنوش زارعی/انتشار: آخوندی

204/200

کد خبر: 746806

وب گردی

وب گردی