رحمانی فضلی: وزارت کشور، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی انتخاباتی کاملا آرام، سالم، قانونی و باشکوه را تدارک دیده اند

وزیر کشور گفت: وزارت کشور، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی انتخاباتی کاملا آرام، سالم، قانونی و باشکوه را تدارک دیده اند.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز (سه شنبه) در نخستین دقایق شروع ثبت نام از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با صدور دستور آغاز ثبت نام در جمع خبرنگاران، با تبریک میلاد با سعادت امیرالمومنین(ع) اظهار داشت: امروز 22فروردین، خداوند متعال توفیق داده است که ملت عزیز ایران در نعمت استقلال و آزادی و تعیین سرنوشت خود و کشور، اراده شرکت در انتخابات بزرگ ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باشد.

وی افزود: به خاطر این نعمت الهی که به یمن اماممان، مردممان و انقلاب اسلامی، توفیق آن را پیدا کرده ایم که اگر شبانه روز هم شکر کنیم باز هم جای شکر باقی است.

وزیر کشور گفت: مردم سالاری دینی الگویی از حکومت اسلامی و تعالی انسان با آموزه های دینی است و به همه فرمانداران در سراسر کشور شروع مراحل انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران که امروز با ثبت نام آغاز می شود را اعلام می کنم.

وی افزود: امید است همه مسئولان اعم از مجریان و ناظران و همه کسانی که به ما در این امر کمک می کنند، رسانه ها، مطبوعات، رادیو ، تلویزیون، قوه قضائیه و نیروی انتظامی و همه دستگاه ها در این امر خطیر ضمن حفظ رعایت کامل بی طرفی و مر قانون در امر برگزاری سلامت، نشاط، قانونی بودن و مشارکت بالا همکاری و کمک لازم را انجام دهند.

ویر کشور همچنین با تاکید بر این که تبلیغات زودهنگام تخلف است و باید مراعات شود گفت: همه اشخاص و حامیان دیگر، از جمله رسانه های منتسب به افراد و رسانه هایی که به هر نوعی از بودجه عمومی استفاده می کنند و شامل استفاده از بیت المال می شوند، نباید تبلیغات داشته باشند.

وی همچنین ادامه داد: از بعد نظارتی انتخابات در ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان و در شوراها با مجلس محترم است. انشاء الله به کمک آنها بتوانیم در اجرا و نظارت گام های بهتری برداریم. همچنین با حامیان نامزدها، احزاب، گروه ها و اشخاص بتوانیم با تعامل مثبت مبتنی بر اخلاق و قانون در جهت برگزاری انتخاباتی سالم و قانونی مشارکت بهتری داشته باشیم.

رحمانی فضلی گفت: امید است ضمن فعالیت مستمر و قانونی و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بتوانیم یک مرتبه دیگر حماسه و شکوه حضور را در روز 29 اردیبهشت به منصه ظهور بگذاریم. همه باید بدانیم هر روزی می گذرد روزی از عمر ما است. انشاء الله در این ایام که جزو روزهای بسیار مهم است بتوانیم با نیت خالص و پاک برای خدمت به مردم، رفتار قانونی مناسب داشته باشیم.

وی در خصوص تبلیغات زودهنگام گفت: در برخی موارد، تبلیغات زودهنگام که دعوت به مشارکت و حضور دارد و در جهت تبیین و آگاهی مردم نسبت به ضرورت حضور در انتخابات است را تبلیغات زودهنگام نمی دانیم؛ مگر این که با اسم و رسم و سازمان دهی برای تبلیغات انجام شود که این خلاف است و از هشتم اردیبهشت که تبلیغات آغاز می شود 20روز برای تبلیغات فرصت است.

وزیر کشور اضافه کرد: تبلیغات زودهنگام و عدم رعایت قوانین، نگرش و ارزیابی نادرستی را نسبت به کسی که اداره کشور و اجرای قانون اساسی را می خواهد به عهده بگیرد، ایجاد می کند که پسندیده نیست.

وی ادامه داد: بعد از پایان زمان ثبت نام ها در مدت پنج روز، مدارک و اسناد به شورای نگهبان تحویل می شود و شورا به عنوان ناظر پنج روز فرصت بررسی صلاحیت ها را برای ابلاغ به وزارت کشور دارد. البته شورای نگهبان می تواند پنج روز دیگر بررسی ها را تمدید کند اما تا شروع تبلیغات در روز هشتم، تا روز ششم و هفتم این امر باید باید نهایی شده و به ما ارائه شود.

وی در خصوص کمیته تبلیغات هم گفت: کمیته تبلیغات در قانون پیش بینی شده و با مسئولیت وزارت کشور است. این کمیته از شورای نگهبان و صدا و سیما و دیگر اعضا روز شنبه تشکیل می شود و موارد خلافی که از طریق مردم و بازرسان گزارش می شود در کمیته بررسی می شود و اگر مواردی از خلاف در تبلیغات باشد این موارد مورد رسیدگی قرار می گیرد.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 746903

وب گردی

وب گردی