آخرین خبرها از فرش‌های بلوکه شده ایران در آمریکا

موضوع بلوکه شدن فرش‌های ایرانی در خاک آمریکا که چندی پیش نیز مطرح شده بود، به گفته رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی همچنان در حصر آمریکاست.

به گزارش ایسکانیوز، در حالی که گفته می‌شود بعد از وصول برجام مجددا بازار آمریکا برای پذیش فرش‌های ایرانی محیا شده است، صادرات فرش ایرانی به این بازار از سر گرفته شد اما هنوز مشکل خروج فرش‌های ایرانی از خاک آمریکا ادامه دارد و این موضوع نیز که با وجود رد آن از جانب یک مقام وزارت خارجه ایران همچنان مورد تایید و تاکید تاجران فرش است.

درباره ماندن فرش‌های ایرانی در آمریکا به نظر می‌رسد موضوع مربوط به قوانین داخلی این کشور مبنی بر عدم صادرات کالاهای غیرضروری به ایران باشد که باعث شده تجاری که فرش خود را به صورت نمایشگاهی به آمریکا را داده‌اند، نتوانند برای باز گرداندن آن اقدامات لازم را انجام دهند.

چندی پیش با طرح موضوع بلوکه شدن فرش‌های ایرانی در آمریکا، یک مقام آگاه در ستاد اجرای برجام وزارت امور خارجه در این باره گفت "هیچ مانعی در این‌باره وجود ندارد و صادرات مجدد از آمریکا به کشور ثالث آزاد است و بازگرداندن فرش به مقصد ایران از آنجا که صادرات از آمریکا به ایران محسوب می‌شود نیاز به کسب اجازه از اوفک دارد، اما در ۲۰ سال گذشته هیچ تاجری چنین درخواستی به اوفک نداده است".

بر اساس بند ۲۲ برجام ایالات متحده، به نحو مشخص شده در پیوست ۲ و منطبق با پیوست ۵، اجازه فروش هواپیماهای مسافری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران، مجوز اینکه اشخاص غیرآمریکایی که در مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی هستند، به نحو منطبق با این برجام با ایران مشارکت کنند و مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدأ ایران به آمریکا را صادر می‌کند.

این‌ها در حالی است که رضی میری - رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی- در این باره اظهار کرده که تجار ریسک مراجعه به اوفک را برای صادرات به ایران نمی پذیرند، چرا که با شرایطی که افکار عمومی آمریکا و قوانین پیچیده آن کشور دارد ممکن است بر آینده تجاری آنها تاثیر گذارباشد و برجسب هایی به آنها بزنند.

به گفته وی، موضوع صادرات فرش ایرانی مانده در آمریکا به کشور ثالث بر اساس نص صریح قانون اوفک با صادرات به ایران فرقی ندارد و بدون مجوز شامل ممنوعیت است.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 746948

وب گردی

وب گردی