چشم انداز یک سهم خودرویی در سال جدید/جدول

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در بهمن ماه، میزان تولیدات ایران خودرو 64 هزار و 194 دستگاه است.

به گزارش ایسکانیوز، پیش بینی تولید شرکت برای سال جاری میزان 580 هزار و فروش حدود 582 هزار دستگاه برآورد شده بود که با توجه به آمارهای رسمی، ایران خودرو توانست در 11 ماهه از بودجه پیش بینی شده نیز فراتر برود، به طوریکه طی این مدت به سطح تولید 589 هزار و 866 دستگاه انواع خودرو سواری و همچنین فروش 578 هزار و 776 دستگاه از محصولات خود دست یافت.

آخرین پیش بینی این خودروساز برای سال مالی 95 دستیابی به سود 186.5میلیارد تومانی است که براساس عملکرد 9 ماهه 95.8 میلیارد تومان از این پیش بینی را محقق کرده است.

لازم به ذکر است هزینه های مالی ایران خودرو در سال جاری به میزان 24 درصد افزایش یافته اما با توجه به رشد فروش، اهرم مالی شرکت را افزایش نداده است، این موضوع می تواند نکته مثبتی برای خودرو به حساب آید. همچنین شرکت برای سال 96 با سرمایه 15300 میلیارد ریالی پیش بینی سود 160 میلیارد تومانی را به بازار مخابره کرده است.

سهم بازار ریالی فروش ایران خودرو در سال جاری نیز مانند سال های گذشته به 54 درصد از کل صنعت رسیده است که از دلایل آن می توان به ارتقا و بهبود کیفی و تمرکز بر محصولات پرفروش اشاره کرد. ضمن آنکه پیش بینی می شود این رقم برای سال 96 با توجه به عرضه محصولات جدید بر روی پلتفرم های تازه با تکنولوژی روز افزایش یابد.

همان گونه که در نمودار نیز مشاهده می شود گروه پژو همچنان در صدر تقاضای مشتریان قرار دارد و این محصول به طور متوسط 65 درصد از تولیدات شرکت را به خود اختصاص می دهد. متوسط نرخ فروش یکسال گذشته این برند برای خانواده پژو 28 میلیون و 865 هزار تومان بوده است که نرخ واقعی در محدوده بودجه شده برای سال 95 است.

اواخر سال گذشته و همزمان با آغاز مسافرت های نوروزی تقاضا برای خودرو در بازار با افزایش همراه شد که شاهد رشد نسبی قیمت ها بودیم و انتظار می رود این روند در سال جاری در کنار ورود خودروهای جدید این شرکت به بازار ادامه پیدا کند.همچنین شرایط فروش های ویژه با فرض سود مشارکت نسبتا بالا اگرچه هزینه های مالی به شرکت تحمیل می کند، لیکن ورود جریان نقدینگی را افزایش داده و در زمان رکود اقتصادی نقطه قوت به حساب می آید.

انتظار زیاد بازار از برجام و تعجیل در مشاهده اثرات آن بر صنایع موجب شد تا به رغم تحولات مثبت در صنعت خودرو، بازار بورس طی یک سال اخیر توجه چندانی به این گروه نداشته باشد. کمبود نقدینگی برای گروه بزرگ خودروسازان، توقف های طولانی مدت نمادهای گروه و عدم ورود محصولات جدید به بازار به عنوان ثمره قراردادهای خودروسازان در نهایت منجر بدان شد که طی حدود یکسال اخیر ضمن کاهش 4 درصدی بازار بورس، شاخص صنعت خودرو با کاهش 25 درصدی طی این مدت همراه شود و کم لطفی بازار به یکی از لیدرهای این گروه منجر به بازدهی منفی تقریبا 39 درصدی در سال 95 شد.

نباید فراموش کرد که شرایط برای ایران خودرو در اسفند سال 94 بهتر از شرایط کنونی در اسفند 95 نبود؛ اما هیجان مثبت از یک سو و رکود بازار بورس از سوی دیگر حدود40 درصد از ارزش بازار این شرکت را سوزاند تا مجموع این تصمیم گیری بازار، سهم ایران خودرو را با حباب بنیادی منفی همراه سازد.

به نظر می رسد با ورود به سال 96 و نزدیک شدن به فصل مجامع، بازار بخش عمده ای از این حباب را جبران کرده و با عیان شدن آثار برجام در صنعت خودرو شرایط برای این سهم متفاوت گردد.
دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 746973

وب گردی

وب گردی