آمریکا توان ایجاد تفرقه را میان روسیه و ایران ندارد

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به قصد دولت ترامپ برای ایجاد تفرقه میان روسیه و ایران نوشت: در حال حاضر واشنگتن توانایی دیپلماتیک و شرایط ایجاد چنین فاصله‌ای را میان مسکو و تهران ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در این گزارش آورده است: در چند هفته ابتدایی آغاز به کار دولت ترامپ، اغلب مقامات این دولت به دنبال انجام برنامه بهبود روابط با مسکو و در نتیجه فاصله ایجاد کردن میان روسیه و ایران بودند، اما حمله موشکی آمریکا علیه سوریه در روز جمعه باعث افزایش تنش میان آمریکا و روسیه شده است. قرار بود این حمله پیامی به متحدان اسد باشد که آمریکا هرگز حمله شیمیایی را نمی‌پذیرد، اما باعث شده تا متحدان او مصمم‌تر از گذشته از او حمایت کنند.

به گزارش ایسنا، روز جمعه مصادف با ۱۸ فروردین آمریکا حمله موشکی را علیه پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص سوریه انجام داد که آن را پاسخی به آن‌چه آن را حمله شیمیایی دولت سوریه علیه مردم غیرنظامی خوانده است، اعلام کرد.

این در حالی است که روسیه و دولت اسد هرگونه مشارکت در انجام این حمله شیمیایی را قویا رد کرده‌اند.

پس از انجام این حمله، مقامات روس و ایرانی با یکدیگر مشورت‌های لازم را انجام دادند و همان‌گونه که انتظار می‌رفت قرار نیست سیاست‌های خود در سوریه را تغییر دهند.

الکس واتانکا،‌ عضو موسسه خاورمیانه واشنگتن معتقد است که دور کردن روسیه از ایران در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد.

او تاکید کرد که تلاش ترامپ برای انجام این اقدام در واقع نتیجه عکس داشته است.

بنا بر این گزارش، دلایل مختلفی می‌تواند برای ایجاد اختلاف میان ایران و روسیه وجود داشته باشد که وجود سال‌ها دشمنی و رویارویی در طول چند قرن گذشته و نیز رقابت در حوزه صادرات انرژی از مهم‌ترین‌ها هستند اما هم اکنون مسکو و تهران برای ابقاء اسد در سوریه به یکدیگر نیاز دارند، چرا که هر دو، دشمن آمریکا و افزایش حضور آن در منطقه هستند.

آنا بورشچفسکایا، عضو بخش خاور نزدیک موسسه واشنگتن در این‌باره می‌گوید:‌ در حال حاضر ایجاد فاصله میان روسیه و ایران بسیار دشوار خواهد بود، چرا که منافع مشترک زیادی دارند و پس از اتفاقات چند روز گذشته اتحاد آن‌ها با یکدیگر محکم‌تر خواهد بود.

خبرنگار:درخشان/تایید:بشیری

کد خبر: 747012

وب گردی

وب گردی