تیلرسون: روسیه بین ما یا ایران و سوریه یکی را انتخاب کند

وزیر خارجه آمریکا در آستانه سفر حساس خود به روسیه به این کشور هشدار داد که میان آمریکا یا سوریه، ایران و نیروهای حزب‌الله یکی را انتخاب کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آسوشیتدپرس، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که پیش از این سفر در نشست کشورهای گروه هفت در ایتالیا حضور یافته بود همچنین عنوان کرد: مشخص نیست که آیا روسیه واقعا در عمل به تعهدات خود مبنی بر کنترل بر تسهیلات شیمیایی سوریه شکست خورده یا در آن توفیق اندکی داشته است اما مسئله این است که این اتفاق تاثیر چندانی روی مرگ غیرنظامیان نداشته است.

تیلرسون در این باره ادامه داد: ما نمی توانیم اجازه دهیم که این اتفاق بار دیگر تکرار شود. ما می‌خواهیم به رنج مردم سوریه پایان دهیم. روسیه می‌تواند بخشی از این آینده باشد و در آن نقش ایفا کند.

وی همچنین اظهار کرد: گزینه دیگر روسیه این است که می‌تواند به اتحاد خود با این گروه که ما معتقد هستیم در طولانی مدت به هیچ وجه منافع مسکو را تامین نمی‌کنند، ادامه دهد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: برای همه کاملا واضح است که پایان دوران حکمرانی خاندان اسد بر سوریه نزدیک است.

از زمانی که آمریکا نیروهای اسد را مقصر حملات شیمیایی اخیر در ادلب اعلام کرده و حملاتی را در این زمینه علیه دمشق انجام داد، مقامات دولت ترامپ پیام‌های مختلفی درباره نقش اسد و ضرورت کناره گیری وی از قدرت منتقل کردند. در این میان تیلرسون به عنوان یک نماد ارشد این کشور نیز اعلام کرده است که کشورش به روشنی در آینده سوریه هیچ نقشی برای اسد نمی‌بیند چرا که از نظر آمریکا او مشروعیت خود را از دست داده است.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن تاکید بر این رویکرد خاطرنشان کرد: اما سوال این است که چگونه می‌توان به قدرت اسد در سوریه پایان داد و اینکه دوران انتقالی به خودی خود بسیار حائز اهمیت است چرا که می‌تواند ثبات و اتحاد را به این کشور باز گرداند.

تیلرسون تاکید کرد: این همان دلیلی است که به خاطر آن ما تاکنون نتوانسته‌ایم برای آن چاره‌ای بیاندیشیم.

وی همچنین با اشاره به آتش بس سوریه که با میانجیگری ایران و روسیه در آستانه حاصل شد تاکید کرد: این آتش بس می‌تواند به مذاکرات گسترده‌تری درباره یک انتقال سیاسی تبدیل شود. تاکنون توافق آستانه پیشرفت چندانی شاهد نبوده است.

تیلرسون این اظهارات را پس از دیدار با کشورهای گروه هفت و در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

منبع: ایسنا

306

کد خبر: 747055

وب گردی

وب گردی