دریافت مستمری تامین اجتماعی چه شرط هایی دارد؟

میزان مستمری افراد بر اساس مدت بیمه پردازی و دستمزدی که بر مبنای آن حق بیمه پرداخت می‌کنند، محاسبه می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز حمایت های سازمان تامین اجتماعی به دو دسته کوتاه و بلندمدت تقسیم می شود، تعهدات کوتاه مدت مقطعی است و در اثنای بیمه پردازی فرد پرداخت می شود مانند غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری و مقرری بیکاری.


حمایت های بلندمدت، اصلی ترین حمایت های سازمان های بیمه گر از جمله سازمان تامین اجتماعی است. این حمایت ها از آنجایی که مستمراً و ماهانه پرداخت می شود، به آن مستمری می گویند.


بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان ، سه نوع مستمری است که از سوی سازمان تامین اجتماعی به افراد واجد شرایط پرداخت می شود.


مزایای جانبی پرداخت شده به مستمری بگیران شامل کمک هزینه های اولاد، عائله مندی، مسکن و خواربار است.


طبق قانون، برای برخورداری از مستمری احراز شرط سنی و سابقه بیمه پردازی ضروری است. آقایان با ٦٠سال تمام و ٢٠سال بیمه پردازی و خانم ها با ٥٥ سال تمام و ٢٠ سال بیمه پردازی، مستحق دریافت مستمری می شوند.


همچنین در صورتی که بیمه شده ٣٠سال سابقه بیمه پردازی داشته باشد، برای دریافت مستمری شرط سنی فوق تقلیل می یابد و آقایان با ٥٠ سال و خانم ها با ٤٥ سال تمام مستمری دریافت خواهند کرد.


در صورتی که سابقه بیمه پردازی حداقل به ٣٥ سال برسد، بیمه شده از شرط سنی معاف خواهد شد و بدون شرط سنی مستحق دریافت مستمری می شود.

بر اساس مشارکت بیمه شده در مدت و مبلغ حق بیمه پرداختی مستمری محاسبه می شود و از این رو باید بیمه پردازان توجه کنند که اول مطمئن باشند لیست حق بیمه در مورد آنان به سازمان تامین اجتماعی ارسال و پرداخت می شود که می توانند از سایت این سازمان به نشانی www.tamin.ir سوابق خود را مشاهده کنند.


به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی،همچنین بیمه شدگان دقت کنند که دستمزد واقعی آنان اعلام شود. بعضاً مشاهده می شود که در لیست حق بیمه برخی بیمه شدگان، دستمزد واقعی آنان درج نمی شود و مبلغی کمتر ارسال می شود که آن مبلغ در لیست ارسالی ملاک محاسبه مستمری قرار می گیرد.

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 747072

وب گردی

وب گردی