در دیدار خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی با آیات و مراجع عظام  قم چه گذشت؟

جمعی از بستگان سببی و نسبی آیت­ الله هاشمی رفسنجانی که برای زیارت بارگاه ملکوتی حضرت معصومه به قم سفر کرده بودند پیش از ظهر امروز با حضور در بیوت شش تن از آیات، مراجع و علما دیدار کردند.

به گزارش ایسکانیوز برادران، فرزندان و جمعی از بستگان سببی و نسبی آیت­ الله هاشمی رفسنجانی که برای زیارت بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) و تشکر از آیات و مراجع عظام به خاطر ابراز همدردی­ها و صدور پیام در مصیبت ارتحال مبارز نستوه، امین امام و رهبری، فرمانده 8 سال دفاع مقدس و ملجأ مردم در همه مقاطع تاریخ به شهر مقدس قم رفته بودند، پیش از ظهر امروز با حضور در بیوت شش تن از آیات، مراجع و علما، از آنان تشکر و قدردانی کردند و فرخنده میلاد سالروز مولی الموحدین علی (ع) را تبریک گفتند.

آیت­ الله مکارم شیرازی، ارتحال آیت­الله هاشمی رفسنجانی را "ضایعه­ای مولحه" دانست و گفت: یکی از عاقبت بخیری ایشان، کوچ ناگهانی است که رنج بیماری و بستر نداشتند.

این مرجع تقلید "حجاب معاصر" را اصطلاحی برای مردان نیک روزگار خواند و افزود: هنگامی که افراد زنده هستند، بعضی­ها، موانعی برای رویت نیکی­هایشان دارند و حتّی انتقاد می­کنند، امّا پس از رفع این حجاب، نیکی­ها ظاهر می­شود و در ارتحال آقای هاشمی رفسنجانی دیدیم و شنیدیم که همه، حتّی منتقدان نظام، زبان به نیکی­های ایشان گشودند.

ایشان، با اشاره به حضور میلیونی مردم و حضور مسئوولین همه سطوح نظام در تشییع جنازه آیت­الله هاشمی رفسنجانی و آرامش ایشان در کنار مرقد مطهر امام راحل، گفت: اگرچه آن تقدیر مردم و مسئوولین جای شکر دارد، امّا حق ایشان به­طور کامل ادا نشده است.

آیت­ الله مکارم شیرازی با بیان این جمله که "عالم سیاست، عالم بی­رحمی است و گاهی انصاف نمی­دهند، بر نقش آیت­الله هاشمی رفسنجانی در همه مقاطع تاریخ انقلاب تأکید کرد و گفت: بخش مهمی از تاریخ انقلاب، با زندگی ایشان گره خورده که باید روشن شود.

ایشان در ادامه سخنان مهندس محسن هاشمی که گفته بود: "تا کنون بیش از 100 جلد کتاب مربوط به خاطرات 13 ساله ایشان (از سال 60 تا 1373) منتشر شد"، گفت: درباره آثار ایشان خبررسانی کافی نشده است که باید فهرست­وار، در تیراژ بالا و به زبان­های مختلف، منتشر شود.

آیت­الله صافی گلپایگانی نیز با یادآوری جنبه­های دینی و تقوای آیت­الله هاشمی رفسنجانی در زندگی سیاسی، گفت: تشییع جنازه پرشور ایشان نشان داد که در قلوب مردم جای داشت، درحالی که در روزگار ما کمتر سیاستمداری این­گونه محبوب ملت می­شود و محبوب می­ماند.

این مرجع تقلید با تأکید بر این نکته که "آیت­الله هاشمی رفسنجانی تحت تأثیر دیگران قرار نمی­گرفت"، گفت: کارهای ایشان براساس تشخیص خودشان بود و حضور اقشار مختلف مردم در تشییع جنازه ثابت کرده که مواضع ایشان برای مردم و جامعه محترم بود.

آیت ­الله یوسف صانعی نیز در دیدار خانواده آیت­الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به سوابق آشنایی خویش با ایشان، در سال­های قبل از پیروزی انقلاب و به­ویژه در اوج مبارزات نهضت روحانیت، گفت: مبارزی نستوه بود که بدیل و جایگزینی برای او متصوّر نیست.

این مرجع تقلید با تأکید بر بُعد مردمی روحیات آیت­الله هاشمی رفسنجانی و با اشاره به حضور میلیونی مردم در تشییع جنازه ایشان، گفت: آقای هاشمی نسخه بدل امام خمینی (ره) درهمه عرصه­های علمی، معنوی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مردمی بودن، است.

ایشان با بیان روایتی از معصومان که "شهادت 40 مؤمن برای ارتقای جایگاه انسان مسلمان در درگاه خداوندی کافی است"، گفت: حضور میلیونی مردم مؤمن و مؤمنه در برنامه­های وداع، تشییع جنازه و مراسمی که در اقصی نقاط کشور گرفته­اند، گواهی صادق بر حسن عمل و رفتار خداپسندانه آیت­الله هاشمی رفسنجانی، آن هم پس از 38 سال مسئوولیت­های متعدد بوده است.

آیت­ الله جوادی آملی نیز در دیدار برادران و فرزندان آیت­الله هاشمی رفسنجانی با تسلیت مصیبت ارتحال این مرد بزرگ، گفت: "ناراحتیم، امّا می­دانیم که قبر ایشان روضه­ای از رضوان بهشت است. ایشان با بیان برخی از آیات تاریخی قرآن و مخصوصاً آیات مربوط به خصر نبی که داشتن پدر خوب را دلیل ارتقای برخی انبیا در کارگاه آفرینش می­دانند، خطاب به بیت آیت­الله هاشمی رفسنجانی گفت: شاخه­های سرسبز و پربار درخت، ریشه سالمی دارند و شما قدر این ریشه سالم را در خانه، خانواده و خاندان خود بدانید.

این مفسّر قرآن کریم با اشاره به آیات مربوط به صبر و صلاة و همچنین صبر آیت­الله هاشمی رفسنجانی در برابر نامهربانی­های مکرر، گفت: صبر در قرآن به همراه نماز آمد که اقامه کردنی است و آقای هاشمی با همه سختی­ها، صبر و صلاة اقامه می­کرد.

این مرجع تقلید با یادآوری خاطرات فراوانی که با ایشان در سال­های پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشت، گفت: در دیدار آخری که با او در دماوند داشتم، صبر را که چون نماز ستونی برای دین و دینداران است، در رفتار و گفتار ایشان دیدم.

آیت ­الله جوادی آملی با بیان فرازی از خطبه 221 نهج­البلاغه که درباره جاودانگی روح انسانهاست، گفت: "مرگ، آیت­الله هاشمی را نبرده است، بلکه او مرگ را احاطه کرده که همچنان زنده است و به قول حضرت امیر (ع)، انسان چه شب کوچ کند و چه روز، سرمدی می­شود." ایشان آه و آهن را در تعبیر حضرت علی (ع)، دو سلاح انسان برای مقابله با دشمنان روح انسانی دانست و گفت: " انسانهای مؤمن علیه دشمنان ظاهری با آهن و علیه دشمنان درونی با آه می­جنگند."

این مرجع تقلید با بیان این جمله که "انسان به­عنوان مخلوقی جاویدان باید کاری ماندگار نماید"، به مجموعه آثار گفتاری، رفتاری و نوشتاری آیت­الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: او علماً و عملاً ممتاز بود.

آیت­ الله جوادی آملی با اشاره به وصیت نامه علامه حلّی به فرزند خویش، فخرالمحققین که در پایان "قواعد" آمده که "مرا بعد از مرگ فراموش مکن" خطاب به فرزندان آیت­الله هاشمی رفسنجانی گفت: مرا زنده پندار چون خویشتن/ بیایم به جان گر بیایی به تن

آیت­ الله بشیری زنجانی نیز در دیدار خانواده آیت­الله هاشمی رفسنجانی، با تسلیت ارتحال ایشان به برادران و فرزندان، گفت: او در درگاه خداوندی مأجور است و مطمئنم به خاطر زحماتی که برای جامعه کشیده، مأجورتر خواهد بود.

این مرجع تقلید محقق با اشاره به آثار نوشتاری آیت­الله هاشمی رفسنجانی گفت: این روزها دارم کتاب امیر کبیر را می­خوانم. قلم جالبی دارد و چه خوب منابع و مآخذ را در مطالب خویش آورده است!!

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی (نماینده آیت­الله العظمی سیستانی) هم در دیدار خانواده آیت­الله هاشمی رفسنجانی، با گرامیداشت یاد و نام ایشان، گفت: رحلت ایشان نه فقط برای ایران، بلکه برای مکتب اسلام و مذهب تشیّع خسارت بود.

ایشان با بیان این جمله که "همه علمای اسلام برای آیت­الله هاشمی عزادار شدند"، گفت: آیت­الله العظمی سیستانی با خبر ارتحال ایشان خیلی ناراحت شدند و همان روز پیام تسلیت فرستادند.

حجت الاسلام شهرستانی با اشاره به مقطعی که مسایل اختلافی شیعه و سنی افزایش یافته بود، گفت: وقتی قرار شد که آیت­الله هاشمی رفسنجانی با آقای قرضاوی مباحثه کنند، در آن مصاحبه نشان داد که همه ظرایف را می­داند و بر وحدت مسلمین تأکید می­کرد.

خانواده آیت ­الله هاشمی رفسنجانی همچنین در مجتمع آیت­الله العظمی سیستانی از موزه امام علی (ع) بازدید کردند که هدایای مردم و مسئوولین اقصی نقاط جهان به آیت­الله سیستانی بود.

مهندس محمد هاشمی در دیدار آیات و مراجع عظام قم گفت : در روز میلاد امام مظلوم به قم آمدیم تا هم تبریک عرض کنیم و هم بگوئیم پیامهای تسلیت و حضور شما در مراسم متعدد و بیانات ارزشمندتان ، مایه آرامش خاطر ما در این مصیبت بزرگ بود.
مهندس محسن هاشمی در دیدار هر یک از علما و مراجع عظام قم ، وقتی از آثار منتشر شده و در دست انتشار می پرسیدند ، گفت : علاوه بر تفسیر راهنما در بیست جلد ، فرهنگ قرآن در سی و یک جلد، سرگذشت امیرکبیر (قهرمان مبارزه با استعمار)، ترجمه سرگذشت فلسطین (کارنامه سیاه استعمار) ، آزاد اندیشی دینی، روایت هجران ، بعثت و ...، خاطرات روز نوشت تا سال 73 منتشر شد و بعدها به ترتیب خاطرات تمام سالهای ایشان منتشر می شود که حتی تا یک روز قبل از رحلت ، یعنی 18 دی 95 را نیز نوشته بودند.

تایید کننده:سرلک

کد خبر: 747079

وب گردی

وب گردی