تولید پوشاک صادرات محور می‌شود/کمپین حمایت از پوشاک ایرانی

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: توسعه کسب و کار پوشاک ایرانی در دستور این اتحادیه در سال جاری قرار گرفته و می توانیم سرمایه های زیادی را جذب کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اتاق اصناف ایران، ابوالقاسم شیرازی گفت: صنعت پوشاک، صنعتی برتر در کشور است و می تواند در تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهداف اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، نقش آفرین باشد.

وی با بیان اینکه صنعت پوشاک علاوه بر جنبه اقتصادی به لحاظ فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: صنعت پوشاک همچنین اشتغال زا است و می توان به ازای ایجاد هر شغل مستقیم در این صنعت تا چند برابر فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کرد. در ضمن صنعت پوشاک می تواند با کمترین هزینه اشتغال ایجاد کند.

شیرازی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار فعال صنفی در صنعت پوشاک تهران اشتغال دارند، گفت: در سال گذشته ۲۰۰۰ پروانه صنفی جدید برای پوشاک صادر شده که ۷۰۰ واحد در بخش تولید پوشاک و بقیه توزیعی هستند. چنانچه هر کدام حداقل ۲ نیروی کار جدید جذب کنند، می توان گفت تا سه برابر مجوزهای صادره فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

رییس اتحادیه پوشاک با انتقاد از واردات غیرقانونی پوشاک به کشور گفت: از کل پوشاک وارداتی به کشور فقط ۲۰ درصد به صورت رسمی و بقیه از طریق قاچاق وارد می شود. برای محدود شدن واردات کالای قاچاق، در مناطق آزاد نیز گمرک ایجاد شده که در تقویت تولید داخلی و کاهش واردات پوشاک موثر بوده ضمن اینکه انگیزه تولیدکنندگان داخلی هم برای ایجاد برند بیشتر شده و منجر به کاهش قاچاق شده است.

وی اضافه کرد : با توجه به اینکه توسعه کسب و کار پوشاک ایرانی در دستور کار اتحادیه در سال جاری قرار گرفته است، درنظر داریم با سرمایه گذاری خارجی امکان تولید برخی اقلام وارداتی پوشاک در داخل کشور فراهم شود.

شیرازی ادامه داد: در گذشته برخی تولیدات ایرانی پوشاک با نشان (مارک) های خارجی در بازار عرضه می شد اما اکنون اعتماد به تولید داخلی افزایش یافته و تولیدکننده پوشاک با افتخار با نشان ایرانی محصول خود را در بازار عرضه می کند.

وی به برجام نیز اشاره کرد و گفت: بعد از برجام، اتحادیه پوشاک نخستین صنفی بود که با کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا به منظور انتقال دانش، تفاهمنامه همکاری امضاء کرد. البته در این همکاری ها علاوه بر تامین نیاز داخلی، برای صادرات نیز پیش بینی های لازم صورت گرفته است.

شیرازی بازار ایران را یکی از بهترین بازارهای پوشاک جهان دانست و افزود: به جز ترکیه، اروپا و روسیه نیز به این بازار چشم دارند. بر همین اساس با برخی کشورهای اروپایی و همچنین روسیه (مسکو) برای تولید پوشاک به صورت مشترک توافق هایی انجام شده است.

وی اضافه کرد: همچنین بر اساس اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات پوشاک به کشور تنها با ثبت شرکت در مرکز اصناف این وزارتخانه امکان پذیر است و صرفا نمی توان تنها با داشتن کارت بازرگانی اقدام به واردات پوشاک کرد.

وی ادامه داد: تولید و مصرف پوشاک ایرانی نیازمند فرهنگ سازی است و علاوه بر تنوع باید از کیفیت مطلوبی هم برخوردار باشد که در این خصوص دارای طراحان، ایده پردازان و همچنین دوزندگان ماهر و باتجربه ای در کشور هستیم.

شیرازی در عین حال توسعه صنعت پوشاک را نیازمند حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: اکنون یک تولیدکننده به ازای جذب هر نفر نیرو باید ۳۰ درصد حقوق او را به عنوان حق بیمه به تامین اجتماعی بپردازد که این رقم در سال های اولیه شروع کسب و کار سنگین است. مجلس می تواند با اصلاح قوانین، معافیت هایی را همچون یک دوره تنفس سه ساله برای کارگاه های کوچک و متوسط تصویب کند.

وی همچنین از راه اندازی کمپین حمایت از پوشاک ایرانی در سال جاری خبر داد و از رسانه ها خواست در این زمینه، اتحادیه پوشاک را یاری کنند.

رییس اتحادیه پوشاک تهران همچنین از راه اندازی مرکز تجارت الکترونیک در این اتحادیه در آینده نزدیک خبر داد.

شیرازی در پاسخ به سوالی در خصوص نظارت بر قیمت پوشاک گفت: میزان عرضه پوشاک در بازار تا ۳ برابر تقاضا است که این مسئله خود عاملی برای کنترل قیمت هاست. البته این به معنی نظارت نکردن نیست واکنون روزانه بیش از ۵۰۰ واحد صنفی پوشاک توسط اتحادیه نظارت و کنترل می شود.

وی افزود: به جای نظارت کردن باید مشتری مداری و خدمات پس از فروش وجود داشته باشد که این مهم در دستور اتحادیه پوشاک قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خبری گفت: صنعت پوشاک به لحاظ اقتصادی و فرهنگی می تواند تاثیر زیادی در حوزه های اجتماعی و روابط بین افراد در درون خانواده ها داشته باشد؛ لذا لازم است به فرهنگ پوشاک و پوشاک فرهنگی توجه ویژه ای شود.

محمدمهدی زاهدی افزود: صنعت پوشاک ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی دارد و صنعتی است که برای ایجاد اشتغال، کم هزینه تر از سایر بخش ها در حوزه بنگاه های کوچک است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه ۳ میلیارد دلار پوشاک وارد کشور می شود که اکثر آن از طریق قاچاق است و این مسئله فضای زیادی از اشتغال و نیروی کار ایرانی را گرفته است.

زاهدی همچنین بر لزوم دانش بنیان کردن صنعت پوشاک در کشور تاکید کرد و گفت: برند سازی پوشاک ایرانی اهمیت بسیار زیادی دارد ضمن اینکه تولید باکیفیت و قیمت مناسب هم می تواند به رشد و توسعه صنعت پوشاک کمک کند.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 747095

وب گردی

وب گردی