معرفی برجسته ترین خدمات صنعت ، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی در دولت یازدهم

پایش واحدها و طرحهای صنعتی، معدنی و تجاری، ایجاد اشتغال پایدار، توسعه زیرساخت های معادن، ایجاد و توسعه مجتمع های صنفی ، ثبت برند جهانی فرش دستباف ، تدوین برش استانی برنامه ششم توسعه در بخش صنعت، معدن و تجارت، تشکیل کمیته راهبری و ایجاد دفترسرمایه گذاری توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی استان از برجسته ترین خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سازمان صنعت ، معدن و تجارت در استانهای مختلف ، از آغاز دولت یازدهم تا کنون با توجه به اهداف تعیین شده در برنامه توسعه کشور درجهت پیشرفت صنایع گوناگون و گسترش توسعه تجارت داخلی و فرامرزی گام های مثبتی را برداشته است. از آنجایی که شکوفایی صنعت عاملی مهم در کاهش فقر، بیکاری و در نهایت کاهش معضلات اجتماعی است؛ این سازمان در همه استان ها با توجه به شرایط و ظرفیت های موجود،سیاست های ملی و کلان کشور و خلاقیت های کارکنان در راستای بهبود و رونق نسبی انواع گوناگون صنایع، بهبود مستمر و فضای کسب و کار، ارتقای بهره وری وامکان تبدیل مزیت های نسبی به مزیت های رقابتی پیش رفته است.

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی به منظور ارتقای واحدهای صنعتی کشور به پایش واحدها و طرحهای صنعتی، معدنی و تجاری، ایجاد اشتغال پایدار، پیگیری احداث واحدهای سنگبری بزرگ مقیاس با فناوری بالا، توسعه زیرساخت های معادن، ایجاد و توسعه مجتمع های صنفی ، ثبت برند جهانی فرش دستباف ، تدوین برش استانی برنامه ششم توسعه در بخش صنعت، معدن و تجارت، تشکیل کمیته راهبری و ایجاد دفترسرمایه گذاری توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی استان پرداخته است که در این گزارش سعی شده با ارائه آمار دقیق بطور تفصیلی و جداگانه هریک از این مباحث را مورد ارزیابی قرار دهیم.

*** پایش واحدها و طرح های صنعتی، معدنی و تجاری

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی در سه بخش صنعتی ، معدنی و تجاری طرح های مختلف واحدها را اجرا کرده است؛ این سازمان در بخش صنعت در واحدهای تولیدی و صنعتی فعالیت های خاصی را انجام داده است که در واحد های تولیدی توانسته آخرین وضعیت پروانه های بهره برداری صادره بلاتکلیف به تعداد 684 مورد در سال 1395 را تعیین کند و به بررسی و پایش وضعیت 900 واحد صنعتی بپردازد. همچنین این سازمان در چهارسال گذشته به منظور بروز رسانی اطلاعات واحدهای صنعتی به تعیین تکلیف و تعلیق 600 مورد اقدام کرده است.

از سوی دیگر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی در راستای اجرای پایش طرح های صنعتی توانسته جوازهای تأسیس با پیشرفت فیزیکی صفر درصد صادر شده را تا انتهای سال 1393 حذف و بروزرسانی کند و درجهت راه اندازی طرحهای نیمه تمام استان تعداد 700 طرح با اولویت انجام طرحهای با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد مورد بررسی وپایش قرار دهد و حدود 650 طرح راه اندازی و به مرحله بهره برداری برساند.

سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان در بخش معدن و تجارت ضمن توجه به اقتصاد مقاومتی، پایش 440 واحد معدنی استان را به منظور شناسایی واحدهای معدنی غیرفعال ، فعال و نیمه فعال و پایش 18000 واحد صنفی تولیدی به منظور شناسایی اصناف تولیدی غیرفعال و فعال را در دستور کار قرار داده است که در فاز اول طرح تجارت، تعداد 500 واحد مورد بررسی کارشناسی قرار کرفته است.

*** پرداخت حدود 3600 میلیارد ریال تسهیلات به 441 واحد تولیدی در جهت رونق تولید در استان

بی­تردید مهمترین اقدام دولت تدبیر و امید در حوزه تولید طی دو سال اخیر تشکیل کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید در سطح استانها بود که بدنبال تصویب و ابلاغ قانون رفع موانع تولید در مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه 1394 صورت گرفت و تجربه ی مفیدش در سال بعد یعنی در پی نامگذاری سال 1395 به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری، به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی منجر شد که برنامه های کلان اجرایی را ابلاغ و این برنامه ها توسط کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید به مرحله اجرا درآمدند.

همچنین در راستای برنامه احیای واحدهای راکد، این سازمان ضمن اجرای دستورالعمل تأمین مالی واحدهای راکد و نیمه فعال و پیگیری طرح رونق تولید با تشکیل کمیته های بررسی و نظارت، علاوه بر تصویب و معرفی واحدهای واجدالشرایط به بانکهای عامل و پیگیری پرداخت این تسهیلات از طریق کمیته های بررسی، وضع واحدها را نیز تا مرحله راه اندازی مجدد و فعال سازی از طریق کمیته های نظارت رصد و پیگیری کرده که نتایج حاصل از اجرای این طرح به شرح زیر است:

  1. راه­ اندازی مجدد40واحد راکد، راه اندازی 12 واحد جدید و افزایش ظرفیت تولید 91 واحد تولیدی نیمه فعال استان در بخش صنعت با اشتغال 7305 نفر.
  2. پرداخت حدود 3600 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به 441 واحد تولیدی ( صنعتی و کشاورزی)
  3. توقف اجرا، تقسیط مجدد و بخشودگی جرائم بدهی­های بانکی 950 واحد تولیدی، جرائم بدهیهای تامین اجتماعی 880 واحد تولیدی و بدهی های مالیاتی 209 واحد تولیدی.

وضعیت واحد قبل از اجرای طرح

تعداد تسهیلات دریافتی ( میلیون ریال ) اشتغال
راکد 40 681,740 781
نیمه فعال 91 1,582,180 6,357
طرح ها 12 164,970 167
جمع کل 143 2,428,890 7,305

در طول دو سال فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، دبیرخانه­ی مستقر در سازمان با برگزاری مستمر جلسات کمیته کارشناسی و بررسی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ مشکلات بانکی، مالیاتی، زیست محیطی، برق، گاز و سایر موانع بیش از 2100 واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی بررسی و با صدور 1692 مصوبه، مشکلات دیرپای واحدهای تولیدی بزرگی چون سیمان ارومیه، سیمان سفید ارومیه، سیمان آذرآبادگان خوی، سیمان کاوان بوکان، زابسان، اروم دشت، اروم اسپوتا، گچ الماس و گچ مروارید، مرغ برآیند، تن ماهی چی چست، لوله و پروفیل ارومیه، فرش افشار زرینه، نان نهارک، اروم هادی نور، جهان هادی نور، اروم تینارشیر، گسترش صنایع لبنیات مهاباد، چاپ طلا و فیلم طلای آذربایجان حل شده و امید به بازگشت برندهای مشهور این استان نظیر ماءالشعیر جگوار، ماءالشعیر باجیکا، نان نهارک و شیشه ی زابسان به جمع برندهای ملی و جهانی استان افزایش یافته است.

*** افتتاح واحدهای صنعتی بزرگ به منظور ایجاد اشتغال پایدار

سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی به منظور ایجاد اشتغال پایدار در این استان واحدهای صنعتی بزرگی را اقتتاح کرده است؛ با اطمینان می توان گفت که از آغاز دولت یازدهم تاکنون تعداد 14 واحد صنعتی بزرگ با سرمایه­گذاری 17000 میلیارد ریال و اشتغالی بالغ بر 2000 نفر راه­اندازی شده است.

از جمله مهمترین این واحد­ها شرکت پتروشیمی مهاباد تولیدکننده پلی اتیلن سنگین و سبک و بوتن یک ، کیمیا کلر کبودان تولیدکننده انواع اسید، سود کاستیک، کلر مایع، آب ژاول و کلروفریک ،‌ توسعه پتروشیمی ارومیه تولیدکننده اسید سولفوریک، پارس چاپ آریا تولیدکننده کیسه پلی اتیلن تجزیه پذیر ، شرکت تولیدی صنعتی محورسازن چی چست تولیدکننده انواع تریلر و اکسل تریلر شرکت نورد لوله خاورمیانه تولیدکننده لوله­ های اسپیرال، شرکت فولاد سنگین فلز ارومیه فعال در زمینه ریخته گری قطعات صنعتی، آلدورا چلیک درب ارومیه تولیدکننده انواع درب، لوله و پروفیل نقده تولیدکننده پروفیل فولادی، شرکت سهند درب سلماس تولیدکننده انواع درب، بام گام عایق تولیدکننده اسپان باند، توسعه شرکت قند ارومیه تولیدکننده شکر از ملاس، واحد تولیدی آقای نادر مالک تولیدکننده لوله پی وی سی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تولید شمش طلا و نقره، واحد تولیدی و پاک اندیشان شهر آذر تولیدکننده انواع ماشین الات پخت نان است.

صدور پروانه­ های بهره­ برداری صنعتی، صدور مجوزهای معدنی، صدور پروانه های صنفی از دیگر گامهایی است که این سازمان در جهت ایجاد اشتغال پایدار برداشته و با صدور 653 فقره پروانه بهره¬برداری به میزان 7690 نفر اشتغال پایدار صنعتی ایجاد کرده است.

در جدول زیر به طور دقیق می توان سرمایه ­گذاری و ایجاد اشتغال در این استان طی بازه زمانی 1392 الی 1395 را مشاهده کرد.

سال 1392 1393 1394 یازده ماه اول1395
تعداد پروانه های صادره 138 161 181 173
اشتغال پروانه های صادره 2125 1328 2957 1280
سرمایه گذاری پروانه های صادره (میلیارد ریال) 1988 3307 13525 1664

مجوزهای معدنی صادره استان آذربایجان غربی طی سالهای 1392-1395

شرح سال 1392 سال 1393 سال1394 سال 1395
تعداد پروانه اکتشاف

69

78 45 51
تعداد گواهی کشف 55 45 26 18
تعداد پروانه بهره برداری صادره 60 52 41 44
میزان استخراج سالیانه (میلیون تن) 16 16 17 17
میزان ذخایر مکشوفه (میلیون تن) 1126 1135 1114 1134
سرمایه گذاری ( میلیارد ریال) 858 637 192 675
اشتغالزایی (نفر) 557 431 389 376

پروانه های کسب صنفی صادره از سال 92 لغایت 95

سال 1392 1393 1394 1395 جمع کل
تعداد پروانه های صادره 8679 8275 8935 12128 38017

*** پیگیری احداث واحدهای سنگبری بزرگ مقیاس با فناوری بالا

به دلیل شرایط اقتصادی کشور، ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ، ارتقای در آمد های عمومی نیازمند توسعه بخش معادن هستیم که با جلوگیری از خام فروشی و ایجاد زیر ساخت ها و رویکرد به فرآوری مواد معدنی که علاوه بر اشتغال زایی در ایجاد ارزش افزوده که نقش مهمی دارد؛ نتیجه تکمیل این زنجیره به توسعه استان و کشور منتهی میشود و در این راستا احداث دو واحد فرآوری سنگ بزرگ مقیاس با ملاحظه وجود پتانسیل های سنگ های تزئینی ارزشمند در مناطق جنوب و شمال استان و تاکید بر سیاست عدم خام فروشی مواد معدنی، در دستور کار قرار گرفته که پس از انجام اقدامات مورد نیاز، شرکت مجری طرح با مشارکت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سرمایه­ گذاران متقاضی طرح، در شرف تأسیس است.

*** توسعه زیرساخت های معادن

طی سال 94 پروژه احداث زیر ساخت راه ارتباطی معادن منطقه ایو اوغلی سیه باز خوی در دو فاز عملیاتی به طول تقریبی 23 کیلومتر با هزینه ای بالغ بر 220 میلیارد ریال شروع شده است.عمده اقدامات انجام گرفته در این خصوص خاکبرداری –تسطیح و زیرسازی می باشد همچنین در طی سال 95 نسبت به معرفی دیگر پروژه های زیرساختی اقدامات لازم معمول خواهد شد.

*** ایجاد و توسعه مجتمع های صنفی

این طرح با هدف توسعه زیرساخت های تجاری، ساماندهی فضای تجاری شهرها جهت تمرکز بازار کالاها و خدمات، انتقال صنوف آلاینده و مزاحم به خارج شهرها و اجرای مفاد ماده 30 قانون نظام صنفی انجام گرفته که از 34 شهرک صنفی برنامه ریزی شده برای ایجاد، تعداد 19 شهرک با 1617 واحد در حال بهره برداری، 6 شهرک با 1292واحد صنفی در دست احداث و 9 شهرک با 1505 واحد در دست مطالعه است.

***ثبت برند جهانی فرش دستباف

در گذشته به علت نزدیکی بسیار زیاد فرش استان با تولیدات استان­های همجوار، این فرش­ها به نام سایر استان­ها صادر می­شد که این سازمان اقدام به کار سازی برای ثبت برندهای فرش افشار و ریزماهی خوی می کند که از فرش­های اصیل و بومی منطقه است و بعد از ثبت ملی فرش­های فوق در سال 1389، برای نخستین بار در سطح کشور و براساس قوانین و مقررات اداره کل مالکیت صنعتی ایران، ثبت جهانی این برندها پیگیری شد و در سال 1392 ریزماهی خوی به ثبت جهانی رسید و ثبت جهانی افشار تکاب در حال پیگیری است.

***تدوین برش استانی برنامه ششم توسعه در بخش صنعت، معدن و تجارت

براساس مصوبه شورای برنامه­ریزی و توسعه استان و ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه ضمن تهیه چارچوب برنامه ششم توسعه در زیربخشهای صنعت، معدن، بازرگانی داخلی و تجارت خارجی متناسب با برنامه ششم کشور، کمیته صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شد و با برگزاری جلسات تخصصی با حضور استادان دانشگاه، مدیران و کارشناسان تخصصی دستگاه­های اجرایی مربوطه ، ضمن بررسی چارچوب ارائه شده از سوی سازمان برنامه و بودجه استان ضمن تهیه وضع موجود و برنامه راهبردی، نسبت به تدوین سند برنامه ششم توسعه در بخشهای صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده و آن را به سازمان مذکور جهت تدوین و تصویب نهایی تحویل داده است.

***تشکیل کمیته راهبردی و ایجاد دفتر سرمایه گذاری و توسعه صنایع پایین­دستی پتروشیمی استان

­پیرو سفر کاروان تدبیر و امید به استان و با عنایت به تأکید ریاست محترم جمهور در جریان افتتاح شرکت پتروشیمی مهاباد مبنی­بر بر برنامه­ریزی دولت برای گسترش صنایع پایین دست پتروشیمی به­منظور صادرات محصولات نهایی، این سازمان با عنایت به نوپا بودن صنعت پتروشیمی در استان و ضرورت بهره­مندی از توانمندی­های بنیادین پتروشیمی­های ارومیه، مهاباد و طرح در حال احداث میاندوآب و خطوط انتقال گاز اتیلن و گاز طبیعی که کانون توجه سرمایه­گذاران داخلی و خارجی هستند، در جهت شناخت ، اطلاع­رسانی و تعیین سیاست­ها و اهداف صنایع تکمیلی و پایین­دستی پتروشیمی با توجه به موقعیت منحصر به فرد و استراتژیک استان و تحقق اهداف برنامه­های توسعه­ای به ویژه برنامه ششم توسعه، دفتر سرمایه­گذاری و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی تشکیل شد.

خبرنگار: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 747096

وب گردی

وب گردی