افتخار می‌کنیم و پرداختی از جیب مردم را کاهش و دسترسی آن‌ها به خدمات را افزایش داده‌ایم

قائم‌مقام و سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افتخار می‌کنیم که اولین کشوری هستیم که در یک سال بیش از 10 درصد هزینه‌های خانواده‌ها در حوزه سلامت را کاهش داده‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حریرچی در برنامه مناظره شبکه یک سیما، گفت: طرح تحول سلامت با سه هدف ارائه خدمات باکیفیت در حوزه بهداشت و درمان، کاهش پرداختی از جیب مردم و مراقبت مالی از آن‌ها و همچنین افزایش رضایتمندی مردم از حوزه سلامت اجراء شد و در حال حاضر تمام بسته‌های طرح تحول سلامت بدون سر سوزنی کاستی با وجود مشکلات ایجاد شده، به مردم ارائه می‌شود و افتخار می‌کنیم که اولین کشوری هستیم که در یک سال بیش از 10 درصد هزینه‌های خانواده‌ها در حوزه سلامت را کاهش داده‌ایم.

وی ادامه داد: بنا بر تایید سازمان‌های بین‌المللی، ایران یکی از کشورهای موفق در بیمه کردن مردم بوده، زیرا بیش از 10 میلیون نفر بیمه شده‌اند و این در حالی است که حتی در آمریکا هم در دو دوره، این تعداد، بیمه نشده‌اند. ما افتخار می‌کنیم که خدمات بهداشت را به حاشیه شهرها برده‌ایم.

دکتر حریرچی در ادامه گفت: در سال 91 و 8 سال منتهی به دولت یازدهم، پرداختی از جیب مردم، 50 تا 58 درصد بود اما به 40 درصد کاهش یافته است. رقم پرداختی از جیب مردم به صورت خالص علی‌رغم تورم، کاهش یافته است و تعداد خانوارهایی که با هزینه‌های کمرشکن سلامت روبه‌رو بودند، از 2.9 به 1.4 درصد کاهش یافت.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: رقم خالص پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی از 37 به 8 درصد کاهش یافته است. در حالی‌که مردم در دولت گذشته 7 تا 10 هزار میلیارد تومان زیرمیزی پرداخت می‌کردند، اما این پرداخت‌ها، در شهرستان‌ها به‌طور کامل حذف و در تهران نیز کمتر از یک درصد است.

دکتر حریرچی خطاب به دکتر طریقت در برنامه مناظره شبکه یک سیما، گفت: فهم شما از مفاهیم حوزه سلامت با کارشناسان متفاوت است. در سال 91 که طرح تحول سلامت اجراء نمی‌شد، گفته بودید که کل هزینه‌های سلامت 40 هزار میلیارد تومان است که با 22 هزار میلیارد تومان هم می‌توان آن را اداره کرد و نصف هزینه‌ها، زائد است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت دولت یازدهم گفت: در دولت گذشته، در شهرهای بزرگ حدود 17 درصد از مردم گرفتار هزینه‌های کمرشکن سلامت بودند. کدام کشور در طول 30 سال گذشته توانسته 2 درصد از کل هزینه‌های سلامت را کاهش دهد که شما ادعای کاهش 50 درصدی را داشتید؟

دکتر حریرچی خطاب به دکتر طریقت گفت: در زمان مسئولیت شما، پرداختی از جیب مردم چند درصد بود؟ در بیمارستان‌های دولتی پرداختی از جیب مردم 37 درصد بود که این پرداختی علاوه بر هزینه‌هایی بود که مردم از جیب بابت دارو، آزمایشگاه و رادیولوژی در خارج بیمارستان پرداخت می‌کردند. چه اقدامی در جهت بهره‌وری از منابع انجام دادید؟ در حدود 6 ماه مسئولیت شما، تعداد زیادی مجوز دانشکده در سراسر کشور صادر شد. این تعداد مجوز بر چه مبنایی بود؟ آیا این معنای بهره‌وری است؟!

وی تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که هزینه‌های حوزه سلامت را ثابت نگه داشته‌ایم و پرداختی از جیب مردم را کاهش و دسترسی آن‌ها به خدمات را افزایش داده‌ایم.

حریرچی خطاب به دکتر طریقت گفت: وقتی داشتید با وزارت خداحافظی می‌کردید، چند ماه تاخیر در پرداخت حقوق پرسنل وجود داشت؟ مشکلات واکسن و دارو چگونه بود؟ پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی قبل از اجرای طرح تحول سلامت 37 درصد بود اما در دولت یازدهم نه تنها درصد پرداختی آن‌ها کاهش یافت بلکه بسیاری از خدمات مانند دارو، آزمایشگاه و خدمات تصویربرداری را به داخل بیمارستان‌ها با تعرفه دولتی بردیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که رقم خالص پرداختی مردم در حوزه سلامت نباید افزایش یابد که این دستور با کاهش پرداختی مردم در شهرها از ده درصد به شش درصد و در روستاها از شش درصد به سه درصد تحقق پیدا کرد.

دکتر حریرچی خطاب به دکتر طریقت در برنامه مناظره شبکه یک سیما، گفت: در ابتدا و آخر سال مسئولیت شما در وزارت بهداشت دلار چه قیمتی داشت؟ قیمت دلار از 1000 به 3300 تومان در پایان دولت دهم افزایش یافت و 40 درصد ارزش ریالی داروی مصرفی در کشور، وارداتی بود و 60 درصد دیگر وابستگی ارزی به مواد اولیه داشت. در کشوری که دلار آن از 1000 به 3300 تومان افزایش می‌یابد و مجلس فرهیخته آن برای پوشش مابه‌التفاوت آن، فقط 1900 میلیارد تومان را در نظر می‌گیرد و 36 درصد تورم دارد، می‌توان انتظار داشت که قیمت دارو ثابت بماند؟

وی ادامه داد: افتخار می‌کنیم که علی‌رغم افزایش مصرف مناسب دارو در کشور، توانسته‌ایم ارزش ریالی واردات دارو را در یک‌سال و نیم 30 درصد کاهش دهیم و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، واردات دارو به کشور در طول سه سال، یک میلیارد دلار کمتر شده است.

دکتر حریرچی گفت: 98.7 درصد از مصرف دارو، مربوط به تولیدات داخل است و سود آن هم به تولیدکننده داخلی رسیده است و در سال‌های 90 و 91 پرداختی از جیب مردم برای دارو و خرده‌فروشی پزشکی 22 درصد بود اما در سال‌های 93 و 94 به 13 و 16 درصد رسید. بر اساس حساب‌های ملی سلامت، در دولت یازدهم، پرداختی از جیب مردم در حوزه دارو کاهش پیدا کرده زیرا قیمت داروی داخلی کنترل و داروی خارجی و تجهیزات و مواد مصرفی پزشکی به ترتیب 30 و 42 درصد کاهش یافته است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم این بود که بودجه حوزه بهداشت از کل بودجه سلامت در سال اول اجرای طرح تحول از محل صرفه‌جویی در دارو و ملزومات مصرفی پزشکی، به 9 درصد رسید در حالی که در 20 سال منتهی به اجرای طرح تحول، حدود 4 تا 4.5 درصد از اعتبارات سلامت به حوزه بهداشت می‌رسید.

وی ادامه داد: در دوران گذشته در هر دولت به‌طور متوسط حدود 1700 تخت بیمارستانی جدید ساخته می‌شد اما تا پایان دولت یازدهم، 21 هزار تخت را تحویل می‌دهیم اگرچه امیدواریم که بتوانیم آن را به 26 هزار تخت برسانیم تا مشکلات مردم کم شود. 45 هزار تخت فرسوده در دولت یازدهم به طور کامل نوسازی شدند و افتخار می‌کنیم که ۲۵۴۷ تخت icu و ۱۸۰۰ واحد اختصاصی زایمان و 1000 تخت روانپزشکی اضافه کردیم.

دکتر حریرچی خطاب به دکتر طریقت، گفت: شما و رییس وقت دولت، حوزه سلامت را ظرفی می‌دانید که ته ندارد یا آن را چاه ویل می‌دانید که این نگاه درستی نیست. هر سال 102 میلیون ویزیت در بخش سرپایی به خدمات ارائه شده در طرح تحول سلامت با تعرفه ناچیز سه هزار تومان اضافه شده است و مراقبت اصلی ما از مردم در هزینه‌های سرپایی بوده است. بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمان سرپایی در این دولت کاهش پیدا کرد و انصاف هم داریم که از دستاوردهای دولت‌های گذشته حمایت کنیم.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 747109

وب گردی

وب گردی