نامزدانتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی: آماده مذاکره با رهبر کره شمالی هستم

«مون جائه این» نامزد انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی و پیشتاز سایر نامزدها، از آمادگی خود برای انجام گفت وگوی مستقیم با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی خبر داد و گفت که ابایی از انجام این کار ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، «مون» از جمله افرادی است که دولتمردان کره جنوبی او را متهم می کنند که در برابر کره شمالی ضعیف عمل می کند و سیاست های سرسختانه در برابر پیونگ یانگ ندارد.
او در تایید اینکه حاضر به ارتباط با کره شمالی است، گفت که برای حل و فصل مسایل موجود و اختلافات میان دو کشور ابایی برای ملاقات و دیدار مستقیم با رهبر کره شمالی ندارد.
او که در نظرسنجی های صورت گرفته نسبت به سایر رقبا، از بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات نهم ماه می سالجاری (19 اردیبهشت) ریاست جمهوری کره جنوبی برخوردار است، تاکید کرد: برای پایان دادن به مساله هسته ای شبه جزیره کره چنین دیداری را انجام می دهد.
روزنامه «هرالد» از کره جنوبی روز چهارشنبه از قول وی آورده است که سئول نقش مهمی در مسایل موجود دارد و باید این نقش را به درستی ایفا کند.
وی گفت: در حال حاضر کره جنوبی که باید نقش پیشرو را داشته باشد، فقط نظاره گر مذاکرات چین و آمریکا در باره کره شمالی و نتایج آن است که چنین راهبری به هیچ وجه صحیح نیست.
«مون جائه این» از اینکه «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات خود در فلوریدا در هفته گذشته در باره کره شمالی به توافق نرسیده اندف ابراز تاسف کرد.
ظاهرا همین اختلاف نظر موجب شد تا آمریکا بی درنگ پس از انجام دیدار سران دو کشور ناو گروه تهاجمی خود را که باید در استرالیا پهلو می گرفت از سنگاپور به اطراف شبه جزیره کره اعزام کرد.
رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا گفته است که اگر چین تمایلی به همراهی با ما برای حل و فصل مساله هسته ای کره شمالی نشان نمی دهد ما مستقیما وارد عمل می شویم.
«مون» نامزد گروه چپگرای حزب مخالف دمکرات در کره جنوبی است که اصولا سیاست های ملایم تری در قبال کره شمالی دارد.
وی حتی گفته است که اگر قدرت را در اختیار بگیرد، تصمیم مربوط به استقرار سامانه موشکی آمریکایی «تاد» در کره جنوبی را بار دیگر مورد بررسی قرار می دهد.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 747117

وب گردی

وب گردی