زاگرس هنوز زنده است

تغییر اقلیم پدیده ای است که محیط زیست کشور را درگیر مشکلات زیادی کرده و جنگل های زاگرس که تامین کننده 50 درصد آب شیرین کشور است نیز از این تغییرات در امان نمانده است از این رو ایران با همکاری آلمان در صدد حفاظت از این عرصه های طبیعی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا،هجوم ریزگردها یکی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرمایش زمین است که از غرب وارد کشور شده و جنگل های زاگرس را تحت تاثیر قرار داده است این در حالی است که زاگرس می تواند به عنوان سد بزرگی در مقابل آن مقاومت کند، به اعتقاد شیرین ابوالقاسمی مدیر پروژه حفاظت از جنگل های زاگرس، زاگرس هنوز زنده است و می تواند مقاومت کند تا تمام کشور را در مواجه با گرد و غبار نجات دهد.


جنگل های زاگرس در غرب کشور، اکوسیستم های طبیعی با ارزشی هستند که در آنها تنوع زیادی از گونه های گیاهی و جانوری وجود دارد اما در چند سال اخیر به دلایل مختلفی از جمله تبدیل اراضی، بهره برداری های بی رویه، چرای بی رویه دام، آتش سوزی، برداشت چوب و غیره در معرض تخریب قرار گرفته و هر روز از تعداد و کیفیت گونه های گیاهی و جانوری آن کاسته می ­شود.


وابستگی معیشتی جوامع محلی به این جنگل ها یکی از تهدیدات اصلی این عرصه های طبیعی است که باید با معیشتی جایگزین به حفاظت از زاگرس پرداخت.
در کنار عواملی که انسان در آن دخیل است عوامل طبیعی که البته در بروز آنها نیز انسان دخالت دارد، مانند پدیده گرم شدن زمین و تغییر اقلیم، این زیست بوم ارزشمند را مورد تهدید قرار داده است.


مطالعات بسیاری در این منطقه صورت گرفته و نتایج به دست آمده نشان می دهد که تغییر اقلیم نابودی جنگل های زاگرس را به همراه دارد بر این اساس پروژه حفاظت از جنگل های زاگرس در صدد است با همکاری آلمان به کمک این جنگل ها ها بشتابد.
چندی پیش تفاهم نامه ای میان معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر محیط زیست آلمان منعقد شد که بر اساس آن یک سمن زیست محیطی با همکاری آلمان اقدام به آموزش زنان 6 روستا در استان کهگیلویه و بویراحمد کرد که پروژه حفاظت از زاگرس در نظر دارد این روند را با رویکرد تغییر اقلیم، توسعه و ادامه دهد.


شیرین ابوالقاسمی مدیر پروژه حفاظت از جنگل های زاگرس دراین باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: تغییر اقلیم پدیده ای است که تمام دنیا از جمله ایران را درگیر کرده است که اگر به درستی با آن برخورد نشود در طولانی مدت خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.
او افزود: آلمان در زمینه تغییرات اقلیم و کشاورزی پایدار تجربه زیادی دارد از این رو می توانیم در قالب تفاهم نامه همکاری امضا شده میان دو کشور، از این ظرفیت به نحو مطلوبی بهره ببریم.


او به بروز ریزگردها به عنوان یکی از پیامدهای خشکسالی و تغییر اقلیم در کشور اشاره کرد و گفت: می توانیم از ظرفیت آلمان برای ایجاد بستر فنی برای پیش بینی وضعیت خشکسالی و شروع ریزگردها استفاده کنیم.
ابوالقاسمی به روند حرکت ریزگردها در کشور اشاره کرد و افزود: ریزگردها ازعربستان وارد عراق می شود، از جنوب شرقی کشور ما عبور و به شمال می رسد، بعد از آن صحرای گبی را در بر می گیرد و با نمک های دریاچه ارومیه دوباره به ایران برمی گردد.
او تاکید کرد: ایران در مواجهه با تغییر اقلیم به خصوص در غرب کشور بسیار در معرض تهدید است؛ گرمایش زمین از آفریقا و صحرای عربستان به سمت کشور می آید که جنگل های زاگرس می تواند مانند سدی مانع نفوذ آن به داخل شود از این رو در صدد استفاده از ظرفیت آلمان در راستای کاهش اثرات این پدیده در کشور هستیم.


او گفت: بر این اساس درخواستی به معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرده ایم تا همکاری ایران و آلمان در این زمینه با قوت و دامنه وسیع تری از سر گرفته شود که مورد موافقت قرار گرفت و انجام آن جزو برنامه های اصلی این پروژه در سالجاری است.
ابوالقاسمی به همکاری یک سمن زیست محیطی در ایران با آلمان با هدف توانمند سازی زنان 6 روستا در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: این همکاری در قالب امضای تفاهم نامه میان دو کشور انجام شد اما ظرفیت استفاده از آن بسیار بیشتر از این است بنابراین در صدد ادامه و توسعه این همکاری هستیم، البته در آن همکاری دستاوردهای خوبی حاصل شد که از اجرا کنندگان آن جای تقدیر و تشکر دارد.


او درباره پروژه حفاظت از زاگرس گفت: پروژه زاگرس را به یک برنامه بلند مدت تبدیل و تحویل دولت داده ایم، در ماده 48 برنامه ششم که مربوط به محیط زیست است کلیات برنامه از جمله زاگرس، کوهستان ها، مدیریت پایدار منابع آب، جنگل، مراتع و تغییرات اقلیم با حساسیت خاصی دیده شده است.
او تاکید کرد: قوانین خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد، در واقع تمام موارد در قانون دیده شده اما مساله اصلی اجرای آنها است، به عبارتی برنامه ریز خوبی هستیم اما در اجرا مشکل داریم، تلاش کنیم برنامه گریز نباشیم.


ابوالقاسمی با بیان اینکه 75 درصد مراتع زاگرس در معرض تهدید است گفت: این در حالی است که مناطق کوهستانی زاگرس نقش بسزایی در تولید آب کشور و تلطیف هوا دارد بنابراین حفاظت از آنها امری الزامی است.


او افزود: دولت اعلام کرده است در برنامه ششم، 9 میلیون و 800 هزار هکتار از مراتع کشور را احیا خواهد کرد که با توجه به این تصمیم دولت، از 85 میلیون هکتار مرتع در کشور که تقریبا 85 درصد آنها تخریبی است، حدود 10 درصد احیا می شود که درصد قابل توجهی از آن در زاگرس قرار دارد.
ابوالقاسمی گفت: اگر سال اول دو میلیون هکتار هم اجرا شود بسیار زیاد است زیرا تخریب با احیا متفاوت است، به عنوان مثال تخریب در یک دقیقه انجام می شود اما برای احیای یک لکه یک متر مربعی که به حالت طبیعی خودش برگردد حداقل به 5 سال زمان نیاز است که البته به نوع بافت و پوشش گیاهی آن منطقه نیز بستگی دارد.


مدیر پروژه حفاظت از جنگل های زاگرس گفت: بر اساس تجربه، یک برنامه 30 ساله پیش بینی می کنم تا بتوان درصد تخریب مراتع کشور را به آستانه تحمل رساند.


او با تاکید بر اینکه این کار با همکاری جامعه محلی امکان پذیر است افزود: در برنامه ششم توسعه نیز حفاظت و احیای هر کدام از مولفه های زیستی مانند جنگل، مرتع و غیره با همکاری جامعه محلی تاکید شده است زیرا تجربه ثابت کرده هرجا مردم وارد عمل شدند نتیجه کار رضایت بخش بوده است.
او ادامه داد: یکی از نمونه های موفق این روند، قرق های اختصاصی است که با اجرای آن به صورت پایلوت در استان کرمان نتیجه مطلوبی حاصل شد و 150 راس قوچ و میش در مدت حدود سه سال به بیش از دو هزار راس رسیده است.


مدیر پروژه حفاظت از زاگرس اظهار کرد: چون با حضور جوامع محلی، مدیریتی که در یک منطقه اعمال می شود پایدار است بنابراین اگر خواهان مرتع داری پایدار هستیم باید مردم را درگیر کنیم.


او گفت: در این راستا اتحادیه صنف مرتعداران را بهمن ماه سال گذشته در زاگرس ایجاد کردیم که هشت طرح مرتع داری پایدار و تلفیقی در قالب گردشگری، صنایع دستی و بومی برای آن تعریف شده و اکنون منتظر دریافت اعتبار است.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 747273

وب گردی

وب گردی