وزیر بهداشت: ارائه ۷۵ درصد خدمات دندانپزشکی در مناطق روستایی توسط دولت

وزیر بهداشت ضمن اشاره به این که در مناطق روستایی ۷۵ درصد خدمات دندانپزشکی توسط دولت ارائه می شود، گفت: در شهرها توانستیم ارائه خدمات دندانپزشکی را از ۵ درصد به ۱۳ درصد برسانیم و امیدواریم بتوانیم در آینده این رقم را به ۲۵ درصد ارتقا دهیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم افتتاح مرحله دوم وارنیش فلوراید با بیان این که دانش آموزان ۶ تا ۱۲ سال در این طرح به منظور کاهش پوسیدگی دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، هدف گذاری شدند، گفت: در حال حاضر بیش از ۲ دندان این گروه سنی پوسیده است که این تعداد بالایی است و باید به نصف کاهش یابد.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش میزان پوسیدگی دندان دانش آموزان ابتدایی، افزود: در حال حاضر برای ۷ میلیون دانش آموز در ۵ نوبت وارنیش فلوراید تراپی و برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموزی که شیارهای روی دندان داشتند، پر کردن دندان صورت گرفته است.

دکتر هاشمی ضمن اشاره به وجود بیش از ۱۳ دندان خراب، پوسیده و یا کشیده شده در گروه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال در کشور، تاکید کرد: اگر همین مسیر( وارنیش فلوراید تراپی در دانش آموزان) را ادامه دهیم و خود دانش آموزان و والدین کمک کنند و روزی دو نوبت مسواک بزنند در آینده شرایط دندان های کودکان مثل امروز نخواهد شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که آموزش صرفا با صحبت کردن و نصیحت نیست، افزود: اگر بخواهیم فرزندانمان را نصیحت کنیم باید ابتدا خودمان به گفته هایمان عمل کنیم تا فرزندان از ما تقلید کنند.

وی با اشاره به پرهزینه بودن خدمات دندانپزشکی، گفت: درکمتر کشوری دولت ها همه هزینه های خدمات دندانپزشکی را تقبل می کنند و شاید به این دلیل است که مردم خود در امر پیشگیری از پوسیدگی دندان اقدام و از دندان های خود مراقبت کنند. چرا که نمی شود فردی به خود ضرر بزند و در نهایت بخواهد از بودجه عمومی استفاده کند.

دکتر هاشمی با بیان این که وجود دندان و مراقبت از آنها صرفا برای تغذیه نیست، افزود: افرادی که بیماری های دهان و دندان دارند بیشتر دچار بیماری های گوارشی و سرطان های گوارشی می شوند، بنابر این برای سلامتی و تندرستی خودمان باید از دندان ها مراقبت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در کشور و توسط وزارتخانه های بهداشت و درمان و آموزش و پرورش نیز بسته هایی در حوزه سلامت دهان و دندان در میان دانش آموزان توزیع شده است.

وزیر بهداشت در ادامه در خصوص ارائه خدمات دندانپزشکی در روستاها و مناطق صعب العبور در کشور، گفت: در این مناطق ارائه خدمات دندانپزشکی نسبت به شهر بهتر است و ۷۵ درصد خدمات دندانپزشکی در مناطق روستایی ارائه می شود و ۲۸۰۰ کلینیک دندانپزشکی در این مناطق در این راستا تجهیز و یا مورد بهره برداری قرار گرفته است.

دکتر هاشمی با اشاره به اضافه شدن 1300 دندانپزشک در این دولت، افزود: به دلیل حضور بهورز و بهداشت کارهای دهان و دندان در مناطق روستایی، وضعیت این مناطق نسبت به شهر در دریافت خدمات دندانپزشکی بهتر است.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به این که در مناطق روستایی ۷۵ درصد خدمات دندانپزشکی توسط دولت ارائه می شود، گفت: در شهرها توانستیم ارائه خدمات دندانپزشکی را از ۵ درصد به ۱۳ درصد برسانیم و امیدواریم بتوانیم در آینده این رقم را به ۲۵ درصد ارتقا دهیم.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 747298

وب گردی

وب گردی