بهره‌گیری از فناوری‌های روز در آزمایشگاه‌های تشخیص هویت پلیس آگاهی

جانشین پلیس آگاهی ناجا گفت: در آزمایشگاه‌های مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی نیروی انتظامی، علوم و فنون روز به کارگیری شده است و در جهت پاسخگویی به پرونده‌ها و کشف علمی جرم از آن‌ها بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، سردار مسعود منفرد در حاشیه بازدید رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر آلمان از مرکز تشخیص هویت آگاهی ناجا، گفت: یکی از قدیمی‌ترین ادارات پلیس در ایران مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی است که قدمتی ۱۰۵ ساله دارد. واحد انگشت‌نگاری، اولین سنگ بنای این مرکز است و با گذشت زمان، مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی تکامل یافت.

وی با تاکید به نقش موثر تیم «دی وی آی» ( بررسی هویت قربانیان ناشناس حوادث) - که زیرمجموعه اداره بررسی صحنه جرم است- گفت: در حادثه منا این تیم جهت تعیین هویت جانباختگان به عربستان اعزام شد و در مدت بسیار کوتاهی بسیاری از قربانیان شناسایی و به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند.

جانشین پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد: تجارب علمی بسیار بالای این مرکز، ظرفیتی ایجاد کرده است که خدمات خود را به اقصی نقاط کشور و در صورت نیاز با هماهنگی سازمان اینترپل به کشورهای خارجی ارائه دهد.

وی دانش و امکانات تیم‌های «دی وی آی» را هم راستای استانداردهای جهانی دانست و گفت: طبق نظرات کارشناسان کشورهایی از جمله اندونزی، استرالیا و ... که از این مرکز بازدید کرده‌اند، فناوری‌های آن به روز و قابل توجه است.

منفرد اضافه کرد: از دیگر آزمایشگاه‌های مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا - که نیازمند برخورداری از تخصص خاصی است- شناسایی مواد مخدر و تعیین درصد آن است.

در ادامه این نشست، سرتیپ دوم کریستین هوپه - رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر پلیس جنایی آلمان- گفت: در بازدید از مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا از تلاش و ممارست پرسنل آن شگفت‌زده شدم. آزمایشگاه‌های جنایی و شیمی این مرکز علاوه بر داشتن توانایی‌های قابل توجه، نقش مهمی در مبارزه با مواد مخدر ایفا می‌کند.

رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر پلیس جنایی آلمان تصریح کرد: این سفر برای تبادل اطلاعات میان پلیس آلمان و پلیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزه با ترانزیت مواد مخدر از کشور افغانستان به اروپا انجام شد.

وی بر همکاری پلیس ایران و آلمان در راستای تعاملات و تبادل اطلاعات پلیسی تاکید و اظهار کرد: هنگامی که تلاش خستگی‌ناپذیر و مهارت‌های پلیس جنایی و مبارزه با مواد مخدر ایران را در امر مبارزه با پدیده مواد افیونی مشاهده می‌کنم، خوشحال و شگفت‌زده می‌شوم.

هوپه به اهمیت کاربرد مرکز تشخیص هویت و فعالیت چنین مرکزی در آلمان اشاره کرد و گفت: در حادثه سونامی - که در جنوب شرقی آسیا رخ داد- کارکنان مرکز تشخیص هویت آلمان با حضور در محل حادثه نسبت به تعیین هویت اجساد توریست‌های آلمانی که در آن منطقه جان خود را از دست داده بودند، اقدام کردند.

وی ادامه داد: تک تک واحدها و آزمایشگاه‌های مرکز تشخیص هویت، اهمیت بی‌نظیری دارد و در موفقیت یک تحقیق در پرونده پلیسی نقش بسزایی دارد. به‌روز و در دسترس بودن اطلاعات آن، از ویژگی‌های شاخص این مرکز به شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری پلیس،رییس اداره مبارزه با مواد مخدر پلیس جنایی آلمان، تعیین هویت قربانیان مجهول الهویه را یکی دیگر از وظایف این مرکز برشمرد و گفت: در آلمان، هنگامی که جنازه مجهول‌الهویه‌ای را پیدا می‌کنند، پی‌بردن به هویت اصلی قربانی برای پلیس جنایی این کشور از طریق امکانات گروه «دی وی آی» بسیار پراهمیت است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 747299

وب گردی

وب گردی