کنگره آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران را تعلیق کرد

کنگره آمریکا تحریم ‌های جدید را به حالت تعلیق در آورد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، قانون جدید تحریم ایران در سنای آمریکا اخیراً به تعویق افتاد و دلیل آن نیز امکان تأثیرگذاری این قانون بر انتخابات ریاست جمهوری عنوان شد. این موضوع به‌ روشنی از برنامه واشنگتن برای تأثیرگذاری در داخل کشور حکایت دارد. پیش‌ از این پیام با تأخیر نوروزی ترامپ نیز در حالی منتشر شده بود که تأکید جدی بر ایران داشت. در حقیقت دولت جدید ایالات‌ متحده نیز علاوه بر اقدامات منطقه‌ای خود برای کاهش نفوذ ایران در غرب آسیا، همچنان به تأثیرگذاری بر داخل کشور امیدوار است.

امیدواری دولت آمریکا به تأثیرگذاری بر ایران یک نکته واضح دارد. اگر کسانی در داخل کشور ظرفیت تأثیرپذیری از اقدامات و برنامه‌های آمریکایی‌ها داشته باشند، واشنگتن به مقصود خود رسیده است. بر این اساس می‌توان گفت که متأسفانه در داخل کشور افراد یا گروه‌هایی هستند که آمریکایی‌ها بر آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تعویق قانون جدید تحریم ایران در سنای آمریکا اماره روشنی از هدف آمریکا برای پیروزی جناح خاص در انتخابات ریاست جمهوری است. به‌ راستی چرا آمریکایی‌ها برای پیروزی جناح خاص چنین سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ آیا غیر از این است که واشنگتن نسبت به همراهی سیاست‌های آن‌ها با غرب امیدوار است؟

قانون جدید تحریم ایران عمدتاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد هدف قرار داده است. حال تعویق آن به معنای عدم تصویب نخواهد بود، بلکه آمریکایی‌ها بعد از انتخابات ریاست جمهوری و با هر نتیجه ممکن اقدام به تصویب این قانون خواهند کرد. نکته اساسی در این‌ بین فریبکاری واشنگتن برای عدم تأثیرگذاری سلبی آن بر انتخابات ریاست جمهوری است.

زمانی که آمریکایی‌ها به‌ صراحت تعویق چنین قانونی را به دلیل مذکور اعلام می‌کنند، آیا شایسته نیست که جناح خاص از سوء استفاده واشنگتن اعلام برائت کند؟ گرچه احتمال ارتباط برخی از عناصر داخلی با آمریکایی‌ها وجود دارد؛ اما قطعیت این موضوع نیاز به اثبات دارد. با این‌ حال بحث حاضر وجود ارتباط یا عدم ارتباط برخی از عناصر داخلی با آمریکا نیست، بلکه موضوع به امیدواری آمریکایی‌ها به این عناصر برمی­‌گردد. ساده‌ترین اقدامی که عناصر مذکور می‌توانند انجام دهند، اعلام برائت از چنین امری است.

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ برخلاف اسلاف جمهوری­‌خواه خود تأثیرگذاری جدی بر محیط داخلی ایران و بهره‌مندی از ابزارهای نرم‌افزاری را در دستور کار خود قرار داده؛ لذا توجه جدی به استراتژی ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران ضروری است.

تأکیدات مقام معظم رهبری بر بحث نفوذ مشخص می‌کند که واشنگتن در طول سال‌های اخیر در این زمینه دست به اقدامات جدی زده و عدم توجه جدی به این موضوع زیان‌های جبران‌ناپذیری برای کشور به همراه خواهد داشت.

سردرگمی دولت جدید آمریکا در معادلات منطقه‌ای و دستاوردهای موفق محور مقاومت باعث شده که واشنگتن از هر ظرفیتی برای تأثیرگذاری بر جمهوری اسلامی ایران بهره ببرد. تأثیرگذاری بر محیط داخلی کشور از جمله انتخابات ریاست جمهوری از برنامه‌های آمریکا محسوب می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت که سلسله اقدامات واشنگتن بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ نشان می‌دهد که توجه جدی به محیط داخلی کشور در دستور کار آمریکا قرار دارد. بر این اساس هوشمندی بیش‌ از پیش جناح‌های مختلف برای ناامید کردن آمریکایی‌ها ضروری است.

303

کد خبر: 747325

وب گردی

وب گردی