رویوران: درون اتحادیه عرب همگرایی کافی وجود ندارد

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: اروپا با اختلاف افکنی میان اعراب مانع از اتحاد آن ها می شود.

حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز ضمن اشاره به وضعیت داخلی اتحادیه عرب بیان داشت: اتحادیه عرب یک سازمان همگرایی است که براساس زبان و قومیت تاسیس شده است. تاسیس این سازمان در سال 1347 انجام شد. اما علیرغم نزدیکی به اتحادیه اروپا و قدیمی تر بودن نسبت به این اتحادیه، نتوانسته نقشی که می‌بایست ایفا می‌کرد را به انجام برساند.

وی در ادامه تشریح کرد: ناکارآمدی آن زمانی روشن‌تر می‌شود که بعضی از موسسین آن چون سوریه در این اتحادیه جایی ندارند. این نشان می‌دهد که از نظر کشورهای عضو، وحدت یک ارزش مشترک تلقی نشده است. آمریکا به سوریه حمله می‌کند و عربستان، بحرین و اردن از این حمله حمایت می کنند. این نشان از واگرایی موجود در این اتحادیه است.

رویوران گفت: حتی گاهی با اسرائیل که دشمن ژئوپولیتیک دنیای عرب محسوب می‌شود اتحادی علیه دیگر کشور عرب زبان صورت می‌پذیرد. این به معنی شکست اتحادیه عرب است.

این کارشناس بیان داشت: به صورت مقطعی گاهی همکاری‌هایی صورت گرفته است که در راستای خواسته‌های قدرت‌های جهانی صورت پذیرفته است و نه براساس منافع منطقه. برای مثال در حمایت از صدام و علیه ایران همکاری هایی صورت پذیرفته است، اما این همکاری ها براساس منافع دیگر قدرت های جهانی صورت پذیرفته است و نه براساس منافع منطقه.

رویوران تصریح کرد: لذا در مقاطعی همکاری هایی صورت پذیرفته است اما این همکاری ها در جهت حمایت از نظام های سیاسی بزرگ جهان انجام شده است. دلیل اصلی این واگرایی، وابستگی هاست. این کشورها متاسفانه از استقلال کافی برخوردار نیستند. لذا نمی توانند در چارچوب خواسته های خود حرکت کنند. لذا خود را در چارچوب نیازهای قدرت های جهانی تعریف می کنند. این واگرایی در چارچوب واگری نظام های جهانی نیست. بلکه در چارچوب "تفرقه بیانداز و حکومت کن" بوده است. امروز می بینیم که کشوری از کشورهای منطقه، بر علیه ایران با اسرائیل ارتباط دارد. خب مشخص است که چه کسانی این روابط را مدیریت می کنند.جهان غرب ریسک ائتلاف کشورهای عرب را نمی پذیرد. لذا به ایجاد اختلاف میان آن ها روی آورده است.

این کارشناس بیان داشت: غرب وحدت این ها را یک خطر می داند. لذا آن ها را متفرق و نزدیک به خود نگاه داشته است. مثلا در خلیج فارس میان کشورها منطقه بی طرف وجود دارد. یا بمب هایی را در مرزها قرار داده است هر لحظه می تواند موجب ایجاد یک بحران شود.

خبرنگار: مجتبی اسماعیلی / انتشار دهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 747359

وب گردی

وب گردی