همکاری با هیات موسس و هیات امنا مخصوصا دکتر ولایتی جدی و همه جانبه خواهد بود/دانشگاه آزاد اسلامی با تاسیس در تمامی نقاط کشور باعث افزایش آگاهی ها و بیداری های اجتماعی مردم شده است

دیدار نوروزی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با رئیس و اعضای دبیرخانه هیات موسس این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در این جلسه با تبریک میلاد مسعود همای رحمت حضرت علی (ع) گفت: امیدوارم سال جدید سالی سرشار از سلامتی و موفقیت برای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: دوراندیشی از ویژگی های بارز ایشان بود. چنانکه در زمان جنگ با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، تأثیر بزرگی در عرصه علمی کشور به وجود آوردند.

دکتر میرزاده، عظمت و متعلق به مردم بودن را از ویژگی های دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و افزود: هوشمندی بی نظیر آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاسیس طرح بی بدیل دانشگاه در تاریخ ایران ثبت خواهد شد.

وی با تاکید بر رشد و توسعه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: این دانشگاه توانسته تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در کشور داشته باشد. جلوگیری از خروج نخبگان و به تبع آن خروج ارز از کشور، تنها گوشه ای از خدمات این دانشگاه به کشور است.

میرزاده با اشاره به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: براساس آخرین آمار، 5 میلیون و 700هزار سند ثبت‌شده فارغ التحصیلان این دانشگاه و 300هزار سند دستی برای فارغ التحصیلان وجود دارد. این یعنی 6 میلیون نفر و بیش از 50درصد فارغ التحصیلان آموزش عالی کشور مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است که بسیار بااهمیت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه این دانشگاه با تاسیس در تمامی نقاط کشور باعث افزایش آگاهی ها و بیداری های اجتماعی مردم شده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور نیز تاثیر بسزایی داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه کمی در دانشگاه آزاد اسلامی به اتمام رسیده است، تاکید کرد: در دوره جدید نه تنها توسعه کمی نداشتیم، بلکه برخی از واحدهای ضعیف این دانشگاه منحل یا ادغام شد. به طوری که 472 واحد و مرکز دانشگاهی در سال 92، امروز به 355 واحد و مرکز رسیده است. البته در زمینه مدارس سما وضعیت برعکس بوده است چرا که ما به کاردان مهارت‌محور نیاز داریم. بر این اساس 109 آموزشکده سما در سال 92، امروز به 140 آموزشکده تبدیل شده است. حدود 52 مدرسه سما نیز در این دوره تاسیس و به مدارس قبلی اضافه شده است.

دکتر میرزاده خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بستری است که توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی و پایمردهای دکتر جاسبی به این نقطه رسیده است که ما می توانیم امروز با آرایش مجدد و بازیابی توان دانشگاه، به سمت توسعه کیفی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی برنامه آمایش 10ساله وجود دارد، گفت: بر این اساس، مجموعه دانشگاه در 30 جبهه کاری در چارچوب این برنامه حرکت می کند تا توسعه کیفی و اثربخشی دانشگاه را پیش برد.

حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین

میرزاده با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید در حوزه ملی و بین المللی موثر باشد، اظهار داشت: از ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، ضرورت و نیاز کشور، دانشگاه های آموزش محور و نسل اول بود. اما امروز نیاز کشور، دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین است و دانشگاه آزاد اسلامی به این سمت در حرکت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در بین تمامی واحدهای این دانشگاه، 39 واحد در زمینه آموزش، پژوهش و کارآفرینی بسیار قوی است و از 8هزار مقاله منتشرشده توسط این دانشگاه در سال 2016، به میزان 90درصد متعلق به این 39 واحد است.

وی در ادامه با اشاره به تعداد مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان و محصولات دانش بنیان در این دانشگاه، تصریح کرد: در حال حاضر 113 مرکز رشد، یکهزار و 131 شرکت دانش بنیان و هزار و 102 محصول دانش بنیان در این دانشگاه وجود دارد که 70درصد از این تعداد، در سه سال گذشته به وجود آمده است.

دکتر میرزاده با اشاره به 2300 رقیب دانشگاه آزاد اسلامی و کاهش جمعیت دانشجویی در کشور، گفت: این موضوع تهدیدی بود که برای دانشگاه به یک فرصت تبدیل شد تا واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی درک کنند که با تکیه بر شهریه دانشجویان نمی توانند دوام لازم را داشته باشند و باید به فکر تاسیس شرکت های دانش بنیان و توسعه اقتصاد دانش بنیان باشند.

وی افزود: اسناد بالادستی نظام و تأکیدات مقام معظم رهبری نیز بر این امر است و دانشگاه آزاد اسلامی تمام تلاش خود را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان انجام می دهد. در واقع این دانشگاه امروز راه خود را پیدا کرده است.

افزایش کمی و کیفی تعداد ارجاعات به مقاله های دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تولید علمی امروز به عنوان به یکی از شاخص های سرآمدی کشورها تبدیل شده است، تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ تولید علمی جایگاه خوبی دارد. همچنین از نظر کمی و کیفی تعداد ارجاعات به مقاله های این دانشگاه افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علمی جهان براساس اطلاعات پایگاه ESI از رتبه 758 در سال 92 به رتبه 155 در سال 95 ارتقا یافته است، گفت: در نظر داریم با سیاست گذاری و برنامه ریزی دقیق، طی سه سال آینده رتبه دانشگاه را به زیر 1000 کاهش دهیم و اثربخشی خود را افزایش دهیم.

دکتر میرزاده ابراز امیدواری کرد مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در سال جدید با همکاری، روند توسعه اقتصاد دانش بنیان را ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: سال جاری در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی سال تمرکز بر صرفه جویی در امور مالی دانشگاه است و از هیات های نظارت خواست با همکاری سازمان مرکزی امر نظارت بر اجرای مصوبات هیات امنا و ارکان دانشگاه را انجام داده و گزارش های موردی برای بررسی و اقدام بعدی به رئیس دانشگاه ارسال کنند.

دکتر میرزاده به همکاری جدی با هیات موسس، هیات امنا و مخصوصا رئیس هیات های مذکور تاکید و اعلام کرد همکاری با دکتر ولایتی در چارچوب اساسنامه دانشگاه جدی و همه جانبه خواهد بود و نقطه نظرات ایشان و سایر اعضای هیات امنا و هیات موسس را در برنامه های دانشگاه بکار خواهیم گرفت.

نوریان: دانشگاه آزاد اسلامی باید به تولید محتوا توجه اساسی داشته باشد

دکتر علی محمد نوریان، دبیر هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با تبریک سال جدید و آرزوی سالی سرشار از موفقیت و سلامت برای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی، ابراز امیدواری کرد در سال جاری دانشگاه بتواند به عنوان نهاد علمی انقلاب وظیفه خود را به نحو مطلوب پیش برد.

وی با گرامیداشت یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: تمام تلاش بنده این است که در مسیر همکاری و کمک در حد توان به ادامه مسیر دانشگاه کمک کنم. خوشبختانه مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی افراد شایسته و باتجربه‌ای هستند که کارهای خوبی را در دوره اخیر به انجام رسانده اند.

نوریان افزود: فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی براساس قوانین و مقررات و مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و اساسنامه و مصوبات هیات موسس و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده که دانشگاه بر این اساس حرکت خود را ادامه می دهد.

دبیر هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز عصر محتوا در جامعه جهانی و بین المللی است، گفت: در حال حاضر علاوه بر تولید محتوا، بازار تولید محتوا در جامعه جهانی به وجود آمده است و دانشگاه با توجه به شرایطی که دارد، باید در مسیر علمی کردن و کیفی کردن حرکت کند که در این زمینه باید به تولید محتوا توجه اساسی داشت.

وی افزود: البته تولید محتوا زمانی معنی پیدا می کند که گروهی برای مصرف آن وجود داشته باشد و کشوری در عصر جدید پیشرفته محسوب می شود که در آن، نرخ تولید محتوا بیشتر از مصرف محتوای آن باشد.

دکتر نوریان در پایان گزارشی از فعالیت های دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کرد.

دریافت کننده و انتشار دهنده: آخوندی

200

کد خبر: 747398

وب گردی

وب گردی