ترکان: منابع گاز جنوب فارس مزیتی مهم برای توسعه صنایع کشور است

مشاور عالی رئیس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: وجود منابع گاز و سایر منابع در منطقه جنوب فارس، یک مزیت مهم برای توسعه صنایع «انرژی بر» و تکمیل کننده پازل صنعتی در جنوب کشور است.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد، اکبر ترکان در بازدید از عملیات ساخت مجتمع آلومینیوم جنوب واقع در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، بیان داشت: فاز نخست این مجتمع پس از بهره برداری، سالانه 300 هزار تن شمش آلومینیوم تولید می کند.
مشاور عالی رئیس جمهوری اظهار کرد: آلومینیوم یک صنعت انرژی بر است و در ازای تولید هر یک کیلوگرم آلومینیوم ، ۱۳.۵ کیلووات ساعت برق مصرف می شود، بنابراین به هر میزان که در صنعت آلومینیوم پیشرفت داشته باشیم موجب صنعتی شدن منطقه و ایجاد اشتغال بیشتر می شود.
ترکان افزود: در افق توسعه منطقه ویژه اقتصادی لامرد قرار است در حاشیه راه اندازی مجتمع آلومینیوم جنوب، طراحی شهرک آلومینیوم نیز پیش بینی شده است تا چرخه فعالیت صنایع مرتبط با آلومینیوم در این منطقه تکمیل شود.
وی ادامه داد: با توجه به مهیا شدن زیرساخت های مناسب برای توسعه صنایع معدنی، سرمایه گذاری در این منطقه متضمن منافع و سود مطلوبی برای سرمایه گذاران و عاملی مهم برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید ـ اشتغال و شتاب بخشیدن به روند صنعتی شدن کشور است.

** نوید بهره بردای از مجتمع آلومینیوم لامرد در سال 97
معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت و رئیس هیات عامل شرکت ایمیدرو نیر در این بازدید گفت: با عبور از چالش ها و موانع، روند ساخت و ساز مجتمع آلومینیوم جنوب بر اساس برنامه زمان بندی شده به پیش می رود و حداکثر تا مهرماه سال 97 این مجتمع به بهره برداری می رسد.
مهدی کرباسیان افزود: روند ساخت این طرح که به دلایلی متوقف شده بود در دولت تدبیر و امید و از دی ماه سال 94 باهماهنگی مطلوب بخش های مختلف اجرایی به سامان رسید و هم اکنون شاهد تسریع در عملیات اجرایی و نصب تجهیزات اجزای مختلف این طرح مهم در فضایی به وسعت 200 هکتار هستیم.
وی، با اشاره به نامگذاری سال 96 از سوی رهبر معظم انقلاب به سال ' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' گفت: تولید 300 هزار تن آلومینیوم در فاز اول این مجتمع گام موثری در خلق ارزش افزوده و ایجاد اشتغال پایدار برای دانش آموختگان به شمار می آید که مصداق بارزی از تبعیت دولت از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و اثر گذار در توسعه منطقه ای و ملی است.
کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر جایگاه صنایع معدنی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: امیدواریم برای ایجاد صنایع پایین دست آلومینیوم در این منطقه، شبکه بانکی از سرمایه گذاران و متقاضیان فعالیت در این عرصه کاملا حمایت و پشتیبانی کند.
مدیر عامل مناطق ویژه اقتصادی لامرد و پارسیان هم گفت: رشد و توسعه اقتصادی کشور نیازمند ساز و کارهایی است که یکی از آنها آسان سازی شرایط سرمایه گذاری در بخش معادن و صنایع معدنی است و ماهیت ذاتی مناطق ویژه اقتصادی ناظر بر چنین رویکردی است.
محمد آشفته آج بیشه افزود: تولید 300 هزار تن آلومینیوم نقش مهمی در تولید این محصول راهبردی دارد و ایران را به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی آلومینیوم منطقه تبدیل می کند و به همین سبب برای تکمیل زنجیره این صنعت مهم هماهنگی همه نهادهای اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی شرط لازم است.
مدیر عامل آلومینیوم جنوب نیز با تاکید بر احداث زیر ساخت های مورد نیاز برای فعالیت بنگاه های تولیدی به ویژه صنایع معدنی، ایجاد کانون های صنعتی را عامل اساسی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دانست.
محمد مهدی مستقیمی افزود: برای رسیدن به این مرحله از کار موفق شدیم از معبرهای دشوار عبور کنیم و بر حجم انبوهی از مشکلات فائق آییم اما بهتر آن است که سرمایه گذاران صنعتی بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند به رسالت خود برای عمران و آبادانی ایران اسلامی به بهترین شکل ممکن عمل کنند.
مراحل اجرایی ساخت مجتمع آلومینیوم جنوب که از مصوبات سفر نهم اردیبهشت ماه 94 دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و هیات دولت به استان فارس است، با 1.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری در 200 هکتار و با ظرفیت تولید 300 هزار تن در سال از سال 1394 آغاز شده و بر اساس پیش بینی ها در خردادماه سال 98 فعالیت رسمی خود را شروع خواهد کرد.
شهرستان لامرد در فاصله 464 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 747406

وب گردی

وب گردی