سید حسن خمینی:آیت الله هاشمی  از ریا به دور بودند/ در آستانه انتخابات مراقب باشیم جامعه چند پاره نشود

فرزند یادگار امام راحل با اعلام اینکه آیت الله هاشمی در ادوار مختلف به اشرافیت متهم شد اما واقعیت این است که در عمل خلاف این موضوع بود گفت :خصلت ایشان به دور از ریا بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ در راستای تبیین راه و اندیشه های آیت الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز همایشی با عنوان دیدبان اعتدال با حضور بیت آیت الله هاشمی و فرزند یادگار امام راحل و اعضای حزب کارگزاران کل کشور در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار شد.

بنا به این گزارش حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی فرزند یادگار امام راحل در سخنرانی خود در این همایش با گرامیداشت سالروز ارتحال زینب کبری(س) بیان داشت: از این که توفیق شد در جمع دوستداران مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی باشم خرسندم.

وی افزود: در رسای آیت الله هاشمی رفسنجانی صحبت کردن سخت است، کسانی که ایشان را می شناسد بواسطه علقه ای که با وی داشتند هنوز برایشان قابل باور نیست؛اما به هر حال این تقدیر الهی است اگر قرار بود کسی بماند ، پیامبر خدا می ماند.

وی در ادامه به بازگویی خاطرات از آیت الله هاشمی پرداخت و بیان داشت: بنده کتابی را در سالهای گذشته به نگارش دراوردم و سال گذشته نسخه ای را مظهر آقای هاشمی تقدیم کردم، ایشان لطف داشتند و گفتند مطالعه خواهند کرد، هفته بعد فرمودند مقدمه را خواندند و عنوان کرده بودند که برخی مواردی که نوشته شده باطل است و با بنده وارد بحث شدیم، که در این مجلس مجال آن نمی گنجد که چه گفتیم اما مقصودم این است که آقای هاشمی چقدر نکته دان بودند و گریز داشتند از ریا به گونه ای که فکر می کردم که مقداری افراط می کردند.

حجت الاسلام حاج حسن خمینی در ادامه این بازگویی خاطرات عنوان کرد: آیت الله هاشمی در ادوار مختلف به اشرافیت متهم شد اما واقعیت این است که در عمل خلاف این موضوع بودند و خصلت ایشان به دور از ریا بود.

فرزند یادگار امام راحل در ادامه به نقل قول از سخنان مرحوم هاشمی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و اظهار داشت: بارها در سخنرانی هایی که از سوی ایشان عنوان شده بود گفته بودند که به امام بسیار علاقمندند و به این دلیل جذب امام شدند که امام راحل هم ریا نداشت و هیچ بنای کتمان نداشت و برون و درونشان یکدست بوده است.

وی در ادامه تاکید بر این مطلب گفت: روزی که آیت الله هاشمی در سال 92 برای ثبت نام دوره ریاست جمهوری به وزارت کشور رفته بودند گفتم با همان ماشین هایی که همیشه رفت و آمد می کنید رفتید و آقای هاشمی در جواب بنده گفتن بله برای رای مردم که نباید ریا کرد.

حجت الاسلام حسن خمینی در ادامه با بیان این مطلب که اشرافیت یعنی مال داشتن و اگر ابراز کنیم به جهت تفاخر به دور از دون انسانی است تصریح کرد: حالا کسی مال دارد اما کتمان می کند که ریا است مصداق "چون به خلوت می روند کار دیگر می کنند" است.
وی افزود: آقای هاشمی معتقد بود ریا مانع رشد در جوامع اسلامی است، او معتقد بود علت عقب ماندگی در جامعه اسلامی این است که به تولید ثروت فکر نمی شود برای این است که توسعه کنار گذاشته می شود.

فرزند یادگار امام راحل در ادامه با اشاره به اینکه هنگامی که دین در جامعه حکومت می کند و می خواهند خوش نام باشد برای همین از ثروت اندوزی دوری می کنند گفت: این صحبت دقیقا مصداق دیت الله هاشمی است چرا که ایشان به توسعه جامعه فکر می کرد و خواستار توسعه و ثروتمند شدن جامعه بودند ضمت این که با اندیشه سوفیانی نیز سرسختانه مخالف بود.

سیدحسن خمینی افزود: در خطبه های نماز جمعه ایشان پس از جنگ که انعکاس اشرفی گری هم به خود گرفت که ناحق هم بود، آقای هاشمی به توسعه و آبادانی کشور تاکید داشت و به آبادانی جامعه توسط امام علی اشاره میکرد.

وی با بیان اینکه آقای هاشمی هیچ وقت نگفت که وضعیت مطلوب انزوا است، اظهار داشت: ایشان وضعیت مطلوب را تولید کار و ثروت و خروج کشور از خمودگی و رکود می‌دانست. البته این مساله تنها وظیفه دولت نیست بلکه تمام افراد است اما ایشان می‌گفت که افراد باید این ثروت را به نفع جامعه و خیر عمومی ببخشند.

یادگار امام با بیان اینکه حد مطلوب از نظر آقای هاشمی این بود که انسان هرچه بیشتر تولید کند و گره گشایی کند اما در هنگام انتفاع ببخشد، تصریح کرد: این مساله بیشتر از هر کس دیگری در زندگی امیرالمومنین نمود داشت. ایشان بیشترین کسی بود که جامعه را آباد میکرد ولی می‌بخشید.

سید حسن خمینی با بیان اینکه عارف در میانه میدان زندگی می‌کند، خاطرنشان کرد: عارفی که بر کناره می‌رود عرفانش ناقص است. از میانه جامعه به حوزه وحدت و از وحدت به کثرت رفتن وضع مطلوب عارف است. عارف به سمت حل مشکلات جامعه می‌رود یعنی عارف به سمت تولید و کار بیشتر و ثروت بیشتر می‌رود ولی می‌بخشد.

وی اضافه کرد: اگر شما بخواهید تلاش و سختی را رها کنید و به تنبلی روی بیاورید جامعه به خمودگی و سستی می‌رود ایشان با این شیوه صوفی گری ناکارامد حساسیت داشت.

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی با بیان اینکه باید دنیاسازی دنیا گریزانه داشت، ابراز داشت: البته آقای هاشمی براساس نگاه عملگرایانه و واقع بیانه می‌گفت این مساله نمی‌شود به همین خاطر می‌گفت جامعه را باید به تلاش دعوت کنید تا به اندازه کفاف بهره مند شود و به همین خاطر استراتژی ایشان در حکومتداری به توسعه و تولید بیشتر میل پیدا میکرد.

سیدحسن خمینی یادآور شد: البته در جامعه به ویژه در حاکمان باید ساده زیستی ترویج یابد چون حاکمان هرچه ساده زیست تر باشند، درد جامعه را راحت تر تحمل و درک می‌کنند. اگر پایین آوردن سطح درد جامعه ممکن نیست میتوان سطح تحمل را بالا آورد.

او با تاکید بر اینکه آقای هاشمی یک فرد معتدلی بود و شعارش اعتدال بود، عنوان کرد: البنه این مساله آرام آرام شکل گرفت. هاشمی مرد میانه روی بود. حرکت در میانه امور یعنی نه زهد ریاکارانه و نه تزویر و اسراف که این مشی اعتدال است.

این استاد حوزه علمیه قم در تمایز عدالت و اعتدال گفت: ما دو عدالت داریم؛ عدالت در تقنین ک عدالت در اجرا. نفس قانون باید عادلانه باشد اما عادلانه هم باید اجرا شود. قانون ظالمانه بدترین ظلم است چون وقتی اجرا شود ظلم نهادینه می‌شود البته حل این مساله مسیرهای خاص خودش را هم دارد. پس یک عدالت در تقنین و نوشتن و یک عدالت در اجرای قانون داریم.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه اعتدال روش اس، اظهار داشت: اعتدال روشی هم عادلانه و هم عاقلانه است. عاقلانه یعنی باید بیشترین منفعت را با کمترین منفعت به دست آوریم.

وی در تشریح اینکه چرا برخی افراد عاقلانه عمل نمی‌کنند، تصریح کرد: عمده دلیل بازداشتن افراد از رفتار عاقلانه، احساسات است. کسی که عناد به احساساتش نمیزند رفتار معتدلانه ای هم ندارد. این احساسات می‌تواند ترس یا شادی یا حب فرزند و جاه و مقام باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آقای هاشمی اعتدال داشت چون عقلانیت داشت گفت: ایشان به خوبی می دانستند که هدف چیست چرا که عالم به این موضوع بودند ضمن اینکه هدف و نتیجه لازم و ملزوم یکدیگرند ، هدف قبل از نتیجه وجود دارد و آقای هاشمی اعتدال هدفش بود چون به نتیجه فکر می کرد.
حجت الاسلام حسن خمینی در ادامه با تاکید بر اینکه برای رسیدن به هدف باید شخص و راه درست را انتخاب کرد افزود: بین هدف و نتیجه یک فرق اساسی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی خاطر نشان کرد: اعتدال داشتن خوب است به شرط آن که بر روی آن ثبات داشت و میتوان اذعان داشت که آیت الله هاشمی آدم متعادلی بودند که برای رسیدن به هدف معین بهترین روش را انتخاب می کردند و به همین دلیل بود که
آیت هاشمی نماد اعتدال شد.
وی در ادامه بیان خود در خصوص خصوصیات آیت الله هاشمی گفت: آقای هاشمی در اعتدال ثابت قدم بود که ریشه در طبیعت وی داشت، او شجاع و دیندار بود و هیچ گاه از دایره عقل خارج نشدند چرا که ابزاری که انسان را از عقلانیت خارج می کند خوف و طمع است.
فرزند یادگار امام در ادامه با توصیه بر اعتدال گرایی اظهار کرد: هرکس باید در بستر اعتدال حرکت کند و نسبت به این امر ثابت قدم‌باشد و آقای هاشمی در طی این سال ها ثابت کرد که قدمهای وی ثابت در اعتدال است.
وی با تاکید بر اینکه ما امروز احتیاج به اعتدال داریم افزود: ابتدا باید هوشمندانه رفتار کرد تا گرفتار موج ها نشویم اما قبل از آن ثبات در اعتدال لازم است.
وی افزود: آقای هاشمی عمل گرا بود چرا که یک عمل گرا کسی است که همه گزینه ها را در دست داشته باشد اما با توجه به شرایط بهترین راه را انتخاب کند.
فرزند یادگار امام تاکید کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجموع شاگردی است که باعث افتخار استادش بود و باید بگویم که بالا برویم ، پایین بیابیم، بخواهیم و نخواهیم شاگرد و فخر امام است که با آن یکی ، دیگری را می شناسیم.
وی در ادامه به روایتی که یکی از بزرگان مکتب نجف گفته بودند پیامبر را دوست دارم چون علی را تربیت کرده است گفت: وصف حال امام و آیت الله هاشمی هم همین است.
وی خاطر نشان کرد: آقای هاشمی هیچ گاه نخواست عامل انشقاق جامعه باشد مانند امام که عامل وحدت بود و او معتقد به مردم بود و اعتقاد داشت مردم اگر باهم باشند طوفان به پا می کنند.
حجت الاسلام حسن خمینی در پایان با اشاره به برگزاری انتخابات حساس امسال و دعوت به مشارکت همگانی بیان داشت: در آستانه انتخابات هستیم و بسیار باید مراقب باشیم تا جامعه دچار چند پارگی و چند دستگی نشود، امیدوار این چند ماه بگذرد و جامعه به سلامت عبور کند.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 747529

وب گردی

وب گردی