تهران- ایسکانیوز: مهندسان چک قصد دارند خودروی موسوم به البی را که برای افراد معلول با صندلی های چرخدار طراحی شده است، بطور انبوه تولید کنند.


برای بسیاری از معلولانی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند بردن صندلی چرخدارشان داخل خودرو بدون کمک دیگران مشکل بزرگی است. این خودرو به آنها اجازه می دهد که با صندلی چرخدار داخل خودرو، و بدون کمک دیگران از آن خارج شوند.
یک کنترل از راه دور در جلوی در به آسانی امکان باز شدن در خودرو را می دهد و صندلی چرخدار با استفاده از یک سطح شیب دار داخل خودرو می شود. بعد از آن صندلی چرخدار در داخل خودرو مهار شده و درها بسته می شوند.


خودروی معلولان


لادیسلاو برزدیل، مدیر پروژه خودرو البی می گوید: "طراحی و توسعه نهایی ویژگی های مختلف و عناصر ایمنی خودرو سه سال طول کشید. در سال آخر ما مشغول تنظیم بخش های مختلف خودرو بودیم بطوری که این خودرو، برآورده کننده همه نیازهای رانندگی با صندلی چرخدار باشد."


خودروی البی ۲۴۸ سانتی متر طول و ۱۳۳ سانتی متر عرض دارد که این امکان را فراهم می کند که خودرو در فضاهای تنگ و باریک از جلو پارک شده و راننده به طور مستقیم به پیاده رو دسترسی داشته باشند. وزن این خودرو ۴۰۰ کیلوگرم است و می تواند چمدان کوچکی در آن جای داد. سرعت البی می تواند تا ۸۰ کیلومتر درساعت برسد.


فرانتیسک تروندا، راننده یکی از این خودروها می گوید: "من از این خودرو راضی ام بخاطر اینکه چیزی شبیه به نوعی استقلال و آزادی تازه ای به من میدهد. هشت سال پیش من باید از همسر یا پسرم می خواستم که مرا به این طرف و آنطرف ببرند. اما حالا من خودم می توانم از خودرو استفاده کنم و بهمین خاطر راضی ام."


خودروی آلبی تنها برای افراد معلولی قابل استفاده است که می توانند کاملاً از هر دو دست خود استفاده کنند. تست های رانندگی این خودرو به اتمام رسیده و اجازه تردد در جاده ها را چهار سال پیش بدست آورده است. این خودرو اکنون با قیمت ۱۵ هزار یورو در بازار در دسترس است.


کد خبر: 75728

وب گردی

وب گردی