پیشنهاد ایران برای اعزام کمیته حقیقت یاب به سوریه

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در اجلاس فوق‌العاده این سازمان بر اعزام کمیته حقیقت یاب به سوریه تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا جهانگیری سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان منع سلاحهای شیمیایی در اجلاس فوق العاده شورای اجرایی این سازمان، خواستار تشکیل یک تیم بین المللی حرفه ای و بیطرف متشکل از کارشناسان بین المللی برای انجام تحقیقات جامع و میدانی در مورد حوادث اخیر در سوریه و چگونگی ورود سلاح شیمیائی به خاک سوریه شد.


سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاحهای شیمیایی در آغاز سخنرانی خود با اعلام همدردی با مردم بیگناه سوریه و قربانیان حوادث اخیر، بیان کرد: بعد از حادثه فاجعه بار در خان شیخون جهان یکبار دیگر شاهد اقدام یکجانبه نسنجیده و خشونت بار مبتنی بر ادعاهای واهی در پایگاه هوایی الشعیرات بودیم.


جهانگیری تاکیدکرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی استفاده گسترده و سیستماتیک از سلاح های شیمیایی در جنگ تحمیلی رژیم صدام، با محکوم کردن کاربرد هرگونه سلاح کشتار جمعی توسط هرکس، هرجا و در هرشرایطی، بر این اعتقاد است استفاده از زور و حمله به یک دولت مستقل و کشتن افراد بیگناه بر اساس ادعاها و اتهامات اثبات نشده و استفاده از این رویکرد به عنوان بهانه ای برای اقدامات یکجانبه خطرناک، مخرب و ناقض حقوق بین الملل و منشور ملل متحد است و این اقدامات باعث پیچیده تر شدن وضعیت در سوریه و منطقه و تقویت گروههای تروریستی در سوریه می شود.


وی اظهار کرد: جای بسی تعجب است که برخی کشورها بدون هرگونه اطلاعات فنی قابل اعتنا و اثبات شده و اسناد محکم به دست آمده از منابع موثق در مقام قضاوت نشسته و دیگر کشورها را متهم کرده و این در حالی است که مدیرکل سازمان منع سلاحهای شیمیائی امروز به این موضوع اشاره کردند که هیچ چیز در این ارتباط مشخص نیست و هنوز در آغاز راهیم.


سفیر و نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار تشکیل یک تیم بین المللی حرفه ای و بیطرف متشکل از کارشناسان بین المللی برای انجام تحقیقات جامع و میدانی در مورد حوادث اخیر در سوریه و چگونگی ورود سلاح شیمیائی به خاک سوریه است.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بطور مشترک پیش نویس تصمیمی را به این نشست ارائه می کنند که در آن پیشنهاد تشکیل گروه حقیقت یاب بین المللی شده است.


جهانگیری در پایان سخنرانی خود همچنین خواستار انتشار بیانیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان سند رسمی سازمان منع سلاحهای شیمیائی شد.

خبرنگار و منتشرکننده: راضیه فراهانی

کد خبر: 757663

وب گردی

وب گردی