گزارش ایسکانیوز از آخرین روز ثبت‌نام ها/حضور قالیباف در ستاد انتخابات کشور/جهانگیری در آخرین لحظات ثبت نام کرد/ثبت نام 1636 داوطلب

آخرین و پنجمین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز مستقر در ستاد انتخابات کشور، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور از آغاز ثبت نام ها تا پایان روز گذشته مجموعا 1 هزار و 45 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که دارای این شرایط یعنی ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد انتخاب شود.

وزیر دولت دهم ثبت نام کرد

صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. صادق خلیلیان دکترای اقتصاد کشاورزی از دانشگاه تربیت مدرس است و پیش از دوره وزارتش رئیس دانشکده منابع طبیعی و معاون دانشگاه تربیت مدرس و پس از آن معاون برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم بود.

ثبت نام یکی دیگر از داوطلبان جبهه مردمی/ در این کشور آخرین سخن، سخن رهبری است

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم و نمایندهٔ دوره پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی برای رئیس جمهور شدن ثبت نام کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی با حضور در ستاد انتخابات کشور در پاسخ به ایسکانیوز مبنی بر این که حضور احمدی نژاد در انتخابات را چگونه تفسیر می کنید، گفت: این موضوع چیزی نیست که بخواهم پاسخ بگویم در این کشور آخرین سخن، سخن رهبری است.


وی در پاسخ به سوال دیگر ایسکانیوز در خصوص این که تلاش های جمنا بر چه مبنایی است و شما چند درصد فکر می کنید که گزینه آخر برای معرفی به کاندیداتوری هستید، اظهار کرد: یکی از آسیب هایی که فکر می کردیم برای اصولگرایان در گذشته بوده این بوده که شاید در نوع نگاه به انتخابات مردم حس می کردند کمتر شرکت دارند، در این دوره ساز و کاری است که مردم نسبت به کاندیداها نظر می دهند.


نظر نهایی جمنا بر پایه مردم است و افرادی که از جمنا معرفی می شوند برای حضور دوازدهمین دوره انتخابات در صحنه حاضرند . کاندیداها به ارائه برنامه ها و گفتمان می پردازند هر روز نظرسنجی های گوناگونی نسبت به این موضوع خواهد بود و این مردم هستند که انتخاب می کنند چه کسی کاندیدای جمنا خواهد بود و این نوع نگاهی است که مردم به آینده کشور دارند.

حمید رضا حاجی بابایی گفت: مدیریت اجرا دارای ضعف هایی است، این مدیریت به معنای یک دولت نیست مردم با تمام قدرت در صحنه فرهنگ و مدیریت کشور حضور ندارند. مدیریت کشور باید کاملا مردمی باشد یعنی براساس استعدادها شایستگی ها و رقابت بین آحاد ملت ایران باشد.

وی ادامه داد: مردم باید در جریان همه امور قرار بگیرند همه مسوولین نظام باید در یک خانه شیشه ای قرار گیرند هرآنچه که کار می کنند این تلاش صادقانه شان را مردم ببینند.

وی با بیان اینکه کشور را جناحی نمی شود اداره کرد ادامه داد: همه کسانی که دارای قدرت کارهستند باید وارد شوند و تلاش انسان ها را دوست دارم و انسا نها را با هر ویژگی که دارند بر اساس شاخص های انسانی دینی و ملی محترم هستند.

وی در خصوص گزینه جمنا گفت: جمنا بیانیه ای با این رویکرد داد که به 5 کاندیدا رسیده است و هر 5 تا اصلی است. هر کسی که بتواند آرای مردم را بعد از مباحث مسایل گوناگون داشته باشد قطعا باید در آن مسیر دوستان حمایت کنند بنابراین امروز جمنا 5 کاندیدای اصلی دارد.

بازدید برخی از اعضای هیات اجرایی مرکزی از ستاد انتخابات کشور

دکتر حمید میرزاده، حسینعلی امیری، غلامرضا تاجگردون سید کاظم میرولد از اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از ستاد انتخابات کشور بازدید کردند

دکتر حمید میرزاده یکی از اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و رییس دانشگاه آزاد اسلامی پس از بازدید از ستاد انتخابات در جمع خبرنگاران، بیان کرد: طبق قانون هیات اجرایی انتخابات مرکزی ریاست جمهوری 11 نفر هستند که چهار نفر اشخاص حقوقی و 7 نفر اشخاص حقیقی هستند که انتخاب شدند و ارتباطی به مسوولیت آنها ندارد.

وی افزود: 4 نفر از اشخاص حقوقی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور، حجت الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات و یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هستند.

دکتر میرزاده گفت: بعد از انتخاب هیات اجرایی مرکزی ما جلسه ای برای انتخاب دبیرهیات اجرایی و دبیرستاد انتخابات کشور در روز 27 اسفند برگزار کردیم. امروز هم در جریان تحولات و اقداماتی که انجام شده توسط وزارت کشور در آنجا هیات های اجرایی مستقر شدند و آگاهی های لازم را برای اجرای انتخابات به شکل شفاف و قانونی پیدا کرده اند لذا از این بابت هیچ گونه مشکلی برای اجرای انتخابات نیست و ما امیدواریم با حضور حداکثری مردم عزیزمان این دوره انتخابات ریاست جمهوری هم به خوبی اجرا شود.

رییس اسبق سازمان صدا و سیما پا به عرصه انتخابات گذاشت

محمد هاشمی رئیس دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

وی پس از ثبت نام گفت: من با توجه به آرمان اندیشه های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که اعتلای ایران و رفاه و آسایش برای مردم بوده و هست برآن شدم که از این طریق در حد توان آرمان های ایشان را ادامه دهم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در خصوص این که اولویت هایش برای رییس جمهور شدن چیست گفت: اولویت ها را قانون تعیین کرده است؛ چون خوشبختانه برنامه ششم که اخیرا به تصویب رسیده هیات هایی که کشور باید داشته باشد را مشخص کرده و کشور ما در حال حاضر بر مبنای قانون اداره می شود.

وی تصریح کرد: براساس همان اولویتی که در قانون وجود دارد عمل خواهم کرد.

نباید فکر کنیم که اینجا جشنواره ثبت نام است

سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور گفت : باید توجه کنیم که این حجم از مراجعات و اشتیاقی که برای نام نویسی وجود دارد باید اشتیاقی واقعی باشد و نباید فکر کنیم که اینجا جشنواره ثبت نام است .


وی افزود : به هرحال سمت ریاست جمهوری سمت بسیار مهمی است و طبق قانون اساسی ، رئیس جمهور دومین مقام کشور است که به سوابق مدیریتی بالا نیاز دارد و قانون اساسی شرایط را به خوبی ترسیم کرده است .


کدخدایی رجل سیاسی ، مذهبی بودن را از شروط اصلی داوطلبان ریاست جمهوری دانست و گفت : طبعاً رجال سیاسی - مذهبی بودن شرط گرانسنگی است که باید به لوازم آن توجه کنیم و نباید اینگونه باشد که برای ثبت نام تفننی به وزارت کشور مراجعه شود .


سخنگوی شورای نگهبان افزود : البته ما قبول داریم که قوانین و مقررات ما هم کافی نیست و حداقلی است و با تلاش دولت و همت نمایندگان مجلس امیدواریم هر چه زودتر لایحه جامع انتخابات به تصویب برسد و در ادوار آینده شاهد این وضعیت نباشیم .


وی همچنین درباره زمان بررسی صلاحیت داوطلبان گفت : طبق قانون پس از پایان نام نویسی ها 5 روز برای این کار فرصت داریم ضمن اینکه کارشناسان ما از شورای نگهبان از ابتدای نام نویسی داوطلبان در وزارت کشور بر روند ثبت نام نظارت داشتند و در پایان هر روز اسامی و مدارک داوطلبان ثبت نام کننده را به این شورا ارسال کردند .


کدخدایی افزود : کارشناسان شورای نگهبان نیز مشغول بررسی پرونده های دریافتی هستند و امیدواریم بتوانیم در همان فرصت اولیه 5 روزه درباره نتایج بررسی صلاحیت افراد اعلام نتیجه کنیم اما اگر نشد طبق قانون 5 روز دیگر امکان استمهال وجود دارد .فردا در جلسه شورای نگهبان نخستین بررسی های رسمی را درباره صلاحیت افراد انجام می دهیم و اعلام نتیجه می کنیم .


سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد : باتوجه به اصل 115 قانون اساسی و شرایطی که در قانون آمده است بسیاری از افرادی که نام نویسی کرده اند احراز صلاحیت نخواهند شد ؛ شاید این خبر خوبی نباشد اما بهرحال انتظار نداشته باشند که این تعداد ثبت نام کننده صلاحیت شان برای سمت ریاست جمهوری تایید شود .

ثبت نام 1290 داوطلب در انتخابات ریاست جمهوری

پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور از ثبت نام 1290 داوطلب در انتخابات ریاست جمهوری خبرداد.

محمدمهدی زاهدی، حسن بیادی، عبدالحسن مقتدایی

محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، حسن بیادی دبیرکل حزب آبادگران جوان، عبدالحسن مقتدایی استاندار اسبق با حضور در ستاد انتخابات کشور در انتخابات دوره دوازدهم ثبت نام کردند.

آخرین آمار ثبت نام ها

رئیس ستاد انتخابات کشور از ثبت نام 1361 داوطلب در انتخابات ریاست جمهوری خبرداد.

امیدوارم اختلافات برطرف شود و شرمنده آیندگان نشویم

عبدالحسن مقتدایی استاندار سابق هرمزگان پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برجام افتخار همه ملت است و کسانی که از خارج به ایران می‌نگرند باید بدانند کسی که به ریاست جمهوری میرسد بخشی از مسئولیتش پیگیری پرونده برجام است.

وی افزود:نوک پیکان مذاکره دولت‌ها با خارج از کشور است و جزیره‌ای از مجمع الجزایر کشورها است لذا کسی نباید شعار دهد وقتی به ریاست جمهوری رسید اقدامی خاص انجام میدهد. امیدوارم اختلافات برطرف شود و شرمنده آیندگان نشویم.

استاندار سابق هرمزگان تصریح کرد: جریان اصلاحات بر حمایت از روحانی تمرکز کرد و بنده نیز از روحانی حمایت کردم، اما تمایلی به حضور در دولت نداشتم. من در روزهای نخست دولت یازدهم با روحانی موافق نبودم، اما بنا به مصلحت هایی با وی همکاری کردم.

وی افزود :شان روحانی به گونه‌ای نیست که به او تعرض کنم و اعلام اتش بس کردم. وی موفقیت هایی داشته، اما میتوانست عملکرد مطلوب تری داشته باشد.

استاندار سابق هرمزگان متذکر شد: کسی نمیتواند اثبات کند روحانی اصلاح طلب است. نیامدم باج خواهی سهم خواهی و در سایه باشم. گرد و خاک مربوط به فرسایش اراضی است که این دولت و دولتهای گذشته اقدامات قابل قبولی انجام دادند، اما بخشی از ان منشا خارجی دارد.

حضور محسن رهامی

حجت الاسلام محسن رهامی به منظور ثبت نام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا کرد.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران به منظور ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم وارد ستاد انتخابات کشور شد.

اسحاق جهانگیری ثبت نام کرد

معاون اول رییس جمهوری فعلی در انتخابات دوره دوازدهم ثبت نام کرد.

اسحاق جهانگیری در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: در عین حالی که در قرار گرفتن در مسیر خدمت به مردم شادمان هستم اما در این دوره شخصا داوطلب این امر نبودم و به اصرار گروه ها و شخصیت های اصلاح طلب و تحول خواه وارد عرصه شدم.

جهانگیری گفت: طبیعی است که برنامه ها و دیدگاه ها خود را مطرح می کنم و به اطلاع ملت عزیز ایران خواهم رساند.

ثبت نام 1636 نفر

علی اصغر احمدی رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه پنجمین روز ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید گفت: در مجموع 1636 نفر ثبت نام کردند.

وی گفت: از مجموع ثبت نام کنندگان 137 نفر خانم و 1499 نفر آقا هستند. همچنین جوانترین شخص 18 سال و مسن ترین 92 سال داشته است.

تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 757664

وب گردی

وب گردی