هنر متعهد ابزار نمایش ارزش های انسانی است

سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران گفت: هنر متعهد امروز بیش از همیشه لازم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران در ویژه برنامه «سوره هنر» که به مناسبت هفته هنر انقلاب از شبکه سه پخش‌ می‌شود، درباره عکس و عکاسی گفت: ویژگی خاطره‌سازی عکس از آنجایی نشات می‌گیرد که برشی از یک اتفاق را برای ما رقم می‌زند و توقفی در زمان ایجاد می‌کند و لحظه‌ای را ثبت می‌کند که قابل تکرار نیست.

وی ادامه داد: ما دو نوع نیاز در بشر داریم که نیازهای فطری و غرضی و دیگری نیازهایی است که بر ضعف بشر تکیه دارد. هنر غرب به خاطر اینکه آن ضعف‌ها جذاب و دست‌یافتنی‌تر است به آنها اصالت و مورد توجه هنر قرار می‌دهد. تفاوتی که در هنر متعهد وجود دارد این است که آن ارزش‌های انسانی که برای رشد انسان لازم است در نگاه هنر متعهد نشان دادن و جلوه کردنشان سخت‌تر و ارزشمندتر است.

باقری اظهار کرد: یکی از مهمترین گونه‌های عکاسی، ‌عکاسی مستند اجتماعی است؛ از آنجا که مهمترین موضوع پرداختن در هنر می‌تواند انسان باشد، در همه هنرها بخصوص در عکاسی جایی که ما انسان را در تصویر داریم، قدرت صد چندانی وجود دارد و به همین دلیل خیلی از عکس‌ها در تاریخ ماندگار و تاثیر گذار شدند.

مدیر عامل خانه عکاسان ایران درباره مرز بین انتقاد و سیاه نمایی، تصریح کرد: شاید برخی از کلمات به خاطر استفاده نادرست یا نگاه کلیشه‌ای در اذهان مردم بار خوبی نداشته باشند. وقتی از عکاسی انقلاب سخن می‌گوییم شاید این در ذهن نقش ببندد که کسی از جریان انقلاب در حال عکاسی است یا وقتی از هنر دینی سخن می‌گوییم ذهن‌ها سمت نماز می‌رود. در حالی که اینطور نیست و دین و انقلاب و کلماتی که بارهای ارزشی مختلفی را در اذهان دارند همه به ارزش‌های انسانی تاکید دارند.

او اضافه کرد: در مورد ارزش‌های انسانی گاهی باید نقدی صورت پذیرد که محقق شود و گاهی باید مدحی صورت پذیرد تا تقویت شود. اینجاست که مرز بین سیاه‌نمایی و انتقاد سازنده به‌وجود می‌آید. با توجه به اینکه هنر یک قدرت و ابزار در دست انسان است، این یک امانت از نگاه هنر متعهد است.

این عکاس تاکید کرد: هنرمند باید این قدرت را داشته باشد که اثرش را هر جا و به هر قیمتی ارائه نکند. زمانی که این اتفاق بیفتد اگر در نقد باشد در خدمت معماری ارزش‌های انسانی قرار می‌گیرد و اگر تمجید باشد سفارشی نیست؛ بلکه می‌تواند بر اساس باور قلبی انسان باشد.

او درباره عکس‌های انقلاب و دفاع مقدس نیز عنوان کرد:‌ اتفاقی که در انقلاب و دفاع مقدس برایمان رقم زده شد، میراث ماندگاری است. عکاسانی که نه آثار معروف تاریخ عکاسی را دیده و نه کلاس‌های ترکیب بندی و فرم شرکت کرده بودند، به دلیل عجین بودن‌شان با آن حال و فضا، آثاری را خلق کردند که چشم جهانیان را خیره کرد و استانداردها را تغییر دادند.

باقری در پایان تصریح کرد: اینها میراث ماندگاری هستند که می‌توانند دوباره متولد شوند. هنر متعهد امروز بیش از همیشه لازم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

دریافت کننده: بخشی پور/ تائید کننده نقاشی

502500

کد خبر: 757715

وب گردی

وب گردی