ضرورت جوان گرایی شوراهای شهر و روستا  

دبیر یک سازمان مردم نهاد جوانان گفت: استفاده از نیروی جوان در شوراهای شهرو روستا اهمیت دارد زیرا توانمندی جوانان در انجام کارها بیشتر است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، احمد بختیاری به ضرورت جوانگرایی در شوراها اشاره کرد و گفت: در دوره‌ای مطرح شد که جوانان مشاور نشوند چون تجربه کافی ندارند. این حرف درست است زیرا مشاور باید فردی با تجربه باشد ولی شورای شهر مانند مشاور دادن نیست. شورای شهر فرآیند اجرایی، تصمیم گیری و تصمیم سازی است.

وی ادامه داد: اگر ما سن جوانی را مانند تمام دنیا تا ۳۵ سال حساب کنیم، اکثر افرادی که به این سن می‌رسند دارای تحصیلات عالیه و سابقه کاری هستند بنابراین نمی توان گفت یک جوان توانایی انجام کار ندارد. متاسفانه تصور اینکه که نمی‌توان به فردی زیر ۴۰سال مسئولیتی سپرد در برخی افراد وجود دارد.

دبیرسمن «خانه نجات ایران»افزود: برخی در زمان جنگ تحمیلی در ۱۸، ۱۹ سالگی فرمانده جنگ بودند و مسئولیت حفاظت از جان افراد را بر عهده داشتند بنابراین اگر تصمیم‌گیری درباره بخشی از شهر به آنها سپرده شود خیلی دور از ذهن نخواهد بود. به‌ طور قطع جوانان امروز کمتر از جوانان گذشته نیستند و می توانند با انگیزه و انرژی کارکنند.

وی با بیان اینکه بهتر است شوراها به عنوان یک واحد اجتماعی در محدوده شهرشان فعالیت کنند نه به عنوان یک واحد سیاسی گفت: به عنوان یک تشکل در حوزه جوانان از شورای شهر انتظار داریم در جهت کاهش قوانین و مقرراتی که جلوی کار تشکل‌ها را می‌گیرد و اجازه رشد را از آنها سلب می‌کنند،عمل کند.

دبیر سمن «خانه نجات ایران» در ادامه اظهارکرد: از موانع موجود در مسیر تشکل‌های جوانان مسایل مربوط به مالیات و بیمه است. زیرا این تشکل‌ها تجاری نیستند و نباید با این مسایل دست و پنجه نرم کنند. درحقیقت جوانان با دغدغه کار اجتماعی نمی‌توانند به این امور بیندیشند و تجاری فکر کنند.

بختیاری ادامه داد: موضوع و واژه سازمان‌های مردم نهاد چندسالی است که در کشور مطرح شده است و تاکنون اقدامات موثر و شاخصی در این زمینه صورت نگرفته که بتوان از آن نام برد البته به سازمان‌های مردم نهاد در سال‌های اخیر بیشتر پرداخته شده است و امیدواریم که در دوره‌های بعد به این تشکل‌ها توجه بیشتری شود.

دبیر سازمان مردم نهاد حوزه جوانان با بیان اینکه مدتی است وزارت ورزش و جوانان به وضعیت، مشکلات و اعتبارنامه‌های سازمان‌های مردم نهاد رسیدگی می‌کند، گفت: اسم این وزارتخانه وزارت ورزش و جوانان است اما ورزش آن بیشتر از جوانان است. انتظار تشکل های جوانان این است که دولت جدید به وضعیت جوانان توجه بیشتری کند زیرا در صورت رسیدگی به جوانان حوزه ورزش نیز تقویت می‌شود و اگر به جوانان رسیدگی نشود اتفاقات بدی رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: از تشکل‌ها انتظار داریم که مطالبه گر باشند، موضوعات و دغدغه‌های خود را بیان کنند. زمانی پیشرفت اتفاق می‌افتد که مسائل مطرح و بررسی شود و پس از اصلاح، بهبود حاصل شود ولی متاسفانه اغلب سازمان‌های مردم نهاد مشکلات خود را مطرح نمی‌کنند.

دبیر سمن «خانه نجات ایران» افزود: : در دنیای امروز مطالبات گروهی بهتر از مطالبات انفرادی است یعنی اگر تمام تشکل‌های حوزه جوانان به همفکری و تجمیع مطالبات خود برسند می‌توان به نتایج خوبی دست یافت

بختیاری در پایان گفت: اعتبارنامه‌های سمن‌های جوانان توسط وزارت ورزش و جوانان و اداره ورزش و جوانان استانی صادر می‌شود ولی صدور اعتبارنامه‌های تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت کشوری برعهده استانداری‌ها است بنابراین این تشکل‌ها در اولویت هستند. این وضعیت به دغدغه‌ای برای سمن‌های جوانان تبدیل شده است.

دریافت کننده و انتشار دهنده:نیوشا یعقوبی

701701

کد خبر: 757735

وب گردی

وب گردی