هاآرتص: جریان دینی اسرائیل خطرناک‌تر از حزب‌الله است

روزنامه عبری زبان "هاآرتص" با انتشار مقاله‌ای به قلم "یوسی کلاین" که در آن جریان مذهبی داخل رژیم صهیونیستی را خطرناک‌تر از حزب الله لبنان توصیف کرده بود، جنجال گسترده‌ای را در داخل این رژیم ایجاد کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، روزنامه عبری زبان هاآرتص در حالی این مقاله را منتشر کرده است که طرفداران جریان مذهبی در داخل رژیم صهیونیستی زمام امور را در دست دارند و عرصه سیاسی و مراجع تصمیم گیری را تحت سلطه خود درآورده‌اند؛ به ویژه که احزاب وابسته به این جریان مانند "حزب خانه یهودی" به ریاست "نفتالی بنت"، وزیر آموزش و حزب "اسرائیل خانه ما" به ریاست آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ در ترکیب دولت صهیونیستی حضور دارند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، کلاین در این مقاله آورده است که طرفداران جریان "ملی-مذهبی" اسرائیل بسیار خطرناک‌تر از حتی حزب الله هستند و شاید بتوان عرب‌ها را کشت، اما طرفداران این جریان را نمی‌توان کشت.

وی خاطر نشان کرده است که این افراد سعی دارند کل اسرائیل را تحت سلطه خود درآورده و آن را از وجود عرب‌ها پاکسازی کنند. اما اگر این را از خودشان بپرسی، انکار می‌کنند؛ چرا که می‌دانند برای صحبت کردن علنی در این زمینه هنوز زود است، ولی نباید این حرف‌های آن‌ها را باور کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این مقاله بر روی صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: این مقاله توهین آمیز و نوعی هذیان گویی است و هاآرتص از راه درست منحرف شده است و جریان "ملی-مذهبی" در ارتش خدمت می‌کنند و به خاطر اسرائیل و امنیت آن هر کاری می‌کنند. من به خاطر وجود آنها؛ همانند دیگر اقشار اسرائیلی‌ افتخار می‌کنم و هاآرتص باید به خاطر انتشار این مقاله معذرت خواهی کند.

بسیاری از سیاستمداران راستگرا و چپگرای رژیم صهیونیستی نیز به شدت به این روزنامه حمله کرده‌اند و "ایلیت شاکید"، وزیر دادگستری این رژیم، نویسنده مقاله مذکور را "نژاد پرست" توصیف کرده و خطاب به او گفته است که بسیاری از نظامیان اسرائیلی وابسته به همین جریان در جریان جنگ سال 2006 توسط حزب الله کشته شدند. وی خاطر نشان کرده است: برخی از این نظامیان به صورت داوطلبانه برای جنگ با حزب الله و "نجات ساکنان الجلیل و ملت اسرائیل" از جمله خود همین روزنامه نگار (نویسنده مقاله) در جنگ شرکت کرده بودند.

از سوی دیگر، نفتالی بنت، رئیس حزب "خانه یهودی" یکی از مهمترین احزاب وابسته به جریان "ملی ـ مذهبی" رژیم صهیونیستی نیز به شدت به نویسنده این مقاله حمله کرده و گفته است که وی به پایین‌ترین حد اخلاق رسیده و تشویق به خشونت می‌کند.

"اسحاق هرتزوگ"، رئیس حزب اردوگاه صهیونیستی و جریان اپوزیسیون نیز در واکنش به این مقاله بر روی صفحه شخصی خود در توئیتر از جمله "ملی ـ مذهبی‌ها" خطرناک‌تر از حزب الله هستند" نوشته است که کلاین باید به خاطر بیان این جمله محکوم شود.

یائیر لابید، رئیس حزب میانه رو و لیبرال "آینده" نیز با انتقاد شدید از کلاین اعلام کرده است که مقاله منتشر شده در هاآرتص علیه طرفداران جریان "ملی ـ مذهبی" یا "صهیونیسم مذهبی" یک مقاله "آنتی سمتیسم" است. اعضای این جریان چطور می‌توانند خطرناک‌تر از حزب الله باشند؟

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده:نقاشی

کد خبر: 757753

وب گردی

وب گردی