قانون بازدارنده نیست/چه کسی باید مانع سیگارکشیدن مسافران در ایستگاه مترو شود؟

سیگار کشیدن در اماکن عمومی ممنوع است ولی اگر کسی به منع قانونی بی‌توجه بود، باید چه کرد؟

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین، با وجودی که اشخاص مبتلا به سیگار در جامعه بسیارند ولی بسیاری دیگر هم از سیگار کشیدن دیگران در عذابند. به خصوص در اماکن عمومی که وضعیت سیگارکشی مشخص است و نباید مردم دخانیات مصرف کنند ولی باز هم برخی از مبتلایان به سیگار هستند که از قانون تبعیت نمی کنند و باعث آزردگی دیگران می شوند.

یکی از مخاطبان در این باره نوشته: سلام ... علیرغم تصویب قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی متاسفانه در ایستگاه متروی صادقیه و در سکوی خروجی خط 2 و ورودی خط 5 مترو و در مجاورت پله های خروجی غربی سکو، هر روزه شاهد سیگار کشیدن برخی مسافرین هستیم که بوی بد و دود ناشی از استعمال سیگار این افراد را سایر مسافرین و تردد کنندگان از پله مذکور باید تحمل کنند. باوجود نصب تابلوهای ممنوعیت استعمال سیگار و حضور مرتب ماموران هیچ تذکر و اقدام بازدارنده ای در این خصوص صورت نمی گیرد. نتیجه پیگیری از سامانه 1888 شهرداری نیز این پاسخ بوده که به شهرداری هیچ ارتباطی ندارد و برخی دوست دارند سیگار بکشند و نیروی انتظامی هم کاری نمی تواند بکند لطفا پیگیری بفرمایید آیا حق سلامت شهروندان و رعایت قوانین مملکت مهمتر است یا لذت سیگار کشیدن برخی.

قانون بازدارنده نیست
طبق تبصره یک از بخش ب ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب 1385، صرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی موجب حکم به جزای نقدی از پنجاه هزار (000 50) ریال تا یکصد هزار (000 100) ریال است‌.
از این رو می توان نتیجه گرفت مسافراتی که در بخشی از ایستگاه مترو مدنظر این مخاطب، دخانیات استعمال می کنند باید توسط نهاد ذی صلاح، جریمه شوند. حال سئوال اینجاست که نهاد ذی صلاح کدام است.
در ماده 8 آیین نامه اجرایی این قانون، آمده است: مسئولیت اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی ... با مدیران یا کارفرمایان یا متصدیان اماکن مربوطه است.
اینطور می توان نتیجه گیری کرد که اگر مسافری در ایستگاه مترو، سیگار می کشد باید مدیر یا متصدی ایستگاه مترو، مانع سیگار کشیدن او شود و در صورتی که تذکر شفاهی به جایی نرسید برای جریمه کردن مسافر مزبور از نیروی انتظامی مستقر در ایستگاه کمک بخواهد. لذا نمی تواند مسئولان ایستگاه مترو بگویند به ما هیچ ربطی ندارد یا نیروی انتظامی مستقر در ایستگاه، برای اجرای قانون شانه خالی کند. البته این را هم باید در نظر داشت در صورت اصرار مسافر، باید برای او اعلام جرم شده و در نهایت، دادگاه جریمه 5 تا 10 هزار تومانی برای مسافر در نظر می گیرد که عملا بازدارنده نیست.

منتشر کنده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 757857

وب گردی

وب گردی