ممانعت از برداشت بی‌رویه خاک در جزیره قشم

مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان گفت: جزیره شیدور استان هرمزگان پناهگاه حیات وحش و یکی از پرتالاب‌های این منطقه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وفادار مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان هرمزگان؛ در ارتباط با تالاب‌های استان گفت: تالاب های استان هرمزگان اکثرا دریایی هستند و جنگل‌های حرا(آوسینا مارینا) و گونه چندل دو گونه‌ای هستند که در این استان قرار دارند.

وفادار در ادامه افزود: در هرمزگان 4 تالاب پرآب داریم که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. شیدور یکی از تالاب‌هایی است که به صورت جزیره و پناهگاه حیات وحش است که از غرب به پارسیان و از شرق به جاسک متصل می شود. تالاب دوم در جزیره قشم واقع شده که بیشترین وسعت را دارا است و یکی از سرزمین های اصلی استان هرمزگان به شمار می‌رود و تالاب های دیگری مانند شورشیرین، گز حرا، گابریک و جاسک که در شرف ثبت و دارای پوش گیاهی هستند.


مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان در ادامه تصریح کرد: وسعت جنگل های حرا در کشور 21 هکتار است که 20 هکتار آن یعنی حدود 95 درصد در استان هرمزگان و مابقی در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و بوشهر واقع شده است.


وفادار با اشاره به اینکه در حال پیگیری و ممانعت از ساختن سد در این استان هستیم، افزود: خوشبختانه اجازه ندادیم سدی در بالادست تالاب ها ساخته شود زیرا یکی از عوامل خشکسالی حق آبه‌ها ساختن همین سدها است.


وی در رابطه با جزایر منطقه نیز افزود: از 14 جزیره واقع شده در استان هرمزگان، جزیره شیدور پناهگاه حیات وحش و یکی از پر تالاب‌های جزایر این منطقه محسوب می‌شود. جزایری همانند فالور، بنی فالور که در منطقه حفاظت شده قرار گرفته‌اند و جزیره هندورابی که شش سال گذشته پدیدار شده و در حال حاضر پناهگاه حیات وحش است در حال حاضر به عنوان پناهگاه حیات وحش به شمار می‌آیند.


وفادار تصریح کرد: 5 جزیره دیگر شناسایی شده در شرف ثبت هستند که اغلب آن‌ها مرجانی و دارای تنوع زیستی هستند.


مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه جزیره قشم و هرمز در بحث برداشت‌های معادن و خاک سرب یکی از جزایر مهم منطقه هستند، گفت: ما پیگیر هستیم تا برداشت‌های بی‌رویه از خاک این جزیره صورت نگیرد.


وی با اشاره به حساسیت مراحل تخم گذاری لاک‌پشت‌ها در جزیره هنگام که از اوایل اسفندماه آغاز می‌شود، تصریح کرد: با کمک کمپ‌ها و تشکل‌ها توانستیم تا حدودی مشکلات این جزیره را حل کنیم.

وفادار گفت: برخی جزایر مانند جزیره لاوان و سیری از لحاظ استراژیک برای ما حائز اهمیت است، چراکه تولید نفت و گاز در این مناطق صورت می‌گیرد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 757922

وب گردی

وب گردی