مهار کانون های گردوغبار مستلزم رهاسازی حق‌آبه‌ تالاب ها

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس با بیان اینکه منشا ریزگردهای خوزستان داخلی است، آبگیری تالاب ها و رهاسازی آب در رودخانه های خوزستان را مهمترین راهکار مهار ریزگردها دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، قاسم ساعدی،با بیان اینکه رویکرد فعلی دولت و همچنین طرح ها و اقدامات انجام شده در جهت کنترل ریزگردهای خوزستان موفقیت آمیز نبوده است در رابطه با اجرای طرح مقابله با ریزگردهای خوزستان از سوی دولت، گفت: هر چند بارها و به دفعات یادآور شدیم کنترل ریزگردهای خوزستان تنها با نهال کاری رفع نمی‌شود و نهال کاری به عنوان مسکن موقت به شمار می رود اما دولت به این موضوع توجه نکرده و همچنان به دنبال انجام اقدامات مقطعی و موقت است که با گذشت زمان نیز آنها را به فراموشی می سپارد.

دولت در اجرای طرح های مقابله با ریزگردهای خوزستان مدیریت و مطالعات درستی ندارد

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه دولت در اجرای طرح‌های مقابله با ریزگردهای خوزستان مدیریت و مطالعات درستی ندارد، تصریح کرد: بهتر بود دولت به اهمیت مطالعات کافی و کارشناسی شده پیش از شروع نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد خوزستان توجه جدی داشته باشد.

ساعدی ادامه داد: اگر قرار است دولت در هر هکتار اقدام به کشت 300 هزار نهال کند باید 15 میلیون نهال آبیاری و نیروی انسانی برای حفظ و حراست از این نهال ها به اندازه کافی وجود داشته باشد؛ البته شرکت های منابع طبیعی در حال انجام اقداماتی است اما متاسفانه دولت برای حفظ و نگهداشت این نهال ها هیچ اقدامی انجام نداده است که در همین راستا دولت در ایام گذشته در دشت های پیرامون هندیجان در سطح گسترده‌ای اقدام به نهال‌کاری کرد اما متاسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی درست و مطالعات کافی اکنون هیچ آثاری از این نهال‌ها مشاهده نمی‌شود.

مقابله با ریزگردها و همچنین مهار و مدیریت کانون های گردوغبار مستلزم رهاسازی حق‌آبه‌های مسدود شده رودخانه ها و تالاب های خشکیده خوزستان

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه مقابله با ریزگردها و همچنین مهار و مدیریت کانون های گردوغبار مستلزم رهاسازی حق‌آبه‌های مسدود شده رودخانه ها و تالاب های خشکیده خوزستان و همچنین عزم جدی دولت برای تحقق این امر است، گفت: مردم و نمایندگان خوزستان به اقدامات مقطعی مانند نهال‌کاری و درختکاری در سطح بسیار کم در کانون‌های ریزگرد خوش‌بین به هیچ وجه خوشبین نیستند زیرا درختکاری و نهال کاری تنها یکی از پارامترهای کنترل و مهار ریزگردها بوده و انتظار می‌رود دولت به صورت موثرتر در این زمینه ورود کند.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید نحوه نگه داشت و همچنین آبیاری کاشت نهال در خوزستان را اعلام کند، گفت: آیا دولت بابت نگه‌داشت نهال و درخت‌های کاشته شده و آبیاری آنها، پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است؟ و می‌توان آب مورد نیاز این نهال‌ها و درخت‌ها را از طریق رودخانه‌های اطراف امیدیه و هندیجان تامین کرد؟ و همچنین دولت قبل از آغاز چنین طرحی مطالعات پیش‌نیاز و اساسی آن را انجام داده است؟ متاسفانه مشخص نیست این نهال ها قرار است از چه طریقی آبیاری و همچنین هزینه آن از چه طریقی تامین شود بنابراین این موضوع در هاله ای از ابهام قرار داد و شفاف نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه منشا عمده ریزگردهای خوزستان داخلی است، افزود: ریزگردهای اخیر خوزستان منشا داخلی داشته و در کشورهای همسایه شاهد ریزگرد و گردوغبار نبودیم.

خشکاندن تالاب ها و احداث سدهای غیرکارشناسی در شیوع ریزگردهای خوزستان نقش عمده ای داشته است

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس دهم، با بیان اینکه خشکاندن تالاب ها و احداث سدهای غیرکارشناسی در شیوع ریزگردهای خوزستان نقش عمده ای داشته است، ادامه داد: تمامی سدهای خوزستان به ویژه سد گتوند بدون برنامه ریزی، مطالعه و کار کارشناسی احداث شده اند؛ در حقیقت طرح آمایش سرزمینی حلقه مفقوده کشور بوده و به دلیل بی توجهی به این مهم تمامی طرح ها و پروژه های انجام شده در آینده آثار سوئی را برای کشور به داشته و به جای فرصت به معضل برای کشور تبدیل می شوند.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، خطاب به رئیس جمهور، گفت: اقای روحانی در روزهای باقی مانده از دولت خود حداقل با رهاسازی حق‌آبه‌های مسدود شده جلگه خوزستان، عملکرد مثبتی از خود بر جای بگذارید تا مردم بگویند بالاخره دولت یازدهم در خوزستان قدم مثبتی برداشته است زیرا در طول دولت خود هیچ اقدام موثری برای مهار و مدیریت ریزگردهای خوزستان انجام نداده اید.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 757990

وب گردی

وب گردی