افزایش شمار قربانیان سیل به 41 نفر/اعلام یک روز عزای عمومی در آذربایجان شرقی/آخرین وضعیت سیل زدگان در استان های کشور

روز گذشته به دلیل ورود سامانه بارشی به کشور 5 استان کشور شاهد وقوع سیل و آبگرفتگی بودیم که بنا بر گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور 25نفر تا کنون قربانی سیل شده و 16 نفر نیز مفقود هستند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، گزارش زیر حاکی از آخرین اطلاعات از وضعیت سیل و خسارات ناشی از آن و آمار مصدومان و قربانیان این حادثه است و مرتبا به روز رسانی می شود.

تعداد اجساد کشف شده در سیل به 41 تن رسید/مفقودی ها 22 نفر شدند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از افزایش شمار مفقودشدگان و تعداد اجساد کشف شده در سیل شمالغرب کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز اسماعیل نجار که در مناطق سیل‌زده حضور دارد گفت: پیش از این تعداد مفقودشدگان در شهرستان آذرشهر 17 تن اعلام شده بود که ساعاتی قبل پنج مورد اعلام مفقودی دیگر نیز به این گزارش اضافه شد و تعداد مفقودی‌های سیل در این شهرستان به 22 تن رسید.

وی ادامه داد:‌ همچنین در ادامه عملیات جستجوی نیروهای امدادی در آذرشهر اجساد شش جانباخته دیگر که گزارش مفقودیشان اعلام شده بود کشف شد و تعداد جانباختگان سیل در آذرشهر به 17 تن رسید.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه تعداد مفقودشدگان و اجساد کشف شده در شهرستان عجب‌شیر تغییری نکرده است، اظهارکرد:‌تعداد مفقودشدگان در این شهر 20 تن است که 18 جسد کشف شده است.

نجار با اشاره به یک مورد فوتی در شهرستان اشنویه، یک مورد فوتی در شهرستان بانه و چهار مورد فوتی به علت رانش زمین در سقز، اظهارکرد: در مجموع متاسفانه تاکنون 41 هموطن ما در حادثه سیل جان خود را از دست داده‌اند که مراتب همدردی خود را با خانواده‌های این عزیزان و مردم آذربایجان اعلام می‌کنیم. همچنین با احتساب پنج فردی که در آذرشهر گزارش مفقودیشان اعلام شده، در مجموع هفت تن نیز مفقود هستند که عملیات جستجو ادامه دارد.

اعلام یک روز عزای عمومی در آذربایجان شرقی

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، فردا ۲۷ اردیبهشت ۹۶ به دلیل جان باختن تعدادی از هموطنان در سیل توسط نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی عزای عمومی اعلام شد.

30 جانباخته سیل آذربایجان شرقی و کردستان تعیین هویت شدند

سازمان پزشکی قانونی از شناسایی و تعیین هویت 25 جانباخته سیل آذربایجان شرقی و پنج جانباخته سیل کردستان در پزشکی قانونی خبر داد.

تاکنون 18 جسد از قربانیان سیل عجب‌شیر و هفت قربانی سیل در آذرشهر برای شناسایی به پزشکی قانونی منتقل شدند و کار تعیین هویت روی آنان انجام شد.
این گزارش افزود: 9 جسد دیگر در عجب‌شیر و 2 جسد در آذرشهر طی عملیات جستجو پیدا شدند که در حال انتقال به پزشکی قانونی هستند.
در استان کردستان نیز به دنبال وقوع سیل چهار جسد در شهرستان سقز و یک جسد در بانه به پزشکی قانونی ارجاع شد که نسبت به شناسایی این اجساد اقدامات لازم صورت گرفته است.

افزایش شمار قربانیان سیل به ۳۵ نفر

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از افزایش شمار قربانیان سیل شمال غرب کشور به ۳۵ نفر خبر داد و گفت: همچنان هشت نفر مفقودند.

اسماعیل نجار که به مناطق سیل‌زده شمال غرب کشور سفر کرده، درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی در مجموع ۳۷ نفر درگیر سیل بودند که ۱۷ نفرشان در آذرشهر و ۲۰ نفرشان نیز در روستای چنار عجب‌شیر دچار حادثه شدند.

وی با بیان اینکه از ۱۷ مورد مفقودی در آذرشهر تا کنون جسد ۱۱ تن کشف شده است، گفت: همچنین از ۲۰ نفری که در عجب‌شیر مفقود شده بودند نیز جسد ۱۸ نفر کشف شده است که با این حساب در حال حاضر شش نفر در آذرشهر و دو نفر در عجب شیر مفقود هستند که جستجو برای یافتن‌شان ادامه دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه یک نوجوان نیز در شهرستان اشنویه آذربایجان غربی جان خود را از دست داد به ایسنا گفت: یک تن نیز در یکی از روستاهای تابع بانه به دلیل جاری شدن سیل جان خود را از دست داده و چهار نفر نیز در پی رانش زمین در پارک کوثر سقز جان خود را از دست دادند که در مجموع شمار جان باختگان به ۳۵ نفر می‌رسد.

وی با اشاره به جان باختگان روستای عجب‌شیر اظهار کرد: هفت نفر از جان باختگان این حادثه اعضای یک خانواده شامل پدر، مادر، چهار فرزند و یک عروس خانواده بودند که به دلیل قرار گرفتن منزل‌شان در مجاورت رودخانه جان خود را از دست دادند و از این خانواده تنها یک نوجوان باقی مانده است.

نجار افزود: اینکه مدام تاکید می‌کنیم باید از تصرف بستر رودخانه پرهیز کرده و این اماکن را در هنگام بارش نزولات آسمانی ترک کرد، به همین دلیل است. این یک نمونه از بی‌توجهی به هشدارهایی است که بارها و بارها تکرار شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه عملیات جستجو در این حادثه ادامه دارد، درباره خسارات جانی سیل در استان زنجان نیز گفت: جاری شدن سیلاب در زنجان خسارات جانی نداشته است.

تعداد قربانیان سیل به 30 نفر رسید/8 نفر همچنان مفقود هستند

مدیر کلی مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی گفت: تعداد قربانیان سیل در شهرستان عجب شیر16 نفر است و در حال حاضر 5 نفر نیز مفقود هستند همچنین تعداد قربانیان و مفقودان شهرستان آذر شهر به ترتیب 14 و 3 نفر است.

خلیل ساعی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به آخرین وضعیت سیل زدگان در استان آذربایجان شرقی گفت: همان طور که می دانید این سیل در شهرستان های عجب شیر و آذر شهر در روز گذشته به وقوع پیوسته است.

وی با اشاره به آخرین آمار مفقودان این حادثه افزود: در شهرستان عجب شیر تعداد مفقودی ها 21 نفر بوده که پیکر 16 نفر از این افراد تاکنون پیدا شده است. همچنین در شهرستان آذر شهر 17 مفقودی ثبت شده است که پیکر 14 نفر از آنان تا کنون پیدا شده است.

مدیر کلی مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی گفت:تمامی همکاران ما تمامی تلاش خود را می کنند تاپیکر باقی مفقودان را پیدا کنند در حال حاضر مهم ترین دغدغه در استان آذربایجان شرقی پیدا کردن مفقودان این حادثه است و می توان گفت تا کنون در این زمینه عملکرد موفقی داشته ایم .

وی ادامه داد: ارگان هایی که در این زمینه فعالیت می کنند و عهده دار مسئولیت های خاص خود هستند اقدامات خدمت رسانی و اسکان ضروری سیل زدگان را انجام داده اند و خوشبختانه در روستاهای متاثر از سیل و آبگرفتگی از لحاظ قطعی برق،آب و گاز با مشکلی مواجه نیستیم.

پیام تسلیت عارف در پی جاری شدن سیل در استان‌های شمال غرب کشور

رئیس فراکسیون امید در پیامی با ابراز تأثر ‌ از جان‌ باختن‌ جمعی از هم‌وطنانمان‌ در سیل‌ اخیر در استان‌های شمال غرب کشور تاکید کرد: مردم خوب و نوع دوست ایران به ویژه مسئولان همچون گذشته نهایت مساعی خود را در کمک به هموطنان آسیب‌دیده مبذول داشته و یار و مددرسان آنها خواهند بود.

متن پیام محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید به شرح زیر است:

«جاری‌ شدن‌ سیل‌ در استان‌های شمال غرب کشور به ویژه در شهرستانهای آذرشهر و عجب شیر و برخی‌ مناطق‌ دیگر که‌ سبب‌ جان‌ باختن‌ جمعی از هم‌ میهنان‌ عزیز و وارد آمدن‌ خسارات‌ به‌ اموال‌ آنان‌ شد موجب‌ تأثر و تالم شد.

اینجانب ضمن اظهار همدردی با مردم شریف این مناطق ، برای مصدومان و مجروحان آرزوی بهبودی و شفای عاجل و برای جانباختگان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسألت می‌کنم.

مطمئنا مردم خوب و نوع دوست ایران بویژه مسئولان همچون گذشته نهایت مساعی خود را در کمک به هموطنان آسیب‌دیده مبذول داشته و یار و مددرسان آنها خواهند بود.

امیدوارم با توجه به احتمال وقوع بلایای طبیعی در آینده، با تجهیز امکانات، توسعه زیرساخت‌ها، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و توجه به هشدارهای سازمان‌های مسئول شاهد کاهش خسارات و تلفات جانی باشیم.

محمدرضا عارف»

آب و برق تمام شهرهای آذربایجان شرقی و غربی وصل است

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل وزارت نیرو گفت: آب و برق تمامی شهرهای آذربایجان شرقی و غربی وصل است و به محض بهبود شرایط جوی تلاش می کنیم خطوط آسیب دیده ترمیم شوند.

میثم جعفرزاده با بیان این مطلب گفت: سیلاب باعث شده تا خطوط انتقال آب روستاهای بستان آباد و بیرق در تبریز تخریب که این روستاها بلافاصله از طریق مخازن آب زیرزمینی و تانکرهای سیار مستقر در محل آبرسانی شدند و به محض بهبود شرایط جوی تلاش می کنیم تا در کمتر از ۲۴ ساعت خطوط آسیب دیده ترمیم شوند.

وی افزود: با توجه به هشداری که از روز دوشنبه توسط مدیریت سیلاب اعلام شد پیش بینی بارش‌های شدید و احتمال وقوع سیلاب به استان‌ها اطلاع رسانی و اکیپ‌های فنی و تخصصی در منطقه مستقر شدند.

وی ادامه داد: در استان‌های آذربایجان غربی حدود ۱۶ روستا (۱۰ روستا در شهرستان اشنویه و ۶ روستا در شهرستان بوکان) و در آذربایجان شرقی نیز ۳ روستا در شهرستان تبریز و ۷ روستا در شهرستان عجبشیر با قطعی برق مواجه هستند.

جعفرزاده افزود: اکیپ‌های امداد رسان آماده هرگونه همکاری هستند ولی با توجه به اینکه پایه‌های بتونی برق توسط سیل از جا درآمده و مفقود شده است، لذا برای نصب پایه‌های جدید باید منتظر ماند تا سیلاب فروکش کند.

وی با اشاره به اینکه سیلاب باعث شد تا خطوط انتقال آب روستاهای بستان آباد و بیرق در تبریز نیز تخریب شود، افزود: این روستاها بلافاصله از طریق مخازن آب زیرزمینی و تانکرهای سیار مستقر در محل آبرسانی شدند و به محض بهبود شرایط جوی تلاش می‌کنیم تا در کمتر از ۲۴ ساعت خطوط آسیب دیده آب و برق ترمیم شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل وزارت نیرو با بیان اینکه با مدیریت به موقع سیلاب توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، افزود: این بارش‌ها و سیلاب‌ها باعث شد مخازن سدهای منطقه نیز از شرایط خوبی برخوردار شوند.

وی افزود: بروز این سیلاب‌ها در وضعیت دریاچه ارومیه نیز تأثیر گذاشته و وضعیت این دریاچه رو به بهبود است.

میثم جعفرزاده با اشاره به اینکه این بارش‌ها به احتمال زیاد تا سه شنبه نیز ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: برآورد ما این است که تا سه شنبه جاری بارش‌ها به‌صورت نوسانی با کاهش و افزایش همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه در زمان وقوع سیلاب نمی‌توان کار اجرایی انجام داد و بایستی تا زمان فروکش کردن سیل و پایداری شرایط جوی تحمل کرد، افزود: تیم‌های عملیاتی و تجهیزات در محل مستقر هستند و به محض پایداری شرایط جوی کار اجرایی برای نصب پایه‌های بتونی برق و ترمیم خطوط آبرسانی آغاز خواهد شد.

هیاتی برای رسیدگی به روند امدادرسانی به سیل زدگان، عازم استان های شمال غربی کشور ‏شد

رییس جمهور، هیاتی را به ریاست مهندس حمید چیت چیان وزیر نیرو مامور کرد که با حضور و سرکشی در ‏استان های آذربایجان غربی و شرقی و همچنین اردبیل، به روند امدادرسانی به سیل زدگان رسیدگی و اقدامات انجام شده را گزارش دهند.‏

به گزارش ایسکانیوز حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی همچنین ضرورت بسیج همه امکانات برای امداد رسانی ‏به سیل زدگان و رسیدگی فوری به وضع آسیب دیدگان و مصدومان را مورد تاکید قرار داده است.‏

معاونان وزارتخانه های کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعیت هلال احمر از اعضای ‏هیات اعزامی به سرپرستی وزیر نیرو هستند. ‏

یادآوری می شود جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز روز گذشته در تماس تلفنی با استانداران مناطق یاد شده در جریان ابعاد خسارات جانی و مالی ناشی از سیل و همچنین روند اقدامات امدادی و کمک رسانی قرار گرفت.

گزارش نماینده نقده و اشنویه از خسارت سیل استان‌های غربی کشور

نماینده مردم نقده و اشنویه به تشریح خسارات وارد شده به استان‌های غربی کشور ناشی از سیل اخیر پرداخت و افزود: برآورد ریالی خسارات‌های تامین اعتبارات لازم از اهمیت بالایی برخوردار است.

عبدالکریم حسین‌زاده در کانال تلگرام خود با تشریح روند امدادرسانی به مردم در شهرستان‌های نقده و اشنویه پس از سیل روز گذشته، گفت: از نخستین دقایق پس از وقوع سیل در استان‌های غربی کشور و به ویژه شهرستان‌های نقده و اشنویه پیگیری‌هایی را در رابطه با این موضوع از طریق مسوولین مربوطه در استان و شهرستان انجام دادم و بر همین اساس مدیر کل بحران استان از ساعات اول در شهرستان حاضر شدند.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس ادامه داد: فرماندار، معاون و بخشداران و دهیاران و خود مردم نیز از روز گذشته نهایت تلاش خود را در راستای مدیریت و پیشگیری از خسارت‌های جانی و مالی انجام داده‌اند که قابل تقدیر است البته از رئیس سازمان مدیریت بحران درخواست کردم در مناطق سیل‌زده حضور یابد یا اکیپی را به منظور بررسی ابعاد خسارت و تهیه گزارش به منطقه اعزام کند که مقرر شد ایشان نیز ظرف یکی دو روز آینده از مناطق سیل‌زده آذربایجان شرقی و غربی بازدید کند. به خانواده‌های جان‌باختگان در سیل اخیر خصوصا در شهرستان اشنویه تسلیت می‌گویم، مطمئنا خسارات انسانی وارده به هموطنان و همشهریان در این سیل غیرقابل جبران است اما به هر حال حضور مسوولان کشوری موجب کاهش آلام و درد مردم می‌شود ضمن اینکه ارزیابی میزان خسارت مادی وارده و تهیه گزارشی دقیق در این رابطه برای جبران خسارت‌ها و بازسازی و نوسازی ابنیه و مساکن روستایی خسارت دیده و همچنین تامین اعتبارات مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است که این امر نیازمند همکاری مردم برای شناسایی دقیق‌تر است.

وی متذکر شد: متاسفانه برخی ابنیه آسیب دیده، غیرقابل احیاء و ساخت است و بازسازی آنها اعتبارات کلانی می‌طلبد. البته در این سانحه طبیعی زیرساخت‌ها، پل‌ها و مساکن روستایی از بین رفته و این احتمال وجود دارد که در صورت عدم مدیریت وضع موجود، وضعیت بحرانی‌تر شود.

اسامی مصدومان سیل آذربایجان شرقی

دکتر پیرحسین کولیوند به تشریح آخرین آمار مصدومان سیل در کشور و اسامی آن ها پرداخت و گفت: تا کنون 20 فوتی و 12 مصدوم در سیلاب استان آذربایجان شرقی ثبت شده است.

وی ادامه داد : اسامی مصدومین سیل آذربایجان شرقی شامل پری معصومی،علیرضا پناهی،محمد محمد پور،رقیه دهقانی،مبین معصومی،جعفر فرخی،عبداله زاده،زکیه پاشایی،ژیلا جلیلی و مهناز زمانی هستند.

سرپرست اورژانس کشور گفت: بیماران داخل بخش اورژانس بیمارستان سینا و بیمارستان امام رضا به منظور ایجاد ظرفیت جهت پذیرش بیماران و مصدومان احتمالی مناطق سیل زده تعیین تکلیف شده و آمادگی کامل وجود دارد.

وی افزود: 6 تیم بهداشت محیط و 3 تیم کارشناسان تغذیه به مناطق سیل زده آذربایجان شرقی اعزام شده اند.

25 کشته و 16 مفقود در سیل و رانش زمین/پیگیری رئیس جمهور از حادثه

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در تازه‌ترین اظهارات خود، آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده را تشریح کرد و از مرگ 25 تن در پی سیلاب در چهار استان کشور خبر داد.

اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده در شمال غرب کشور اظهار کرد: سامانه بارشی از صبح دیروز در چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و زنجان آغاز شده و متاسفانه سیلاب در بخش‌های مختلفی از این استان‌ها جاری شد.

وی با بیان اینکه بارش‌ها از حوالی ساعت 10 صبح دیروز آغاز شده و سیلاب حوالی ساعت 17 عصر جمعه جاری شد، گفت: هشدارهای لازم از سوی مقامات محلی به شهروندان داده شده و حتی در حریم رودخانه‌ها نیز مسئولان شخصا به خودروها و افراد حاضر مراجعه کرده و از آنان می‌خواستند که با توجه به پیش بینی‌ها محل را ترک کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که برای بازدید از مناطق حادثه دیده به تبریز سفر کرده، گفت: در حال حاضر در آذرشهر هستم. در این منطقه پلی قرار دارد که هنگام سیل تعدادی از خودروها روی آن قرار داشته و علی رغم هشدارها، تعدادی از این خودروها حاضر به خارج شدن از آن نبودند.

4 کشته و دست‌کم 11 مفقود در آذرشهر

نجار با بیان اینکه هفت خودرو روی این پل قرار داشته و هنگام سیل، آب آنها را با خود برده است، افزود: در شهرستان آذرشهر بین 15 تا 17 مورد اعلام مفقودی شده است که تا کنون جسد چهار تن از این افراد کشف شده و نیروهای امداد و نجات در حال جستجو در محل هستند.

15 کشته و 5 مفقود در عجب شیر

وی با اشاره به وضعیت منطقه عجب شیر نیز اظهار کرد: در این شهرستان روستایی به نام چنار بیشترین تاثیر را از سیل گرفته است. حدود 20 مورد مفقودی اعلام شده که تا کنون جسد 15 تن کشف شده و جستجو برای پنج تن دیگر ادامه دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وضعیت سیل در استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: پس از آذربایجان شرقی به این استان سفر خواهم کرد. گزارش‌های واصله حاکی از این است که در این استان تعدادی پل تخریب شده و نوجوانی 12 ساله هم جان خود را از دست داده است.

نجار با اشاره به مرگ این نوجوان گفت: تصاویر و شواهد نشان می‌دهند که این نوجوان با دوچرخه وارد سیلاب شده و جریان آب او را با خود برده است.

وی با بیان اینکه در پارک کوثر سقز در استان کردستان نیز رانش زمین سبب مرگ چهار تن شد، گفت: یک نفر نیز در بانه به دلیل سیلاب جان خود را از دست داد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه جستجوها در استان‌های تحت تاثیر سیل ادامه دارد، گفت: گزارش‌ها از آذربایجان شرقی نیز حاکی از این است که به 1100 نفر امدادرسانی شد. از این تعداد 77 نفر اسکان اضطراری داده شده، 14 نفر به مکان امن منتقل شده، شش نفر در بیمارستان بستری شده و از 48 واحد مسکونی نیز تخلیه آب صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم از این حادثه انجام شده و اخطارها اعلام شده بود، گفت: متاسفانه برخی از افراد که مفقود شده یا جان خود را از دست داده‌اند، در حال تصویربرداری سیلاب و حتی برخی در حال گرفتن عکس سلفی بودند که دچار حادثه شدند.

پیگیری رئیس جمهور از حادثه

نجار با تاکید بر اینکه به نمایندگی از دولت در محل حضور دارد، گفت: از همان دقایق نخست حادثه، عوامل هلال احمر، اورژانس، استانداری، بخشداری و ... که همگی از نمایندگان دولت هستند در محل حضور داشتند. بنده نیز به دستور وزیر کشور به محل آمدم و گزارش‌ها از حادثه به طور منظم به وزیر کشور و رئیس جمهور ارائه می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با انتقاد از برخی خبرسازی‌ها در فضای مجازی گفت: اینکه حادثه‌ای طبیعی را دستمایه خبرسازی و انتصاب مطالب خلاف واقع به مسئولان و دولت کنیم، اقدام شایسته‌ای نیست.

تعداد قربانیان سیل به 18 نفر رسید/12 نفر مصدوم شدند/ حضور اکیپ های بهداشت روان و محیط در مناطق سیل زده

دکتر پیرحسین کولیوند با اشاره به آخرین وضعیت سیل زدگان در شهرستان عجب شیر گفت: شهرستان عجب شیر حدود 1200 نفر جمعیت دارد و روستای اصلی که در اثر سیل دچار خسارت شده چنار است.

وی ادامه داد: تا کنون پیکر 4 نفر از پیکر مفقودان این حادثه در آذر شهر پیدا شده اند همچنین تعداد فوتی های شهرستان عجب شیر به 14 نفر رسیده است به طور کلی حادثه سیل تا کنون 18 قربانی داشته است.

سرپرست اورژانس کشور گفت: تعداد مصدومان این حادثه تا کنون ١٢ نفر بوده است که ١٠ نفر آن ها از عجب شیر و ٢ نفر از اسکو بوده اند، ٥ نفر از مصدومان عجب شیر در ساعت ٢ بامداد با اتوبوس آمبولانس به بیمارستان امام رضا(ع) تبریز منتقل شده اند و تحت نظر هستند. همچنین سایر افراد در بیمارستان محلی درمان می شوند.

وی تاکید کرد: اکیپ های بهداشتی و اکیپ بهداشت محیط و روان برای رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان ناشی از سیل اعزام شده اند.

جسد 10 قربانی سیل آذربایجان شرقی به پزشکی قانونی منتقل شد

در پی وقوع سیل در استان آذربایجان شرقی تاکنون جسد10 متوفی که همگی مربوط به شهرستان عجب‌شیر است به پزشکی قانونی منتقل شده است.

دکتر بهرام صمدی راد مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی با اعلام این خبر افزود: سیل استان آذربایجان شرقی که بیشتر شهرستان های عجب‌شیر و آذرشهر را درگیر کرده بود مرگ تعدادی از هموطنان را به دنبال داشت و تا این لحظه 10 جسد از شهرستان عجب‌شیر برای معاینه و تعیین هویت به پزشکی قانونی منتقل شده است.

وی تصریح کرد: از 10 جسد ارجاعی 6 جسد شناسایی و به خانواده ها تحویل شده و اقدامات برای شناسایی چهار جسد دیگر در حال انجام است.

به گفته دکتر صمدی راد از شهرستان آذرشهر تاکنون هیچ جسدی به پزشکی قانونی ارجاع نشده اما تلاش‌ها برای یافتن مفقودین این حادثه ادامه دارد.

پنج فوتی در سیل کردستان

رئیس سازمان مدیریت بحران از فوت پنج تن در استان کردستان بر اثر سیل خبر داد.

اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده، گفت: روز گذشته سامانه بارشی که به کشور وارد شد، چهار استان آذربایجان شرقی، غربی، کردستان و زنجان را تحت تاثیر قرار داد و باعث بروز سیلاب‌هایی شد که تعدادی نیز متاسفانه جان خود را از دست دادند.

در حالی که لحظاتی پیش، مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی تعداد اجساد پیدا شده در سیل عجب‌شیر را ۱۴ تن اعلام کرده بود، اما نجار در گفت‌وگوی خود با شبکه خبر گفت: در شهرستان عجبشیر ۲۰ مفقودی داشتیم که تا کنون پنج جسد پیدا شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران ضمن اشاره به فوت یک نوجوان ۱۲ ساله در استان آذربایجان غربی بر اثر سیل، از فوت چهار نفر دیگر در سقز کردستان و یک نفر در منطقه ننور بانه خبر داد.

وی افزود: در شهرستان آذرشهر حدود ۱۵ تا ۱۷ نفر از مردمی که زیر یک پل برای تفریح حضور داشتند، به علت سیل مفقود شدند که تا کنون جسد دو نفر از آنها پیدا شده است. در زمانی شروع حادثه، امدادگران عملیات امداد و نجات را آغاز کردند که تا کنون توانستند به ۱۱۰۰ نفر امدادرسانی و ۱۴ نفر را به مکان امن منتقل کنند، 6 نفر را به مراکز درمانی ارجاع دهند و آب را از ۴۸ واحد مسکونی تخلیه کنند.

نجار که با شبکه خبر گفتگو می‌کرد، با تاکید بر ادامه روند امدادرسانی در مناطق سیل زده بیان کرد: در حال حاضر به دستور وزیر کشور به سمت آذرشهر در حرکت هستیم. به مردم توصیه می‌کنیم با توجه به ادامه فعالیت این سامانه بارشی در مسیر رودخانه‌ها اتراق نکنند و به هشدارها توجه کافی داشته باشند.

به علت جاری شدن سیل این محورها مسدود است/آخرین وضعیت جوی ترافیکی جاده ها

براساس اعلام مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور، بارش باران در اکثر محورهای استان‌های کردستان، ایلام، کرمانشاه همچنین مه گرفتگی و کاهش دید در محورهای خوی-نساجی خوی، مهاباد-سردشت در استان آذربایجان غربی، محوراردبیل - آستارا در اردبیل، محور ایلام-ایوان محدوده گردنه قلاجه در ایلام، محور سه راهی جوکار-تویسرکان در همدان و در کرمانشاه محور صحنه-کنگاور گزارش شده است.

همچنین براساس این گزارش، محورهای شمشک-دیزین در استان های تهران و البرز بعلت عدم ایمنی، محور پونل - خلخال در استان های گیلان و اردبیل بعلت عدم ایمنی، اولنگ-شاهرود در استان‌های گلستان و سمنان بعلت عدم ایمنی کافی، محور شیراز-جهرم در استان فارس بعلت تخریب پل کشه برسی محدوده پاسگاه پلیس راه، محور فرعی گنجنامه-تویسرکان در استان همدان به علت عدم ایمنی کافی، محور استهبان-نی‌ریز در استان فارس بعلت رانش زمین، محور فرعی رودبار-کهنوج -قلعه گنج در جنوب استان کرمان بعلت طغان رودخانه و محور اشنویه - پیرانشهر در استان آذربایجان.غربی به علت طغیان رودخانه و تخریب پل مسدود است.

سایر محورهای موصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار است.

تعداد مفقودان به 31 نفر رسید/اسکان ضروری 1330 نفر

معاونت عملیات امداد و نجات تعداد مفقودان احتمالی سیل و آبگرفتگی را تا ساعت 10 صبح 31 نفر اعلام کرد.

شاهین فتحی با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان تا ساعت 10 صبح امروز به ایسکانیوز گفت: ٥استان کشور شامل آذربایجان شرقی و غربی،کردستان،زنجان و مازندران و 18 شهرستان شامل مراغه،چارایماق،هریس،بستان آباد،ورزقان،شبستر،تبریز،عجب شیر،آذرشهر،ملکان،سراب،ارومیه، اشنویه،نقده،پیرانشهر،سقز،زنجان و نور تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی بودند.

وی ادامه داد: ماموران سازمان امداد و نجات تا ساعت 10 صبح امروز به 33 شهر و روستا و به هزار و 150 نفر خدمات امدادی ارائه کرده همچنین هزار و 330 نفر اسکان اضطراری داده شدند همچنین 15 نفر به مناطق امن و 6 نفر به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

معاونت عملیات امداد و نجات گفت: این حادثه تا کنون 9 فوتی داشته است و تعداد مفقودان احتمالی این حادثه 31 نفر (آذرشهر،عجب شیر) تخمین زده می شود.
وی تاکید کرد: ماموران سازمان امداد و نجات ٤٦تیم(١٩٧نفر) 69 واحد مسکونی را از آب تخلیه کردند. همچنین امدادرسانی در ٣ استان آذربایجان شرقی و غربی ومازندران ادامه دارد.

این درحالی است که عباس حسن‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان ارومیه گفت: بیشترین میزان بارش در ارومیه در بخش بخش سیلوانا و در منطقه مرگور اتفاق افتاده بود، به‌علت طغیان رودخانه باراندوز در 7 روستای اطراف آن برخی منازل آسیب دیدند و آبگرفتگی معابر را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در این منطقه سه فقره پل دچار آسیب جدی شدند، هم‌چنین محور راژان به زیوه مسدود است که با استقرار اکیپ راهداری پیش‌بینی می‌شود تا 24 ساعت آینده محورهای اصلی دسترسی به روستاها بازگشایی شود و پل هاشم‌آباد بازسازی شود.

فرماندار ارومیه گفت: هم‌چنین آب‌گرفتگی در طول مسیر و خسارت‌ها به زمین‌های زراعی را شاهد هستیم، اما خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم.

حسن‌خانی اظهار کرد: هم‌چنین پل برده سور سیلوانا که در مسیر اصلی قرار دارد نیز دچار ترکیدگی شده و امکان تردد در این مسیر وجود ندارد.

وی ادامه داد: طغیان رودخانه نازلو چای نیز موجب آب‌گرفتگی در روستاهای پائین‌دست شده که اکیپ‌های امدادرسان برای کمک‌رسانی و توزیع آذوقه در میان سیل‌زدگان در این مناطق نیز مستقر شده‌اند.

فرماندار ارومیه با بیان این‌که در برخی نقاط ارومیه بارش باران بیش از 60 میلی‌متر بوده است، گفت: وجود برف در ارتفاعات و بارش شدید باران موجب سیلاب شد که با آمادگی کامل ستاد بحران حادثه به‌خوبی مدیریت شد و طی ساعات آینده تخلیه آب در همه روستاها انجام خواهد شد.

حسن‌خانی با بیان این‌که در خود شهر ارومیه موردی از سیل‌زدگی گزارش نشده است، یادآور شد: مشکلات به وجود آمده در روستاها نیز با تدابیر اندیشیده شده در اسرع وقت برطرف خواهد شد.

آخرین وضعیت راه‌های کشور پس از سیل روز گذشته

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی غرب و شمال غرب کشور پس از سیل روز گذشته در این مناطق تشریح کرد.

سرهنگ نادر رحمانی با اشاره به آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی غرب کشور به دنبال بارش‌های سیل‌آسای روز گذشته اظهار داشت: با توجه به بارش‌های گسترده روز گذشته در استان‌های غربی و سیل و آب گرفتگی در برخی محورهای مواصلاتی، تردد در محور اشنویه و پیرانشهر ممنوع اعلام شد و این محور به واسطه تخریب پل و طغیان رودخانه، تا اطلاع ثانوی مسدود است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بارش در استان‌های غربی و شمال غربی کشور کاهش یافته است، اضافه کرد: در حال حاضر بارش در اغلب محورهای مواصلاتی استان‌های کردستان، ایلام، کرمانشاه و زنجان ادامه دارد و این شرایط در محور ارومیه تبریز نیز گزارش شده است.

وی با تاکید بر اینکه بجز محور اشنویه به پیرانشهر، تمامی محورهای اصلی در غرب و شمال کشور باز است با هشدار نسبت به مسافران گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی در غرب و شمال غرب کشور، لازم است تا مسافرانی که قصد تردد از محورهای این نقطه از کشور را دارند، حتما پیش از سفر از وضعیت بارش‌ها در مسیر اطلاع حاصل کنند و حتی‌المقدور از توقف در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

تاکید جهانگیری بر لزوم بسیج امکانات برای کمک به سیل زدگان

معاون اول رییس جمهور در تماس های تلفنی جداگانه با استانداران آذربایجان غربی و شرقی، در جریان آخرین وضعیت خسارات وارده ناشی از جاری شدن سیل در این دو استان قرار گرفت.

اسحاق جهانگیری در این تماس های تلفنی بر ضرورت بسیج همه امکانات برای امداد رسانی به سیل زدگان، رسیدگی فوری به وضع آسیب دیدگان و یافتن مفقودین تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ستاد مدیریت بحران استان و نیروهای امدادی باید تمام تلاش خود را برای ساماندهی این وضعیت و کمک به آسیب دیدگان حادثه سیل بکار گیرند، خواستار آماده باش کامل نیروهای امدادی استان برای تامین امنیت مردم شد و بر لزوم رسیدگی فوری به وضعیت سیل زدگان و جبران خسارات وارده به هموطنانمان در این دو استان تاکید کرد.
استانداران آذربایجان غربی و شرقی نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای کمک به آسیب دیدگان و جستجوی مفقودین ارائه کردند و از آماده باش کامل نیروهای امدادی برای ساماندهی این وضعیت خبر دادند.
گفتنی است در اثر بارش شدید و کم سابقه باران در استانهای آذربایجان شرقی و غربی که در پانزده سال گذشته بی سابقه بوده است، آب رودخانه ها طغیان کرده و خسارات زیادی را برای مردم این دو استان به بار آورد.

9 کشته و 15 مفقود در اثر وقوع سیل در 4 استان کشور /امدادرسانی به 1100 نفرتا کنون

معاونت عملیات امداد و نجات گفت: در اثر سیل در 4 استان کشور 9 نفر کشته شده و 15 نفر نیز تا کنون مفقود هستند.

شاهین فتحی به تشریح آخرین جزئیات امدادرسانی به سیل زدگان پرداخت و به ایسکانیوز گفت: 4 استان کشور شامل آذربایجان شرقی و غربی،کردستان و زنجان و ١٧شهرستان شامل مراغه،چارایماق،هریس،بستان آباد،ورزقان،شبستر،تبریز،عجب شیر،آذرشهر،ملکان،سراب،ارومیه،اشنویه،نقده،پیرانشهر،سقز و زنجان تا کنون درگیر سیل و آبگرفتگی بودند.

وی ادامه داد: ماموران سازمان امداد و نجات به 32 شهر و روستا و 1100 نفر از هموطنان امدادرسانی کردند و 77 نفر از آن ها نیز اسکان ضروری داده شدند و 14 نفر نیز به نقاط امن و 6 نفر نیز به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

معاونت عملیات امداد و نجات گفت: متاسفانه در اثر سیل 9 نفر (5 نفر در عجب شیر، 3 نفر در آذرشهر و یک نفر در اشنویه) کشته شدند همچنین تا کنون 15 نفر در آذرشهر و عجب شیر مفقود هستند.

وی تاکید کرد: امدادگران در ٤١تیم(١٨٠نفر) موفق به تخلیه آب از 48 واحد مسکونی شدند همچنین امدادرسانی در٢استان آذربایجان شرقی و غربی ادامه دارد.

این خبر بروز رسانی می شود.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

کد خبر: 758023

وب گردی

وب گردی