وزیر بهداشت: در دولت یازدهم، بیش از 110 قلم داروی جدید تولید شده است

وزیر بهداشت در خصوص ارزیابی اش از عملکرد حوزه سلامت در دولت یازدهم، گفت: عملکرد وزارت بهداشت و حوزه سلامت را مردم باید ارزیابی کنند و همیشه در حوزه های مختلف از مردم نظرسنجی می شود و نتایج آن به صورت عمومی اعلام نمی شود اما ای کاش نتایج آن اعلام می شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید حسن هاشمی ظهر روز گذشته در حاشیه افتتاح بخش سی تی اسکن بیمارستان شهدای سرپل ذهاب، اظهار داشت: نظرسنجی های مختلفی از سوی وزارت اطلاعات، سازمان صدا و سیما، مرکز ملی آمار ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و بعضی از نهادهای نظارتی از عملکرد وزارتخانه ها انجام می شود و گزارش آن به مقام معظم رهبری و مسئولان نظام جمهوری اسلامی، ارائه می شود اما در اکثر نظرسنجی های ملی، وزارت بهداشت در رتبه نخست رضایتمندی مردم قرار دارد البته بخشی از این رضایتمندی، مربوط به بزرگواری مردم است زیرا نتوانسته ایم به گونه ای شایسته ادای دین کنیم و حق مردم بیش از اینها است.
وزیر بهداشت میزان رضایتمندی مردم از عملکرد وزارت بهداشت در دولت یازدهم را بین 70 تا 80 درصد عنوان کرد و گفت: مردم کمبودهایی در حوزه بهداشت و درمان در بعضی از استانها از جمله کرمانشاه دارند چراکه توسعه خدمات و زیرساخت های حوزه سلامت، چندین سال متوقف مانده بوده است.
دکتر هاشمی با اشاره به کاهش هزینه های درمانی مردم با اجرای طرح تحول سلامت، خاطرنشان کرد: ایران یکی از کشورهایی بود که میزان پرداختی مردم برای خدمات درمانی، فوق العاده بالا بود و در کشورهای کمی در دنیا، مردم بیش از 55 درصد از هزینه های درمانی را پرداخت می کردند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: دولت با کمک مجلس، میزان پرداختی مردم از جیب را از 58 درصد به کمتر از 40 درصد کاهش داد اما هدف گذاری قانون گذار، رسیدن به میزان 30 درصد است که هنوز فاصله داریم.
دکتر هاشمی یادآور شد: در جهت توسعه زیرساخت های حوزه سلامت در دولت یازدهم، تلاش های بسیار زیادی انجام شد و هزاران خانه بهداشت، پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت، کلینیک ویژه و بیش از 21 هزار تخت بیمارستانی ساخته شده و یا در حال ساخت است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه حدود 12 هزار پزشک و متخصص در سراسر کشور توزیع شدند، افزود: یکی از نکاتی که مورد توجه ویژه ما قرار گرفت، ماندگاری پزشکان بود به گونه ای که تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت، ماندگاری پزشکان در بیمارستانهای دولتی، 18 درصد بود و عمدتا در مراکز خصوصی و مطب ها فعالیت داشتند اما امروز این میزان به 51 درصد افزایش یافته است.
دکتر هاشمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت پیشرفت حوزه دارو در دولت یازدهم، گفت: در حوزه دارو اتفاقات بسیار مهم و اساسی در این دولت رخ داد ابتدا بحران دارو از بین رفت و دیگر شاهد نیستیم که بیماران و به ویژه بیماران خاص و صعب العلاج در رسانه ها معترض باشند در حالی که در آن شرایط حاضر بودند با پرداخت های سنگین، داروهای خود را تهیه کنند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در ابتدای شروع بکار دولت، از نظر ریالی، 60 درصد از دارو را در داخل تولید می کردیم و 40 درصد واردات داشتیم اما امروز واردات دارو به کشور به 30 درصد کاهش پیدا کرده و در جهت کاهش وابستگی به خارج از کشور، سهم تولیدات داخلی 10 درصد افزایش پیدا کرده است.
دکتر هاشمی گفت: هدف ما این بوده و هست که اگر دارویی در داخل کشور تولید شود که کیفیت آن مشابه محصول خارجی باشد، خرید را تضمین می کنیم و به میزان 90 درصد از واردات جلوگیری می کنیم.
وزیر بهداشت میزان صادرات داروی ایرانی را مناسب ندانست و افزود: با این وجود صادرات داروی ایرانی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی نسبت به قبل، دو و نیم برابر شده است و خوشبختانه هر ماه توانسته ایم دو داروی جدید را تولید کنیم و تولید داروهای جدید در کشور، با هدف عرضه در بازار بوده و جنبه نمایشی و رونمایی صرف نداشته است و در دولت یازدهم، بیش از 110 قلم داروی جدید تولید شده است و این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 758108

وب گردی

وب گردی